W 1913 roku Karl Friedrich Rapp założył firmę Rapp Motorenwerke AG. 3 lata później przedsiębiorstwo przejął Gustav Otto, ówczesny producent aeroplanów oraz silników lotniczych. Wraz z przejęciem firma zmieniła nazwą na Bayerische Flugzeugwerke AG, czyli Bawarskie Zakłady Lotnicze. W 1917 do firmy dołączył Austriak Franz Josef Popp, który zmienił jej nawę na tą, której używamy
W 1913 roku Karl Friedrich Rapp założył firmę Rapp Motorenwerke AG. 3 lata później przedsiębiorstwo przejął Gustav Otto, ówczesny producent aeroplanów oraz silników lotniczych. Wraz z przejęciem firma zmieniła nazwą na Bayerische Flugzeugwerke AG, czyli Bawarskie Zakłady Lotnicze. W 1917 do firmy dołączył Austriak Franz Josef Popp, który zmienił jej nawę na tą, której używamy do dziś – Bayerische Motoren Werke – BMW. Mottem marki zostało powiedzenie „Freude am Fahren”, czyli „radość z jazdy”.
Początkowa działalność marki wcale nie dotyczyła samochodów, lecz produkcji silników lotniczych. Stąd też logo marki – kręcące się śmigło samolotu na niebieskim tle symbolizuje niebo i nawiązuje do początków marki, a także do kolorów flagi Bawarii, w której od początku mieści się siedziba BMW. W 1923 roku rozpoczęto produkcję motocykli. Natomiast pierwszy samochód marki BMW oznaczony symbolem 3/15 pojawił się w 1929 na podstawie modelu Dixi. Następnie paletę marki wzbogaciły BMW 326, 327 oraz 328, które był jednymi z pierwszych samochodów stworzonych od podstaw przez BMW. W okresie II wojny światowej, ze względu na trudności technologiczne, firma produkowała tylko silniki do samolotów. Sytuacja BMW po zakończeniu wojny była niezwykle trudna, gdyż bombardowania niemal doszczętnie zniszczyły zakłady w Monachium. Dopiero w 1952 roku pojawił się pierwszy nowy samochód BMW i był to luksusowy model 501, a następnie 502.
Dzisiaj koncern BMW obejmuje marki BMW, Rolls-Royce oraz MINI, a w latach 1994-2000 do BMW należeli także Rover i Land Rover. Współczesne samochody marki zaliczają się do segmentu premium i na wielu rynkach stanowią wzór prestiżu i luksusu. Kierowcy pożądają te samochody ze względu na dynamiczne osiągi, dobre właściwości jezdne oraz wdrażanie najnowszych technologii, które poprawiają komfort jazdy. Szeroka paleta modeli BMW serii 1, 3, 5, 7, to klasyczne sedany, 2, 4, 6 coupe oraz wersje kombi (touring) ze sportowym charakterem. BMW nieustannie rozwija również paletę SUV-ów oznaczonych symbolem X (X1, X3, X5, X6), samochodów usportowionych serii Z oraz wersji M i motocykli. Najnowsza linia modeli serii „i” to hybrydy lub samochody z napędem elektrycznym (i3 oraz i8). Auta BMW produkowane są w Niemczech, ale także w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Republice Południowej Afryki i Chinach. Co ciekawe, to właśnie Azja jest największym rynkiem zbytu BMW
BMW z serii 3 to samochód osobowy zaliczany do klasy średniej – wyższej. Seria 3 produkowana jest nieprzerwanie od 1975 roku, a do tej pory powstało 6 generacji. „Trójka” to jeden z fundamentów palety modelowej BMW. W 2004 roku stanowił 46 proc. sprzedaży wszystkich modeli BMW Europie.
BMW serii 5 to samochód osobowy zaliczany do klasy wyższej. Seria 5 produkowana jest nieprzerwanie od 1972 roku, a do tej pory powstało 6 generacji. Podobnie jak mniejsza seria 3, również seria 5 stanowi jeden z filarów marki – w 2004 roku co czwarte sprzedawane w Europie BMW było modelem serii 5.
BMW serii X5 to samochód sportowo-użytkowy (SUV) klasy wyższej, który zapoczątkował erę samochodów uterenowionych w gamie bawarskiego producenta. Seria X5 produkowana jest od 1999 roku, a do tej pory powstały 3 generacje. X5 nie należy do najpopularniejszych modeli marki. W latach 2012-2013 w Polsce X5 znalazło się dopiero na 6 miejscu pod względem sprzedaży wśród wszystkich modeli BMW.
BMW serii 7 to seria aut klasy luksusowej (segment F), produkowanej przez niemiecki koncern od 1977 roku. Samochody te są dostępne wyłącznie jako 4-drzwiow sedany. Pierwszym reprezentantem serii było BMW E23, produkowane w latach 1976-1986, kolejnym BMW E32 wytwarzane w latach 1987-1995. Począwszy od generacji E38 (1994-2001) w palecie silnikowej pojawiły się motory wysokoprężne. BMW E65 pojawiło się na rynku w 2001 i było na nim obecne do 2008 roku. Auto wzbudziło spore kontrowersje swoim designem. Było jednocześnie pierwszym BMW serii 7, w którym zastosowano wyłącznie automatyczne skrzynie biegów. BMW F01 zadebiutowało na rynku w 2008 roku i było zwiastunem nowego języka stylistycznego, obranego przez niemiecki koncern. Nowymi rozwiązaniami w tej generacji były m. in. system skręcanych tylnych kół oraz technologia EfficientDynamic umożliwiająca korzystanie z wysokiej mocy silnika przy relatywnie niedużym spalaniu. Od lipca 2015 roku w sprzedaży dostępna jest najnowsza, szósta generacja BMW serii 7 – BMW G11. W porównaniu do poprzednika zredukowano o ok. 130 kg masę pojazdu.
Rynkowymi konkurentami dla BMW serii 7 są m. in. Audi A8, Lexus LS, Mercedes-Benz klasy S, Jaguar XJ czy też Maserati Quattroporte.
BMW serii 1 to seria samochodów kompaktowych (segment C) produkowanych przez koncern BMW. W latach 2004 – 2011 sprzedawana była pierwsza generacja tego modelu (oznaczenie BMW E87). Od 2011 dostępna jest druga generacja (oznaczenie F20).
Wraz z utworzeniem BMW serii 1, kompaktowe modele bawarskiego producenta doczekały się swojej własnej serii.
Po prezentacji BMW X5 – dużego modelu klasy SUV w 1999 roku, monachijski koncern podjął decyzję o udostępnieniu swoim klientom również mniejszego i tańszego w zakupie modelu, zaliczającego się do kategorii pojazdów rekreacyjno-terenowych klasy kompaktowej. W efekcie w 2003 roku, zadebiutowała pierwsza generacja BMW X3. Niemiecki producent określa X3 jako SAV (ang. Sports Activity Vehicle), podczas gdy BMW X5 przynależy do segmentu SUV. Pod względem wizualnym BMW X3 bardziej przypomina czteronapędowe kombi z dużym prześwitem, podczas gdy X5 bliżej do auta terenowego. W 2010 zadebiutowała druga generacja BMW X3.
Rynkowi konkurenci BMW X3 to między innymi Audi Q5, Volvo XC60, Lexus NX oraz Range Rover Evoque.