Korzenie koncernu sięgają 1927 roku, kiedy w Göteborgu zarejestrowano spółkę Volvo. Nazwa koncernu wywodzi się z łaciny i dosłownie oznacza „toczę się”. W chwili powstania firmy 100 proc. udziałów posiadał w niej producent łożysk kulkowych – firma SKF (Svenska Kullagerfabriken). Szwedzki producent aut najprawdopodobniej nigdy nie powstał, gdyby nie dwóch pracowników SKF, Assar Gabrielsson, późniejszy
Korzenie koncernu sięgają 1927 roku, kiedy w Göteborgu zarejestrowano spółkę Volvo. Nazwa koncernu wywodzi się z łaciny i dosłownie oznacza „toczę się”. W chwili powstania firmy 100 proc. udziałów posiadał w niej producent łożysk kulkowych – firma SKF (Svenska Kullagerfabriken). Szwedzki producent aut najprawdopodobniej nigdy nie powstał, gdyby nie dwóch pracowników SKF, Assar Gabrielsson, późniejszy dyrektor zarządzający oraz Gustav Larson, przyszły dyrektor ds. technicznych. Pisząc o początkach marki nie sposób pominąć faktu, że legendarne już przywiązanie Volvo do kwestii bezpieczeństwa nie jest dziełem przypadku i zostało wyraźne podkreślone przed wspomnianych fundatorów firmy w chwili zawiązania firmy. Gabrielssonowi i Larsonowi przypisuje się następującą wypowiedź: „Samochody są prowadzone przez ludzi. W związku z tym główną przesłanką, która stoi za wszystkim co tworzymy w Volvo jest i musi pozostać bezpieczeństwo”.
Pierwszym autem wyprodukowanym przez Volvo był model Volvo ÖV 4, nazywany pieszczotliwie Jakobem. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy montażowej 14 kwietnia 1927 roku. „Sercem” auta był czterocylindrowy silnik o mocy 28 KM.
Już w 1929 roku na rynku zadebiutował kolejny model Volvo – PV651. Była to odpowiedź na auta amerykańskich producentów, które dominowały wówczas na szwedzkich ulicach. Konstruktorzy zastosowali w nim między innymi skrzynię biegów z synchronizacją oraz hydrauliczne hamulce. Jednostką napędową był sześciocylindrowy silnik.
W 1943 roku rozpoczęto prace projektowe nad niedużym i tanim w eksploatacji autem. Chociaż model PV444 zaprezentowano oficjalnie w Sztokholmie już rok później, to w wyniku trwającej wojny, produkcja musiała poczekać do 1947. W osiągnieciu sporej popularności PV444 nie przeszkodziło fakt, że podobnie jak Ford T, jedynym dostępnym kolorem był czarny. W 1953 zajął pierwsze miejsce w rankingu najczęściej kupowanych aut w Szwecji.
Na początku lat 70. Volvo stało się właścicielem części koncernu DAF, odpowiedzialnego za produkcję aut osobowych. Najbardziej znaczącym efektem tego przejęcia było opracowanie kompaktowego modelu Volvo 340, produkowanego w latach 1974-1991. Samochód zyskał sporą popularność w wielu europejskich krajach, ale największe tryumfy święcił na terenie Wielkiej Brytanii, gdzie był jednym z rynkowych bestsellerów.
Lata 80. XX wieku to okres, w którym Volvo ugruntowuje swoją pozycję jako producenta przywiązującego szczególną troskę do kwestii bezpieczeństwa. W autach szwedzkiego koncernu montowane są takie elementy jak system kontroli trakcji, układ ABS oraz poduszki powietrzne. Na początku lat dziewięćdziesiątych do listy funkcjonalności poprawiających bezpieczeństwo dołączają pasy bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji oraz system SIPS, odpowiedzialny za niwelowanie skutków zderzeń bocznych.
W 1999 roku Grupa Volvo zdecydowała o sprzedaży spółki odpowiedzialnej za produkcję aut osobowych i skupieniu się na pojazdach użytkowych. Nowym właścicielem szwedzkiego koncernu stał się Ford, który dostrzegał w transakcji szansę zdobycia prestiżowej marki, znanej na świecie z dbałości o kwestie bezpieczeństwa. Niestety, zamiast oczekiwanych korzyści, Volvo przyniosło Fordowi spore straty. W efekcie w 2008 roku podjęto decyzję o sprzedaży firmy. Pod koniec 2009 r. nowym właścicielem szwedzkiego producenta stał się chiński koncern Geely Automobile.
Najbardziej wyrazistym znakiem nowej, „chińskiej ery” w historii Volvo jest SUV XC90, którym jest przełomowym pod względem technologicznym i stylistycznym modelem w najnowszej historii szwedzkiej spółki.
S40 to kompaktowy model Volvo, który zadebiutował na rynku w 1995 roku. Auto współdzieliło płytę podłogową z Mitsubishi Carismą. Poza rynkiem europejskim, auto było dostępne również w Australii, Ameryce Północnej oraz na Dalekim Wschodzie. Był to pierwszy samochód w historii testów NCAP, któremu udało się zdobyć cztery gwiazdki w ocenie bezpieczeństwa po przeprowadzeniu testów zderzeniowych.
Model S60 został zaprezentowany w 2000 roku jako następca S70. Model był przełomowy co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, stanowił powiew designerskiej świeżości po latach kanciastych i ostrych linii obecnych w nadwoziach szwedzkich aut. Po drugie, jego produkcja nie odbywała się w rodzimej Szwecji, ale w Belgii.
Model S60 kontynuował ścieżkę wytyczona przez swoich poprzedników, umiejętnie łącząc ergonomię, wysoki komfort podróżowania z dbałością o bezpieczeństwo. Szwedzkie auto standardowo wyposażano w wiele systemów, które dbały o kierowców i pasażerów w razie wystąpienia wypadku. System WHIPS skonstruowano w celu minimalizacji skutków zderzeń tylnych, z kolei SIPS był aktywowany w przypadku wykrycia bocznej kolizji.
Korzenie szwedzkiego SUVa sięgają 2007 roku, kiedy pokazano samochód koncepcyjny o tej samej nazwie. Już rok później, podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentowano model produkcyjny. Konstrukcja auta została opracowana na bazie płyty EUCD, która została wykorzystana także do budowy Forda Mondeo, Volvo V70 oraz S80.
Model XC60 zyskał bardzo ciepłe ze strony klientów. Pochwały zyskał zwłaszcza za odważny i świeży design, który wyróżniał SUV w chwili debiutu od reszty aut szwedzkiego producenta.
Nie sposób pominąć również bardzo bogatego zestawu, montowanych seryjnie systemów bezpieczeństwa, wśród których znajdziemy między innymi: City-Safety (minimalizuje ryzyko kolizji z innymi pojazdami przy niewielkich prędkościach), Hill Descent Control (asysta przy pokonywaniu podjazdów), Emergency Brake Assist (układ wspomagania nagłego hamowania), BLIS (monitorowanie martwego pola w lusterkach) oraz Side Impact Protection System (zabezpieczenie pasażerów przed konsekwencjami uderzenia bocznego).
XC90 to pierwszy SUV, jaki pojawił się w ofercie Volvo. Auto jest klasyfikowane jako UV średniej wielkości, mieszczący się między SUVami kompaktowymi a pełnowymiarowymi. Auto zostało zaprezentowane w 2002 w trakcie targów North American International Auto Show.
XC90 spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony klientów. Szczególnie uznanie ten model Volvo zdobył w USA, gdzie przez długi był najlepiej sprzedającym się modelem szwedzkiego producenta. W 2003 roku XC 90 udało się uzyskać tytuł North American Car of the Year. Z kolei w 2005 roku był to najlepiej sprzedający się model Volvo nie tylko w USA, ale i w skali globalnej (85 994 egzemplarzy).
W latach 2002-2014 wyprodukowano ponad 630 tys. sztuk Volvo XC90.