Historia BMW 7 serii E32
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanBMW E32 to bezpośredni następca BMW E23. Auto było produkowane w latach 1986-1994. Stylistyką nadwozia zajął się włoski projektant Ercole Spada, który na swoim koncie ma również projekt BMW E32. Samochód produkowano w zakładach BMW w niemieckim Dingolfing. Z fabrycznych taśm zjechało ponad 300 tys. egzemplarzy.
Podobnie jak poprzednik, na tle innych samochodów z tamtego okresu, BMW E32 imponowało zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. W najlepiej wyposażonych egzemplarzach można było znaleźć m. inkomputer pokładowy obrazujący parametry pracy samochodu,rozwiązanie wzmacniające docisk wycieraczek do szyby przedniej przy wyższych prędkościach, system zmiany twardości zawieszenia – EDC, system wspomagający parkowanie parktronic, system zwiększający twardość układu kierowniczego wraz ze wzrostem prędkości – serwo-tronic, domykanie klapy bagażnika, elektryczne rolety szyb tylnych, podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, elektryczną regulację kolumny kierowniczej oraz automatyczne domykanie szyb oraz szyberdachu po zamknięciu samochodu.
Jak na topowy model bawarskiego koncernu przystało, E32 charakteryzuje się bardzo dobrym prowadzeniem, zapewniając przy tym wysoki komfort podróży
Zalety
- bogate wyposażenie standardowe
- świetne prowadzenie
- sportowy charakter
Wady
- awarie pompy olejowej w silnikach V8
- astronomicznie wysokie spalanie w mieście w silnikach V12
- usterki alternatora, przepustnicy oraz przekładni kierowniczej
Nadwozie
BMW E32 występowało jako 4-drzwiowy sedan. Użytkownicy mogli liczyć na bagażnik o pojemności
4-drzwiowy sedan
4-drzwiowy sedan – wersja przedłużona iL
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
730 i | 2986 | 188/5800 | 260/4000 | R6/12 | 9,3* | 222* |
730 i V8 | 2997 | 218/5800 | 290/4500 | V8/16 | 8,5* | 233* |
735 i | 3430 | 211/5700 | 305/4000 | R6/12 | 8,3* | 230* |
740 i V8 | 3982 | 286/5800 | 400/4500 | V8/16 | 7,4* | 240* |
750 i V12 | 4988 | 300/5200 | 450/4100 | V12/24 | 7,4* | 250* |
*skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4 – biegowa automatyczna (silniki R6 i V12)
- 5-biegowy automatyczna (silnik V8)
Typ napędu:
- tylny
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
730 i (188KM) | 11,1* |
730 i V8 (218KM) | 11,1* |
735 i (211KM) | 11,4* |
740 i V8 (286KM) | 11,9* |
750 i V12 (300KM) | 13,2* |
Wersje specjalne
E32 było pierwszym modelem BMW, w którym zastosowano oświetlenie ksenonowe (flagowa odmiana 750i.
W BMW E32 po raz pierwszy zastosowani elektroniczne ograniczenie prędkości do 250 km/h (topowe jednostki napędowe pozwalały rozpędzić auto do ok. 300 km/h)
Segment
FTyp nadwozia
4-drzwiowy sedanBMW E32 to bezpośredni następca BMW E23. Auto było produkowane w latach 1986-1994. Stylistyką nadwozia zajął się włoski projektant Ercole Spada, który na swoim koncie ma również projekt BMW E32. Samochód produkowano w zakładach BMW w niemieckim Dingolfing. Z fabrycznych taśm zjechało ponad 300 tys. egzemplarzy.
Podobnie jak poprzednik, na tle innych samochodów z tamtego okresu, BMW E32 imponowało zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. W najlepiej wyposażonych egzemplarzach można było znaleźć m. inkomputer pokładowy obrazujący parametry pracy samochodu,rozwiązanie wzmacniające docisk wycieraczek do szyby przedniej przy wyższych prędkościach, system zmiany twardości zawieszenia – EDC, system wspomagający parkowanie parktronic, system zwiększający twardość układu kierowniczego wraz ze wzrostem prędkości – serwo-tronic, domykanie klapy bagażnika, elektryczne rolety szyb tylnych, podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, elektryczną regulację kolumny kierowniczej oraz automatyczne domykanie szyb oraz szyberdachu po zamknięciu samochodu.
Jak na topowy model bawarskiego koncernu przystało, E32 charakteryzuje się bardzo dobrym prowadzeniem, zapewniając przy tym wysoki komfort podróży
Zalety
- bogate wyposażenie standardowe
- świetne prowadzenie
- sportowy charakter
Wady
- awarie pompy olejowej w silnikach V8
- astronomicznie wysokie spalanie w mieście w silnikach V12
- usterki alternatora, przepustnicy oraz przekładni kierowniczej
BMW E32 występowało jako 4-drzwiowy sedan. Użytkownicy mogli liczyć na bagażnik o pojemności
4-drzwiowy sedan
4-drzwiowy sedan – wersja przedłużona iL
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
730 i | 2986 | 188/5800 | 260/4000 | R6/12 | 9,3* | 222* |
730 i V8 | 2997 | 218/5800 | 290/4500 | V8/16 | 8,5* | 233* |
735 i | 3430 | 211/5700 | 305/4000 | R6/12 | 8,3* | 230* |
740 i V8 | 3982 | 286/5800 | 400/4500 | V8/16 | 7,4* | 240* |
750 i V12 | 4988 | 300/5200 | 450/4100 | V12/24 | 7,4* | 250* |
*skrzynia manualna ** skrzynia automatyczna
Skrzynie biegów:
- 5-biegowa manualna
- 6-biegowa manualna
- 4 – biegowa automatyczna (silniki R6 i V12)
- 5-biegowy automatyczna (silnik V8)
Typ napędu:
- tylny
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
730 i (188KM) | 11,1* |
730 i V8 (218KM) | 11,1* |
735 i (211KM) | 11,4* |
740 i V8 (286KM) | 11,9* |
750 i V12 (300KM) | 13,2* |
E32 było pierwszym modelem BMW, w którym zastosowano oświetlenie ksenonowe (flagowa odmiana 750i.
W BMW E32 po raz pierwszy zastosowani elektroniczne ograniczenie prędkości do 250 km/h (topowe jednostki napędowe pozwalały rozpędzić auto do ok. 300 km/h)