Historia Volkswagen Golf V
Volkswagen Golf V hatchback (fot. Matthias93@Wikipedia, domena publiczna)
Segment
klasa kompaktowaTyp nadwozia
hatchback, kombi (Variant)Volkswagen Golf piątej generacji został wprowadzony do produkcji w 2003 roku. Nowy model powstał na wspólnej płycie podłogowej z Audi A3. Samochód sprzedawano w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi (Variant). Na bazie Golfa V (płyta podłogowa Tourana) powstał też Golf Plus – pierwszy kompaktowy minivan Volkswagena. Klienci kupujący Golfa mogli wybierać spośród jednostek benzynowych o mocach od 70 do 150 KM lub diesli o mocach od 75 do 170 KM. W gamie modelowej nie mogło też zabraknąć usportowionej wersji GTI z silnikiem o mocy 200 KM oraz wersji R32 z jednostką napędową o mocy 250 KM. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004 model zajął trzecie miejsce. Produkcja modelu zakończyła się w 2008 roku, kiedy to Golf V był najczęściej kupowanym autem w Europie – sprzedano 458,283 egzemplarzy.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Golf V – czy warto kupić?„
Wady
- rozciągający się łańcuch rozrządu, pękające tłoki wraz z pierścieniami, awarie pompy wody oraz problemy z bezpośrednim wtryskiem – w silnikach 1,4 TSI
- awarie przepustnicy i przepływomierza
Nadwozie
Volkswagen Golf V generacji występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi (Variant). Klasyczny hatchback ma bagażnik o pojemności 350 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1305 l. Bagażnik w nadwoziu kombi (Variant) zmieści 505 i 1495 l po złożeniu oparć.
hatchback
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1390 | 75/5000 | 128/3300 | R4 | 13,5 | 171 |
1.4 | 1390 | 80/5000 | 132/3800 | R4 | 13,9 | 168 |
1.4 | 1390 | 90/5200 | 130/3800 | R4 | 12,9 | 174 |
1.4 | 1390 | 122/5000 | 200/1500 | R4 | 9,5 | 200 |
1.4 | 1390 | 140/6000 | 240/1500 | R4 | 8,8 | 208 |
1.4 | 1390 | 170/6000 | 240/1750 | R4 | 7,9 | 220 |
1.6 | 1598 | 102/5600 | 148/3800 | R4 | 11,4 | 184 |
1.6 | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | R4 | 10,8 | 192 |
2.0 | 1984 | 150/6000 | 200/3500 | R4 | 8,9 | 106 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 | 1968 | 75/4200 | 140/2200 | R4 | 16,7 | 163 |
1.9 | 1896 | 90/4000 | 210/1800 | R4 | 12,9 | 176 |
1.9 | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | R4 | 11,3 | 187 |
2.0 | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | R4 | 9,3 | 203 |
2.0 | 1968 | 170/4000 | 350/1750 | R4 | 8,2 | 220 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 6-biegowa półautomatyczna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
- AWD
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 75 KM | 6,5 |
1.4 80 KM | 6,9 |
1.4 90 KM | 6,2 |
1.4 122 KM | 6,2 |
1.4 140 KM | 7,0 |
1.4 170 KM | 7,2 |
1.6 102 KM | 7,3 |
1.6 115 KM | 6,7 |
2.0 | 7,6 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 75 KM | 5,3 |
1.9 90 KM | 5,0 |
1.9 105 KM | 5,0 |
2.0 140 KM | 5,4 |
2.0 170 KM | 5,9 |
Wersje specjalne
Na bazie Golfa V powstał usportowiony model GTI, który napędzany jest benzynowym, turbodoładowanym silnikiem 2.0. Jednostka ta generuje 200 mocy i rozpędza auto do 100 km/h w czasie 7,2 s. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
Golf V generacji zaoferowano w jeszcze bardziej usportowionej wersji niż GTI. Golf R32 zbudowany jest na podstawie piątej generacji, został wyposażony w wolnossący, sześciocylindrowy silnik w układzie V o pojemności 3200 cm3 i mocy 250 KM. Rozpędza on auto do 100 km/h w czasie 6,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Volkswagen Golf V hatchback (fot. Matthias93@Wikipedia, domena publiczna)
Segment
klasa kompaktowaTyp nadwozia
hatchback, kombi (Variant)Volkswagen Golf piątej generacji został wprowadzony do produkcji w 2003 roku. Nowy model powstał na wspólnej płycie podłogowej z Audi A3. Samochód sprzedawano w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi (Variant). Na bazie Golfa V (płyta podłogowa Tourana) powstał też Golf Plus – pierwszy kompaktowy minivan Volkswagena. Klienci kupujący Golfa mogli wybierać spośród jednostek benzynowych o mocach od 70 do 150 KM lub diesli o mocach od 75 do 170 KM. W gamie modelowej nie mogło też zabraknąć usportowionej wersji GTI z silnikiem o mocy 200 KM oraz wersji R32 z jednostką napędową o mocy 250 KM. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004 model zajął trzecie miejsce. Produkcja modelu zakończyła się w 2008 roku, kiedy to Golf V był najczęściej kupowanym autem w Europie – sprzedano 458,283 egzemplarzy.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Golf V – czy warto kupić?„
Wady
- rozciągający się łańcuch rozrządu, pękające tłoki wraz z pierścieniami, awarie pompy wody oraz problemy z bezpośrednim wtryskiem – w silnikach 1,4 TSI
- awarie przepustnicy i przepływomierza
Volkswagen Golf V generacji występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi (Variant). Klasyczny hatchback ma bagażnik o pojemności 350 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1305 l. Bagażnik w nadwoziu kombi (Variant) zmieści 505 i 1495 l po złożeniu oparć.
hatchback
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1390 | 75/5000 | 128/3300 | R4 | 13,5 | 171 |
1.4 | 1390 | 80/5000 | 132/3800 | R4 | 13,9 | 168 |
1.4 | 1390 | 90/5200 | 130/3800 | R4 | 12,9 | 174 |
1.4 | 1390 | 122/5000 | 200/1500 | R4 | 9,5 | 200 |
1.4 | 1390 | 140/6000 | 240/1500 | R4 | 8,8 | 208 |
1.4 | 1390 | 170/6000 | 240/1750 | R4 | 7,9 | 220 |
1.6 | 1598 | 102/5600 | 148/3800 | R4 | 11,4 | 184 |
1.6 | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | R4 | 10,8 | 192 |
2.0 | 1984 | 150/6000 | 200/3500 | R4 | 8,9 | 106 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
2.0 | 1968 | 75/4200 | 140/2200 | R4 | 16,7 | 163 |
1.9 | 1896 | 90/4000 | 210/1800 | R4 | 12,9 | 176 |
1.9 | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | R4 | 11,3 | 187 |
2.0 | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | R4 | 9,3 | 203 |
2.0 | 1968 | 170/4000 | 350/1750 | R4 | 8,2 | 220 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 6-biegowa półautomatyczna
- 6-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
- AWD
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 75 KM | 6,5 |
1.4 80 KM | 6,9 |
1.4 90 KM | 6,2 |
1.4 122 KM | 6,2 |
1.4 140 KM | 7,0 |
1.4 170 KM | 7,2 |
1.6 102 KM | 7,3 |
1.6 115 KM | 6,7 |
2.0 | 7,6 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
2.0 75 KM | 5,3 |
1.9 90 KM | 5,0 |
1.9 105 KM | 5,0 |
2.0 140 KM | 5,4 |
2.0 170 KM | 5,9 |
Na bazie Golfa V powstał usportowiony model GTI, który napędzany jest benzynowym, turbodoładowanym silnikiem 2.0. Jednostka ta generuje 200 mocy i rozpędza auto do 100 km/h w czasie 7,2 s. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
Golf V generacji zaoferowano w jeszcze bardziej usportowionej wersji niż GTI. Golf R32 zbudowany jest na podstawie piątej generacji, został wyposażony w wolnossący, sześciocylindrowy silnik w układzie V o pojemności 3200 cm3 i mocy 250 KM. Rozpędza on auto do 100 km/h w czasie 6,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.