Historia Volkswagen Golf IV
Volkswagen Golf IV hatchback (fot. Rudolf Stricker @Wikipedia CC BY-SA 3.0)
Segment
klasa kompaktowaTyp nadwozia
hatchback, kombi (Variant), cabrioVolkswagen Golf czwartej generacji wprowadzono do produkcji w 1997 roku. Był zbudowany na wspólnej płycie podłogowej z modelem Bora. Za stylistykę nowego modelu odpowiadał Harmut Warkus, który wcześniej projektował modele Audi. Samochód stał się bardziej masywny i opływowy, co miało niebagatelne przełożenie na właściwości jezdne. Golf IV od początku produkcji dostępny był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi (Variant) oraz 2-drzwiowy kabriolet. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998 model zajął drugie miejsce. Do napędu Golfa czwartej generacji przeznaczono nowoczesne silniki benzynowe oraz wolnossące i turbodoładowane diesle. Klienci mogli wybierać spośród jednostek benzynowych o mocach od 75 do 150 KM lub diesli o mocach od 68 do 150 KM. Oczywiście na szczycie gamy silnikowej znalazły się dwie usportowione wersje – Golf GTI z silnikiem o mocy 180 KM oraz Golf R32 z silnikiem V6 o mocy 241 KM. Golf w ciągu 6-letniej produkcji nie przeszedł facelifitingu, a oficjalna sprzedaż zakończyła się w 2003 roku. Jednak niektóre odmiany i wersje, np. wersję kombi Golfa IV produkowano jeszcze do 2006 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Golf IV – czy warto kupić?„
Wady
- korozja podwozia i nadwozia
- awarie przepływomierza w silnikach diesla
- uszkodzenia sprężarki klimatyzacji
- awarie skrzyni biegów
- niska trwałość pompy wody
Nadwozie
Volkswagen Golf IV występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi (Variant) oraz 2-drzwiowe cabrio. Mało popularny na rynku cabriolet ma bagażnik o pojemności 300 l. Hatchback wyposażono w bagażnik o pojemności 330 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1184 l. Największy bagażnik oferuje nadwozie typu kombi (Variant) – 460 i 1470 l po złożeniu oparć.
hatchback
kombi
Dane techniczne i wersje silników
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1390 | 75/5000 | 128/3300 | R4 | 13,5 | 171 |
1.6 | 1595 | 100/5600 | 145/3800 | R4 | 12,5 | 188 |
1.6 | 1595 | 105/5700 | 148/4500 | R4 | 10,5 | 192 |
1.6 | 1598 | 110/5800 | 155/4400 | R4 | 10,4 | 194 |
1.8 | 1781 | 125/6000 | 170/4200 | R4 | 9,9 | 201 |
1.8 | 1781 | 150/5700 | 210/1750 | R4 | 8,5 | 216 |
2.0 | 1984 | 115/5200 | 170/2400 | R4 | 10,5 | 195 |
2.3 | 2324 | 150/6000 | 205/3200 | R5 | 8,8 | 216 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.9 | 1896 | 68/4200 | 133/2200 | R4 | 17,2 | 160 |
1.9 | 1896 | 100/4000 | 240/1800 | R4 | 11,3 | 188 |
1.9 | 1896 | 110/4150 | 235/1900 | R4 | 10,6 | 193 |
1.9 | 1896 | 115/4000 | 285/1900 | R4 | 10,0 | 195 |
1.9 | 1896 | 130/4000 | 310/1900 | R4 | 9,6 | 205 |
1.9 | 1896 | 150/4000 | 320/1900 | R4 | 8,6 | 216 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4 i 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
- AWD
Spalanie
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 | 6,3 |
1.6 100 KM | 7,4 |
1.6 105 KM | 6,9 |
1.6 110 KM | 6,2 |
1.8 125 KM | 8,3 |
1.8 150 KM | 7,9 |
2.0 | 7,9 |
2.3 | 9,3 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.9 68 KM | 5,2 |
1.9 100 KM | 5,2 |
1.9 110 KM | 4,9 |
1.9 115 KM | 5,1 |
1.9 130 KM | 5,2 |
1.9 150 KM | 5,3 |
Wersje specjalne
Na bazie Golfa IV generacji powstał usportowiony model GTI. Golf GTI napędzany jest turbodoładowanym, benzynowym silnikiem 1,8 l. Jednostka ta generuje 180 KM mocy i rozpędza auto do 100 km/h w czasie 7,9 s. Prędkość maksymalna wynosi 223 km/h.
Entuzjaści mocy mogli też zakupić Golfa IV generacji w odmianie R32. Model ten napędzany był przez wolnossący silnik V6 o mocy 241 KM, który przenoszony był na 4 koła. Auto rozpędzało się do 100 km/h w czasie 6,6 s., a prędkość maksymalna wynosiła 247 km/h.
Volkswagen Golf IV hatchback (fot. Rudolf Stricker @Wikipedia CC BY-SA 3.0)
Segment
klasa kompaktowaTyp nadwozia
hatchback, kombi (Variant), cabrioVolkswagen Golf czwartej generacji wprowadzono do produkcji w 1997 roku. Był zbudowany na wspólnej płycie podłogowej z modelem Bora. Za stylistykę nowego modelu odpowiadał Harmut Warkus, który wcześniej projektował modele Audi. Samochód stał się bardziej masywny i opływowy, co miało niebagatelne przełożenie na właściwości jezdne. Golf IV od początku produkcji dostępny był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi (Variant) oraz 2-drzwiowy kabriolet. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998 model zajął drugie miejsce. Do napędu Golfa czwartej generacji przeznaczono nowoczesne silniki benzynowe oraz wolnossące i turbodoładowane diesle. Klienci mogli wybierać spośród jednostek benzynowych o mocach od 75 do 150 KM lub diesli o mocach od 68 do 150 KM. Oczywiście na szczycie gamy silnikowej znalazły się dwie usportowione wersje – Golf GTI z silnikiem o mocy 180 KM oraz Golf R32 z silnikiem V6 o mocy 241 KM. Golf w ciągu 6-letniej produkcji nie przeszedł facelifitingu, a oficjalna sprzedaż zakończyła się w 2003 roku. Jednak niektóre odmiany i wersje, np. wersję kombi Golfa IV produkowano jeszcze do 2006 roku.
Przeczytaj poradnik zakupowy „Volkswagen Golf IV – czy warto kupić?„
Wady
- korozja podwozia i nadwozia
- awarie przepływomierza w silnikach diesla
- uszkodzenia sprężarki klimatyzacji
- awarie skrzyni biegów
- niska trwałość pompy wody
Volkswagen Golf IV występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi (Variant) oraz 2-drzwiowe cabrio. Mało popularny na rynku cabriolet ma bagażnik o pojemności 300 l. Hatchback wyposażono w bagażnik o pojemności 330 l, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1184 l. Największy bagażnik oferuje nadwozie typu kombi (Variant) – 460 i 1470 l po złożeniu oparć.
hatchback
kombi
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.4 | 1390 | 75/5000 | 128/3300 | R4 | 13,5 | 171 |
1.6 | 1595 | 100/5600 | 145/3800 | R4 | 12,5 | 188 |
1.6 | 1595 | 105/5700 | 148/4500 | R4 | 10,5 | 192 |
1.6 | 1598 | 110/5800 | 155/4400 | R4 | 10,4 | 194 |
1.8 | 1781 | 125/6000 | 170/4200 | R4 | 9,9 | 201 |
1.8 | 1781 | 150/5700 | 210/1750 | R4 | 8,5 | 216 |
2.0 | 1984 | 115/5200 | 170/2400 | R4 | 10,5 | 195 |
2.3 | 2324 | 150/6000 | 205/3200 | R5 | 8,8 | 216 |
Model | Pojemność skokowa [cm3] | Moc maksymalna [KM] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [NM] przy obr./min | Układ cylindrów/ zawory | Przyspieszenie 0-100km/h | Prędkość maks.[km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.9 | 1896 | 68/4200 | 133/2200 | R4 | 17,2 | 160 |
1.9 | 1896 | 100/4000 | 240/1800 | R4 | 11,3 | 188 |
1.9 | 1896 | 110/4150 | 235/1900 | R4 | 10,6 | 193 |
1.9 | 1896 | 115/4000 | 285/1900 | R4 | 10,0 | 195 |
1.9 | 1896 | 130/4000 | 310/1900 | R4 | 9,6 | 205 |
1.9 | 1896 | 150/4000 | 320/1900 | R4 | 8,6 | 216 |
Skrzynie biegów:
- 5 i 6-biegowa manualna
- 4 i 5-biegowa automatyczna
Typ napędu:
- przedni
- AWD
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.4 | 6,3 |
1.6 100 KM | 7,4 |
1.6 105 KM | 6,9 |
1.6 110 KM | 6,2 |
1.8 125 KM | 8,3 |
1.8 150 KM | 7,9 |
2.0 | 7,9 |
2.3 | 9,3 |
Model | Spalanie (średnie) |
---|---|
1.9 68 KM | 5,2 |
1.9 100 KM | 5,2 |
1.9 110 KM | 4,9 |
1.9 115 KM | 5,1 |
1.9 130 KM | 5,2 |
1.9 150 KM | 5,3 |
Na bazie Golfa IV generacji powstał usportowiony model GTI. Golf GTI napędzany jest turbodoładowanym, benzynowym silnikiem 1,8 l. Jednostka ta generuje 180 KM mocy i rozpędza auto do 100 km/h w czasie 7,9 s. Prędkość maksymalna wynosi 223 km/h.
Entuzjaści mocy mogli też zakupić Golfa IV generacji w odmianie R32. Model ten napędzany był przez wolnossący silnik V6 o mocy 241 KM, który przenoszony był na 4 koła. Auto rozpędzało się do 100 km/h w czasie 6,6 s., a prędkość maksymalna wynosiła 247 km/h.