Historia BMW 3 serii E46
BMW 3 E46 sedan (fot. Nakhon100@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
sedan, kombi, hatchback, coupe, cabriolet,Czwarta generacja serii 3 została przedstawiona w 1998 roku. Samochód dostępny był jako, sedan, kombi (touring), hatchback, coupe oraz cabriolet. W zależności od wersji mógł być wyposażony w jeden z 14 silników benzynowych o mocach od 105 do 360 KM oraz 6 diesli o mocach od 116 do 204 KM. Przez wszystkie lata produkcji model był wybierany do pierwszej dziesiątki najlepszych samochodów wg magazynu „Car and Driver”
Zalety
- liczne wersje nadwoziowe
- sportowa linia nadwozia
- aż 21 jednostek napędowych
Wady
- Pękające sprężyny tylnego zawieszenia
- Wycieki oleju silnika
- Usterki układu przeniesienia napędu
- Awarie pompy wody i wycieki płynu chłodniczego
Nadwozie
BMW E46 występuje w pięciu wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, kombi (touring), coupe, cabriolet oraz hatchback (compact). Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 440 l, kombi (touring) 435 l, coupe 410 l, cabrio 300 l, jw 310 l.
kombi
kabriolet
coupe
sedan
hatchback
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
316i | 1895 | 105/5300 | 165/ 2500 | R4/8 | 12,4 | 200 |
316i/ti | 1796 | 116/5500 | 175/ 3750 | R4/16 | 10,9 | 206 |
318i/Ci | 1895 | 118/5500 | 180/ 3900 | R4/8 | 10,4 | 206 |
318i/Ci/ti | 1995 | 143/6000 | 200/ 3750 | R4/16 | 9,8 | 218 |
318Ci | 1995 | 150/6200 | 190/ 3500 | R4/16 | 9,2 | 219 |
320i/Ci | 1991 | 150/5900 | 190/ 3500 | R6/24 | 9,9 | 226 |
320i/Ci | 2171 | 170/6100 | 210/ 3500 | R6/24 | 8,2 | 226 |
323i/Ci | 2494 | 170/5500 | 245/ 3500 | R6/24 | 8,0 | 231 |
325i/Ci/ti | 2494 | 192/6000 | 245/ 3500 | R6/24 | 7,3 | 240 |
328i/Ci | 2793 | 193/5500 | 280/ 3500 | R6/24 | 7,0 | 240 |
330i/Ci/xi | 2979 | 231/5900 | 300/ 3500 | R6/24 | 6,5 | 250 |
M3 | 3246 | 343/7900 | 365/ 4900 | R6/24 | 4,9 | 250 |
M3 CSL | 3246 | 360/7900 | 370/ 4900 | R6/24 | 4,8 | 250 |
M3 GTR | 3997 | 350/7250 | 365/ 5000 | V8/32 | 4,5 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
318d/td | 1951 | 116/4000 | 265/ 1750 | R4/16 | 10,7 | 204 |
318d/td | 1995 | 116/4000 | 280/ 1750 | R4/16 | 10,5 | 204 |
320d | 1951 | 136/4000 | 280/ 1750 | R4/16 | 9,9 | 207 |
320d/td/cd | 1995 | 150/4000 | 330/ 2000 | R4/16 | 8,9 | 221 |
330d/xd | 2926 | 180/4000 | 390/ 1750 | R6/24 | 7,8 | 227 |
330d/cd/xd | 2993 | 204/4000 | 410/ 1500 | R6/24 | 7,2 | 242 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4 i 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
316i (105 KM) | 7,9 |
316i/ti (116 KM) | 10,9 |
318i/Ci (118 KM) | 10,4 |
318i/Ci/ti (143 KM) | 9,3 |
318Ci (150 KM) | 9,9 |
320i/Ci (150 KM) | 8,2 |
320i/Ci (170 KM) | 8,0 |
323i/Ci (170 KM) | 8,0 |
325i/Ci/ti (192 KM) | 7,2 |
328i/Ci (193 KM) | 7,0 |
330i/Ci/xi (231 KM) | 6,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
318d/td (116 KM) | 5,6 |
320d (136 KM) | 5,7 |
320d/td/cd (150 KM) | 5,5 |
330d/xd (184 KM) | 6,7 |
330d/cd/xd (204 KM) | 6,6 |
Wersje specjalne
BMW E46 w odmianie M3 produkowano tylko w wersji coupe i cabrio. Do napędu służył jeden sześciocylindrowy silnik o pojemności 3200 cm3 i mocy 343 KM, który potrzebował 5,1 s do rozpędzenia auta do 100 km/h, a prędkość maksymalna była ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Silnik ten wielokrotnie zdobywał tytuł Engine of The Year.
• BMW M3 CSL to specjalna wersja, którą „odchudzono” o 200 kg i wyposażono w silnik o mocy zwiększonej do 360 KM, dzięki czemu każdy koń mechaniczny przypada na 3,5 kg masy. Takie połączenie zapewnia doskonałe osiągi, gdyż pierwsza „setka” pojawiała się na liczniku po 4,8 s. Prędkość maksymalna podobnie jak w „standardowej wersji” M3 również jest ograniczona do 250 km/h. Ciekawostką jest fakt, że po okazaniu licencji kierowcy wyścigowego serwis BMW zdejmował ograniczenie prędkości.
Podane części zostały dopasowane do BMW 3 serii E46 z silnikiem 2,0d 136 KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.
BMW 3 E46 sedan (fot. Nakhon100@Flickr CC BY 2.0)
Segment
klasa średniaTyp nadwozia
sedan, kombi, hatchback, coupe, cabriolet,Czwarta generacja serii 3 została przedstawiona w 1998 roku. Samochód dostępny był jako, sedan, kombi (touring), hatchback, coupe oraz cabriolet. W zależności od wersji mógł być wyposażony w jeden z 14 silników benzynowych o mocach od 105 do 360 KM oraz 6 diesli o mocach od 116 do 204 KM. Przez wszystkie lata produkcji model był wybierany do pierwszej dziesiątki najlepszych samochodów wg magazynu „Car and Driver”
Zalety
- liczne wersje nadwoziowe
- sportowa linia nadwozia
- aż 21 jednostek napędowych
Wady
- Pękające sprężyny tylnego zawieszenia
- Wycieki oleju silnika
- Usterki układu przeniesienia napędu
- Awarie pompy wody i wycieki płynu chłodniczego
BMW E46 występuje w pięciu wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, kombi (touring), coupe, cabriolet oraz hatchback (compact). Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 440 l, kombi (touring) 435 l, coupe 410 l, cabrio 300 l, jw 310 l.
kombi
kabriolet
coupe
sedan
hatchback
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
316i | 1895 | 105/5300 | 165/ 2500 | R4/8 | 12,4 | 200 |
316i/ti | 1796 | 116/5500 | 175/ 3750 | R4/16 | 10,9 | 206 |
318i/Ci | 1895 | 118/5500 | 180/ 3900 | R4/8 | 10,4 | 206 |
318i/Ci/ti | 1995 | 143/6000 | 200/ 3750 | R4/16 | 9,8 | 218 |
318Ci | 1995 | 150/6200 | 190/ 3500 | R4/16 | 9,2 | 219 |
320i/Ci | 1991 | 150/5900 | 190/ 3500 | R6/24 | 9,9 | 226 |
320i/Ci | 2171 | 170/6100 | 210/ 3500 | R6/24 | 8,2 | 226 |
323i/Ci | 2494 | 170/5500 | 245/ 3500 | R6/24 | 8,0 | 231 |
325i/Ci/ti | 2494 | 192/6000 | 245/ 3500 | R6/24 | 7,3 | 240 |
328i/Ci | 2793 | 193/5500 | 280/ 3500 | R6/24 | 7,0 | 240 |
330i/Ci/xi | 2979 | 231/5900 | 300/ 3500 | R6/24 | 6,5 | 250 |
M3 | 3246 | 343/7900 | 365/ 4900 | R6/24 | 4,9 | 250 |
M3 CSL | 3246 | 360/7900 | 370/ 4900 | R6/24 | 4,8 | 250 |
M3 GTR | 3997 | 350/7250 | 365/ 5000 | V8/32 | 4,5 | 250 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
318d/td | 1951 | 116/4000 | 265/ 1750 | R4/16 | 10,7 | 204 |
318d/td | 1995 | 116/4000 | 280/ 1750 | R4/16 | 10,5 | 204 |
320d | 1951 | 136/4000 | 280/ 1750 | R4/16 | 9,9 | 207 |
320d/td/cd | 1995 | 150/4000 | 330/ 2000 | R4/16 | 8,9 | 221 |
330d/xd | 2926 | 180/4000 | 390/ 1750 | R6/24 | 7,8 | 227 |
330d/cd/xd | 2993 | 204/4000 | 410/ 1500 | R6/24 | 7,2 | 242 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4 i 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- tylny
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
316i (105 KM) | 7,9 |
316i/ti (116 KM) | 10,9 |
318i/Ci (118 KM) | 10,4 |
318i/Ci/ti (143 KM) | 9,3 |
318Ci (150 KM) | 9,9 |
320i/Ci (150 KM) | 8,2 |
320i/Ci (170 KM) | 8,0 |
323i/Ci (170 KM) | 8,0 |
325i/Ci/ti (192 KM) | 7,2 |
328i/Ci (193 KM) | 7,0 |
330i/Ci/xi (231 KM) | 6,5 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
318d/td (116 KM) | 5,6 |
320d (136 KM) | 5,7 |
320d/td/cd (150 KM) | 5,5 |
330d/xd (184 KM) | 6,7 |
330d/cd/xd (204 KM) | 6,6 |
BMW E46 w odmianie M3 produkowano tylko w wersji coupe i cabrio. Do napędu służył jeden sześciocylindrowy silnik o pojemności 3200 cm3 i mocy 343 KM, który potrzebował 5,1 s do rozpędzenia auta do 100 km/h, a prędkość maksymalna była ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Silnik ten wielokrotnie zdobywał tytuł Engine of The Year.
• BMW M3 CSL to specjalna wersja, którą „odchudzono” o 200 kg i wyposażono w silnik o mocy zwiększonej do 360 KM, dzięki czemu każdy koń mechaniczny przypada na 3,5 kg masy. Takie połączenie zapewnia doskonałe osiągi, gdyż pierwsza „setka” pojawiała się na liczniku po 4,8 s. Prędkość maksymalna podobnie jak w „standardowej wersji” M3 również jest ograniczona do 250 km/h. Ciekawostką jest fakt, że po okazaniu licencji kierowcy wyścigowego serwis BMW zdejmował ograniczenie prędkości.
Podane części zostały dopasowane do BMW 3 serii E46 z silnikiem 2,0d 136 KM. Ceny aktualne na dzień 19.03.2016.