Historia modelu
Segment
BTyp nadwozia
3-drzwiowy hatchbackAlfa Romeo MiTo została po raz pierwszy pokazana publicznie w czerwcu 2008 roku w Mediolanie. Z kolei oficjalna prezentacja dla szerszej publiczności nastąpiła podczas British Motor Show w tym samym roku. Auto powstało na tej samej płycie podłogowej, która posłużyła wcześniej do budowy Fiata Grande Punto oraz Opla Corsy D.
Na wyposażeniu samochodu znalazł się system „Alfa DNA”, który pozwala kierowcy na wybranie trzech różnych ustawień: Dynamic, Normal oraz All-Weather. System kontroluje zachowanie silnika, hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia oraz skrzyni biegów. Poza tym na wyposażeniu modelu znalazła się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi, która pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów bez utraty przyczepności.
Na etapie projektowym samochód został roboczo nazwany „Junior”. W listopadzie 2007 ogłoszono publiczny konkurs na nową nazwę. Zwyciężyła propozycja „Furiosa”. Ostatecznie jednak włoski koncern zdecydował się na nazwę „MiTo”. Nazwa ta nawiązuje do dwóch włoskich miast, z którymi auto jest związane – Mediolanu (wł. Milano), gdzie je zaprojektowano oraz Turynu (wł. Torino), gdzie odbywa się jego montaż. Ponadto w języku włoskim określenie to oznacza mityczny lub legendarny.
W 2010 roku, podczas targów samochodowych w Genewie, zaprezentowano 6-biegową, automatyczną skrzynię biegów TCT, opartą na dwóch suchych sprzęgłach. Ponadto upubliczniono wówczas również rozwiązanie Blue&Me–TomTom, łączące system multimedialny Alfy Romeo z nawigacją satelitarną firmy TomTom.
W 2014 roku paleta silnikowa powiększyła się o nowa jednostkę benzynową Turbo TwinAir engine. Poza tym wprowadzono nowy, chromowany grill, dodatkowy kolor nadwozia i zmodyfikowane reflektory przednie. Zmiany nie ominęły wnętrza. Wprowadzono trzy, nowe wzory tapicerki, zmienioną deskę rozdzielczą oraz nowy system multimedialny Uconnect 5.0.
Kolejny lifting MiTo miał miejsce w 2016 roku. Opisywany pojazd upodobnił się do modelu Gulia.
W latach 2008-2012 wyprodukowano około 200 tys. egzemplarzy Alfy Romeo MiTo.
Zalety
- Szeroki wybór jednostek napędowych
- Dobry układ jezdny
- Bogate wyposażenie
Wady
- Usterki układu chłodzenia
- Awarie wspomagania układu kierowniczego
- Problemy z sondą lambda
- Duża utrata wartości
Nadwozie
Alfa Romeo MiTo występuje jako 3-drzwiowy hatchback. Pojemność bagażnika to 270 l. Po złożeniu siedzeń przestrzeń wzrasta do 950 l.
3-drzwiowy hatchback
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
0.9 TWINAIR | 875 | 85/5500 | 110/2500 | R2 | 12,5* | 174* |
1.4 16V | 1368 | 78/5750 | 120/4000 | R4 | 12,3* | 165* |
1.4 8V | 1368 | 70/6000 | 115/3000 | R4/8 | 14,0* | 160* |
1.4 8V | 1446 | 78/6000 | 115/3250 | R4/8 | 13,0* | 165* |
1.4 MULTIAIR 16V | 1368 | 105/6500 | 130/4000 | R4 | 10,7* | 187* |
1.4 TB 16V | 1368 | 155/5500 | 201/5000 | R4 | 8,0* | 215* |
1.4 TB MULTIAIR 16V | 1368 | 135/5000 | 180/1750 | R4 | 8,4* | 207* |
1.4 TB MULTIAIR 16V | 1368 | 170/5500 | 230/2500 | R4 | 7,5* | 219* |
1.4 TB MULTIAIR 16V | 1368 | 170/5500 | 230/2500 | R4 | 7,3** | 219** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.3 JTDM | 1248 | 95/4000 | 180/1500 | R4 | 11,6* | 180* |
1.6 JTDM | 1598 | 120/3750 | 320/1750 | R4 | 9,9* | 198* |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa skrzynia automatyczna TCT
Typ napędu:
- przedni
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
0.9 TWINAIR (85 KM) | 4,2 (skrzynia manualna) |
1.4 16V (78 KM) | 5,9 (skrzynia manualna) |
1.4 8V (70 KM) | 5,8 (skrzynia manualna) |
1.4 8V (78 KM) | 5,6 (skrzynia manualna) |
1.4 MULTIAIR 16V (105 KM) | 5,7 (skrzynia manualna) |
1.4 TB 16V (155 KM) | 6,5 (skrzynia manualna) |
1.4 TB MULTIAIR 16V (135 KM) | 5,6 (skrzynia manualna) |
1.4 TB MULTIAIR 16V (170 KM) | 6,0 (skrzynia manualna) |
1.4 TB MULTIAIR 16V (170 KM) | 6,0 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.3 JTDM (95 KM) | 4,3 (skrzynia manualna) |
1.6 JTDM (120 KM) | 4,8 (skrzynia manualna) |
Wersje specjalne
W 2009 roku na salonie samochodowym w Genewie przedstawiono prototyp usportowionej wersji MiTo – GTA (wł. Gran Turismo Alleggerita). Pojazd był napędzany 1,8-litrowym turbodoładowanym, silnikiem benzynowym o mocy 237 KM. Sprint do setki wynosił 5 s, a prędkość maksymalna 250 km/h. W porównaniu do standardowej wersji, obniżono wagę auta, dzięki zastosowaniu włókna węglowego do produkcji spoilera na pokrywie bagażnika, dachu oraz obudowy lusterek bocznych. Poza tym do budowy auta wykorzystano również aluminium. Zawieszenie zostało obniżone o 20 mm.
W tym samym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano wersję Quadrifoglio Verde. Nazwa ta w języku włoskim oznacza czterolistną koniczynkę i w nomenklaturze włoskiego koncernu jest tradycyjnie zarezerwowana dla topowych odmian modeli. MiTo MiTo Quadrifoglio Verde dysponuje 1,4-litrowym silnikiem o mocy 168 KM oraz przeprojektowanymi układem zawieszenia i układem kierowniczym.
Segment
BTyp nadwozia
3-drzwiowy hatchbackAlfa Romeo MiTo została po raz pierwszy pokazana publicznie w czerwcu 2008 roku w Mediolanie. Z kolei oficjalna prezentacja dla szerszej publiczności nastąpiła podczas British Motor Show w tym samym roku. Auto powstało na tej samej płycie podłogowej, która posłużyła wcześniej do budowy Fiata Grande Punto oraz Opla Corsy D.
Na wyposażeniu samochodu znalazł się system „Alfa DNA”, który pozwala kierowcy na wybranie trzech różnych ustawień: Dynamic, Normal oraz All-Weather. System kontroluje zachowanie silnika, hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia oraz skrzyni biegów. Poza tym na wyposażeniu modelu znalazła się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi, która pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów bez utraty przyczepności.
Na etapie projektowym samochód został roboczo nazwany „Junior”. W listopadzie 2007 ogłoszono publiczny konkurs na nową nazwę. Zwyciężyła propozycja „Furiosa”. Ostatecznie jednak włoski koncern zdecydował się na nazwę „MiTo”. Nazwa ta nawiązuje do dwóch włoskich miast, z którymi auto jest związane – Mediolanu (wł. Milano), gdzie je zaprojektowano oraz Turynu (wł. Torino), gdzie odbywa się jego montaż. Ponadto w języku włoskim określenie to oznacza mityczny lub legendarny.
W 2010 roku, podczas targów samochodowych w Genewie, zaprezentowano 6-biegową, automatyczną skrzynię biegów TCT, opartą na dwóch suchych sprzęgłach. Ponadto upubliczniono wówczas również rozwiązanie Blue&Me–TomTom, łączące system multimedialny Alfy Romeo z nawigacją satelitarną firmy TomTom.
W 2014 roku paleta silnikowa powiększyła się o nowa jednostkę benzynową Turbo TwinAir engine. Poza tym wprowadzono nowy, chromowany grill, dodatkowy kolor nadwozia i zmodyfikowane reflektory przednie. Zmiany nie ominęły wnętrza. Wprowadzono trzy, nowe wzory tapicerki, zmienioną deskę rozdzielczą oraz nowy system multimedialny Uconnect 5.0.
Kolejny lifting MiTo miał miejsce w 2016 roku. Opisywany pojazd upodobnił się do modelu Gulia.
W latach 2008-2012 wyprodukowano około 200 tys. egzemplarzy Alfy Romeo MiTo.
Zalety
- Szeroki wybór jednostek napędowych
- Dobry układ jezdny
- Bogate wyposażenie
Wady
- Usterki układu chłodzenia
- Awarie wspomagania układu kierowniczego
- Problemy z sondą lambda
- Duża utrata wartości
Alfa Romeo MiTo występuje jako 3-drzwiowy hatchback. Pojemność bagażnika to 270 l. Po złożeniu siedzeń przestrzeń wzrasta do 950 l.
3-drzwiowy hatchback
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
0.9 TWINAIR | 875 | 85/5500 | 110/2500 | R2 | 12,5* | 174* |
1.4 16V | 1368 | 78/5750 | 120/4000 | R4 | 12,3* | 165* |
1.4 8V | 1368 | 70/6000 | 115/3000 | R4/8 | 14,0* | 160* |
1.4 8V | 1446 | 78/6000 | 115/3250 | R4/8 | 13,0* | 165* |
1.4 MULTIAIR 16V | 1368 | 105/6500 | 130/4000 | R4 | 10,7* | 187* |
1.4 TB 16V | 1368 | 155/5500 | 201/5000 | R4 | 8,0* | 215* |
1.4 TB MULTIAIR 16V | 1368 | 135/5000 | 180/1750 | R4 | 8,4* | 207* |
1.4 TB MULTIAIR 16V | 1368 | 170/5500 | 230/2500 | R4 | 7,5* | 219* |
1.4 TB MULTIAIR 16V | 1368 | 170/5500 | 230/2500 | R4 | 7,3** | 219** |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.3 JTDM | 1248 | 95/4000 | 180/1500 | R4 | 11,6* | 180* |
1.6 JTDM | 1598 | 120/3750 | 320/1750 | R4 | 9,9* | 198* |
* skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 6-biegowa skrzynia automatyczna TCT
Typ napędu:
- przedni
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
0.9 TWINAIR (85 KM) | 4,2 (skrzynia manualna) |
1.4 16V (78 KM) | 5,9 (skrzynia manualna) |
1.4 8V (70 KM) | 5,8 (skrzynia manualna) |
1.4 8V (78 KM) | 5,6 (skrzynia manualna) |
1.4 MULTIAIR 16V (105 KM) | 5,7 (skrzynia manualna) |
1.4 TB 16V (155 KM) | 6,5 (skrzynia manualna) |
1.4 TB MULTIAIR 16V (135 KM) | 5,6 (skrzynia manualna) |
1.4 TB MULTIAIR 16V (170 KM) | 6,0 (skrzynia manualna) |
1.4 TB MULTIAIR 16V (170 KM) | 6,0 (skrzynia automatyczna) |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.3 JTDM (95 KM) | 4,3 (skrzynia manualna) |
1.6 JTDM (120 KM) | 4,8 (skrzynia manualna) |
W 2009 roku na salonie samochodowym w Genewie przedstawiono prototyp usportowionej wersji MiTo – GTA (wł. Gran Turismo Alleggerita). Pojazd był napędzany 1,8-litrowym turbodoładowanym, silnikiem benzynowym o mocy 237 KM. Sprint do setki wynosił 5 s, a prędkość maksymalna 250 km/h. W porównaniu do standardowej wersji, obniżono wagę auta, dzięki zastosowaniu włókna węglowego do produkcji spoilera na pokrywie bagażnika, dachu oraz obudowy lusterek bocznych. Poza tym do budowy auta wykorzystano również aluminium. Zawieszenie zostało obniżone o 20 mm.
W tym samym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano wersję Quadrifoglio Verde. Nazwa ta w języku włoskim oznacza czterolistną koniczynkę i w nomenklaturze włoskiego koncernu jest tradycyjnie zarezerwowana dla topowych odmian modeli. MiTo MiTo Quadrifoglio Verde dysponuje 1,4-litrowym silnikiem o mocy 168 KM oraz przeprojektowanymi układem zawieszenia i układem kierowniczym.