Volkswagen, początkowo Kraft durch Freude Wagen, to pochodzący z Niemiec producent samochodów wchodzący w skład koncertu Volkswagen AG. Nazwę tłumaczy się jako „samochód dla ludu”, co ma źródło w spotkaniu inicjującym powstanie marki. Buro Ferdynand Porsche, właściciel firmy motoryzacyjnej Porsche uznawany za założyciela koncernu, otrzymał w 1933 roku zadanie od Adolfa Hitlera – skonstruowanie pojazdu
Volkswagen, początkowo Kraft durch Freude Wagen, to pochodzący z Niemiec producent samochodów wchodzący w skład koncertu Volkswagen AG. Nazwę tłumaczy się jako „samochód dla ludu”, co ma źródło w spotkaniu inicjującym powstanie marki. Buro Ferdynand Porsche, właściciel firmy motoryzacyjnej Porsche uznawany za założyciela koncernu, otrzymał w 1933 roku zadanie od Adolfa Hitlera – skonstruowanie pojazdu dla każdego i odciążenie w ten sposób coraz słabiej funkcjonującej niemieckiej kolei. Przedsięwzięciu przyświecało proste założenie: miało być tanio, ekonomicznie i dynamicznie.
Owoc licznych badań i czasochłonnych testów – Kraft 0durch Freude Wagen Typ 60, czyli pierwszy model samochodu dla każdego, był gotowy 5 lat po pamiętnym spotkaniu. W maju 1938 roku dowódca III Rzeszy ochrzcił go mianem „niemieckiego samochodu ludowego”. Produkcję kultowego garbusa rozpoczęto w Dolnej Saksonii w 1941 roku. W ciągu 4 kolejnych lat z taśm zeszło ok. 630 sztuk modelu.
Po II wojnie światowej uznano tę wersję za prototyp i rozpoczęto pracę nad kolejnymi generacjami samochodów – wszystko ruszyło we wrześniu 1945 roku dzięki finansowemu wsparciu Wielkiej Brytanii. Ten rok uznaje się także za datę oficjalnego utworzenia marki Volkswagen, której łatwiejszą nazwę zastępującą KdF także zawdzięczamy Brytyjczykom. Produkcja samochodu Typu 60 oraz wprowadzenie na rynek Transportera Volkswagen przyczyniły się do tego, że marka szybko trafiła do grona największych i najważniejszych producentów w europejskiej branży motoryzacyjnej.
Lata 70. to premiera Passata (1973), zakończenie produkcji Garbusów w Wolfsburgu (w Meksyku produkowano je do 2003 roku, dzięki czemu model został uznany za najdłużej produkowany samochód osobowy na świecie) oraz wprowadzenie na rynek Golfa (1974) – najbardziej rozpoznawalnego i charakterystycznego modelu Volkswagena, który bardzo szybko przypadł klientom do gustu. Jego kształt (hatchback) wydawał się bardziej praktyczny niż ten wyróżniający pierwszy samochód marki. W 1995 roku firma zaproponowała także wzorowany na Golfie nieco mniejszy model Polo. Pozycję marki na rynku umacniały wprowadzane do każdej generacji nowe rozwiązania technologiczne oraz zaprezentowane szerszemu gronu auta sportowe – Scirocco oraz Corrado – dziś uznawane za pojazdy kultowe.
W Polsce Volkswagen oficjalnie pojawił się dopiero w 1991 roku w Poznaniu. Rok później poznańska firma nie tylko importowała samochody, lecz także zaangażowała się w ich produkcję. Do dziś powstają tam modele Transporter T5 oraz Caddy.
W roku 1997 drugie życie otrzymał popularny garbus. Volkswagen de Mexico S.A. de C.V rozpoczął produkcję Volkswagena New Beetle. Nowy model, podobnie jak 40 lat wcześniej jego pierwowzór, zachwycił tysiące mieszkańców Ameryki. Na rynku europejskim nie odniósł jednak tak spektakularnego sukcesu. Rok później firma wprowadziła także pierwszą generację małych miejskich samochodów – Volkswagena Lupo.
Niemiecka marka kojarzy się z profesjonalizmem oraz bezpieczeństwem – nic zatem dziwnego, że cieszy się dużym zaufaniem Polaków. Pojazdy Volkswagena to jakość, trwałość i bezpieczeństwo. Firmie nie chodziło o urodę samochodu, a o jego funkcjonalność. Dziś marka nadal wdraża swoje założenia i prezentuje kolejne generacje swoich modeli takich, jak Golf, Polo i Passat. Nie zamyka się jednak w typowych dla siebie segmentach i do gamy wprowadza SUV-y (Tiguan, Touareg), a także mini auta miejskie (UP!). Wskrzeszono także model Scirocco, który zbudowano na płycie podłogowej Golfa.
Volkswagen Polo to typowy model auta miejskiego produkowany przez Volkswagena od 1975 roku. Na przestrzeni lat powstało 5 generacji modelu, a modele każdej z nich przerastały poprzedników i stawały się graczami w swoim segmencie. Auto od początku produkcji było mniejszą kopią szlagieru marki – Golfa. Jednak Volkswagen nie chcąc zagrozić najlepiej sprzedającemu się modelowi na świecie, ograniczył paletę silnikową oraz możliwości konfiguracji wyposażenia dodatkowego. Volkswagen Polo dostępny był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, a na niektórych rynkach, model sprzedawano także w nadwoziu typu sedan. Niezależnie od typu nadwozia Polo pozostał miejskim samochodem, do którego przewidziano niewielkiej pojemności silniki benzynowe, a w kolejnych generacjach także diesle. Z czasem Volkswagen wprowadził również usportowioną wersję GTi. Dziś Volkswagen Polo to lider segmentu aut miejskich i silna konkurencja dla Forda Fiesty czy też Opla Corsy, Renault Clio i innych. Volkswagen Polo jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w historii marki. Samochód cieszy się dużym zainteresowaniem jako auto nowe oraz używane, co przekłada się na szeroki wybór modeli w różnych cenach i z różnym poziomem wyposażenia.
Volkswagen Passat to samochód klasy średniej produkowany przez niemiecki koncern od 1973 roku do dziś. Auto na przestrzeni lat sprzedało się w ilości ponad 20 mln egzemplarzy i jest obok Golfa najchętniej kupowanym modelem w gamie. Pierwsze generacje tworzone na platformie Audi sprzedawane były jako hatchback, sedan i kombi (Variant), z czego ta pierwsza wersja nadwoziowa stanowiła filar modelu. Dopiero od III generacji Volkswagen przyjął strategię, że Passat będzie flagowym modelem marki i udostępniono go tylko jako sedan i kombi (Variant). Miejsce hatchbacka zajął Golf. Volkswagen Passat produkowano w oparciu o najnowocześniejsze technologie dostępne w koncernie, dzięki czemu oferował rozwiązania nieosiągalne dla innych producentów. Volkswagen do napędu swojego reprezentowanego modelu stosował nowoczesne silniki benzynowe oraz diesle. Początkowo nie przekraczały one 100 KM mocy, ale najnowsze modele Passata wyposażone są w silniki o mocach przekraczających 250 KM. Volkswagen Passat na przestrzeni lat stał się wzorem do naśladowania w swojej klasie. W Polsce samochód ten niezależnie od wersji nadwoziowej i silnikowej uznawany jest za jeden z najlepszych modeli w swojej klasie. Passat imponuje sprzedażą zarówno jako samochód nowy, jak i używany. Auto na tle swoich głównych rywali (Toyoty Avensis, Forda Mondeo, Hondy Accord) wyróżnia się stonowaną stylistyką oraz bogatą paletą wersji silnikowych i wyposażenia.
Volkswagen Golf to samochód klasy kompaktowej produkowany przez niemiecki koncern od 1974 roku. Samochód w gamie modelowej Volkswagena zastąpił wysłużonego Garbusa i niemal od razu po premierze stał się najlepiej sprzedającym się samochodem marki. Nazwa modelu pochodzi od nazwy prądu morskiego Golfsztrom. Golf od początku oferowany był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, a z czasem do gamy dołączyła wersja cabrio oraz kombi. Obecnie na rynku dostępna jest już VII generacja modelu, która ogólnym zarysem nadwozia przypomina każdy poprzedni model. Inżynierowie z Wolfsburga, gdzie powstaje Golf, zgodnie twierdzą, że każda kolejna generacja to nie rewolucja, a ewolucja. Zmieniają się technologie, silniki, skrzynie biegów, ale ogólny wygląd samochodu pozostaje bez zmian. Volkswagen Golf to nie tylko samochód legenda z powodu ilości sprzedanych egzemplarzy w czasie ponad 30-letniej obecności na rynku. Golf w wersji GTI to także protoplasta hot-hatchy, a więc samochodów kompaktowych z mocnym silnikiem i sportowym zawieszeniem. Volkswagen Golf niezależnie od generacji, wersji silnikowej i nadwoziowej uznawany jest za wzór w swojej klasie. Samochód cieszy się zainteresowaniem zarówno jako egzemplarz nowy, jak i używany. Za Golfem przemawia dobry stosunek ceny do jakości oraz szeroka dostępność części zamiennych, jak i umiarkowane ceny napraw serwisowych. Auto jest głównym konkurentem dla innych samochodów w klasie kompaktowej m.in. Forda Focusa, Renault Megane czy też Opla Astry. Od 1974 roku Golf sprzedał się w ilości ponad 29 milionów egzemplarzy i na przestrzeni lat otrzymał wiele prestiżowych nagród motoryzacyjnych.
Touran to kompaktowy minivan Volkswagena, który pojawił się na rynku w 2003 roku. Został on zbudowany na bazie płyty podłogowej Golfa V generacji. Pierwsza generacja była produkowana do 2010 roku. W tym samym czasie zaprezentowano II generacje modelu. W 2015 zaprezentowano III generację modelu.