Początek tej czeskiej marki to 1895 rok, kiedy Vaclav Laurin i Vaclav Klement – księgowy oraz mechanik – stali się założycielami firmy Laurin&Klement. Zajmowała się ona produkcją rowerów, a od 1898 roku również motocykli. Inspiracją do tych drugich okazała się podróż Klementa do Paryża, gdzie zetknął się z prawdziwym ruchem drogowym. Pierwszy prototypowy samochód powstaje
Początek tej czeskiej marki to 1895 rok, kiedy Vaclav Laurin i Vaclav Klement – księgowy oraz mechanik – stali się założycielami firmy Laurin&Klement. Zajmowała się ona produkcją rowerów, a od 1898 roku również motocykli. Inspiracją do tych drugich okazała się podróż Klementa do Paryża, gdzie zetknął się z prawdziwym ruchem drogowym.
Pierwszy prototypowy samochód powstaje w roku 1901. Marka Laurin&Klement funkcjonuje do 1928 roku. Po tym czasie przedsiębiorstwo zostaje przejęte przez koncern zbrojeniowy Škoda Holding, który wcześniej zajmował się tworzeniem luksusowych aut na licencji Hispano Suiza H6.
Zakłady Skody przechodzą metamorfozę w trakcie II wojny światowej. Przejęte przez gospodarkę III Rzeszy prawie w całości dopasowały się do wymagań militarnych. Już po wojnie Škoda zmienia się w państwowe przedsiębiorstwo o nazwie AZNP Mlada Boleslav, które zostało monopolistą na rynku czechosłowackich samochodów osobowych. W 1934 roku zadebiutowały nowe modele: Škoda 418 Popular, Škoda Rapid, Škoda Favorit oraz Škoda 640 Superb (samochód luksusowy).
II wojna światowa to czas ograniczonej autonomii. Kiedy tylko Czechy zostają przyłączone do III Rzeszy w roku 1939, Karel Hrdlicka przestaje być szefem fabryki w Mladze. Nowa nazwa przedsiębiorstwa to Reichswerke Hermann Goring AG, a rządzą nim komendanci wojskowi, przez co produkcja koncentrowała się na militariach.
Gospodarka socjalistyczna przejmuje imperium Skody po wojnie, kiedy zjednoczona Czechosłowacja staje się częścią Bloku Wschodniego. Aspekt zbrojeniowy i przemysłowy pozostają najważniejsze. Samochody osobowe jedynie projektowano, bez wdrażania do produkcji.
Modele nowych aut powróciły w 1953 roku. Zaprojektowano Skodę Spartak, a fabryka produkowała coraz więcej samochodów na wolny rynek. Po Aksamitnej Rewolucji w 1990 roku Škoda wypuszcza pojazdy o typowej dla marki konstrukcji. W fabryce powstawały również minibusy oraz samochody sportowe i wyczynowe.
Upadek komunizmu to dla firmy początek współpracy z Volkswagenem. Do grupy tej marki dołączyła po takich producentach jak Audi i Seat – 16 kwietnia 1991 roku.
Montaż samochodów w zakładach Škoda Poznań rozpoczęto w 1994 roku, by uniknąć ograniczeń celnych. Początkowo montaż przebiegał w standardzie SKD, a następnie – CKD. Montowane w Poznaniu modele (z fabryki wyjechało łącznie ponad 217 tysięcy pojazdów) to Škoda Favorit, Škoda Felicia, Škoda Octavia, Škoda Fabia oraz Škoda Pickup.
W roku 2007 marka weszła na rynek chiński i australijski. Jej prezesem jest obecnie Winfried Vahland. W tej chwili Škoda zatrudnia ponad 28 tysięcy pracowników w fabrykach w Bośni i Hercegowinie, Indiach, Kazachstanie, Chinach, Rosji, Słowacji i na Ukrainie.
Škoda Fabia to typowy model auta miejskiego produkowany przez Škodę od 1999 roku. Samochód został zaprezentowany jako bezpośredni następca wysłużonego i zacofanego technologicznie modelu – Felicia. Na przestrzeni lat powstały 3 generacje Fabii, a każda kolejna odmiana była najlepiej sprzedającym się modelem w swoim segmencie. Auto od początku produkcji stanowiło uboższą wersję sztandarowego produktu koncernu Volkswagen, do którego należy Škoda – modelu Polo. Fabia dzieli z nim płytę podłogową, silniki, a także szereg rozwiązań technologicznych. Škoda Fabia od początku produkcji sprzedawana była jako 5-drzwiowy hatchback oraz w praktycznym nadwoziu typu kombi. Do napędu przewidziano niewielkiej pojemności silniki benzynowe, a także diesle. Z czasem Škoda wprowadził również usportowioną wersję Fabii RS. Dziś Škoda Fabia to obok Volkswagena Polo lider segmentu aut miejskich i jeden z najlepiej kupowanych modeli marki. Niewielka „czeszka” to bardzo silna konkurencja dla Forda Fiesty, Opla Corsy, Renault Clio i innych. Fabia cieszy się dużym zainteresowaniem jako auto nowe oraz używane, co przekłada się na szeroki wybór modeli w różnych cenach i z różnym poziomem wyposażenia. Auto do tej pory znalazło ponad 2 miliony nabywców.
Škoda Octavia to samochód klasy kompaktowej produkowany przez czeski koncern od 1996 roku. Samochód w gamie modelowej Škody stanowił zupełnie nowy segment, który wcześniej był niedostępny dla marki. Dopiero po przejęciu przez Volkswagena Škoda złapała wiatr w żagle i zasypała rynek nowymi autami. Pierwsza Octavia powstała na bazie Golfa IV generacji, a każdy kolejny model czerpał rozwiązania technologiczne oraz silniki właśnie z kompaktowego modelu Volkswagena. Czeski samochód od początku oferowany był jako 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Do napędu służyły silniki benzynowe oraz diesle znane z innych modeli Volkswagena. Obecnie na rynku dostępna jest już III generacja modelu, która ogólnym zarysem nadwozia przypomina każdy poprzedni model. Zmieniają się technologie, silniki, skrzynie biegów, ale wygląd samochodu pozostaje bez zmian. Škoda Octavia niezależnie od generacji, wersji silnikowej i nadwoziowej uznawana jest za wzór w swojej klasie. Samochód cieszy się zainteresowaniem zarówno jako egzemplarz nowy, jak i używany. Za kupnem Octavii przemawia dobry stosunek ceny do jakości oraz szeroka dostępność części zamiennych, jak i umiarkowane ceny napraw serwisowych. Auto stanowi główną konkurencję dla innych samochodów w klasie kompaktowej m.in. Forda Focusa, Renault Megane oraz Opla Astry.
Škoda Rapid dołączyła do gamy modelowej czeskiego producenta w 2012 roku. Jednak model o tej samej nazwie produkowano też w latach 1983 – 1991, ale nigdy nie doczekał się następcy. Współczesne auto łączy z nią tylko nazwa. Nowy model Škody powstał, aby zapełnić lukę powstałą pomiędzy modelem Fabią a Octavią, która od III generacji awansowała do klasy średniej. Auto bazuje na płycie podłogowej PQ25 będącej bazą dla Fabii III – z nią dzieli również większość podzespołów. Samochód oferowany jest w nadwoziu typy liftback oraz spaceback i stanowi konkurencję dla budżetowych modeli innych marek. Škoda Rapid to bliźniaczy modele Seata Tolede. Jako przedstawiciel aut kompaktowych Rapid porównywany jestz Peugeotem 301 oraz bliźniaczym Citroenem C-Elysee. Do napędu kompaktowej Škody przeznaczono małolitrażowe jednostki napędowe znane z innych modeli m.in. Fabia oraz Polo.
Škoda Roomster produkowana od 2006 roku to pierwszy model Skody w segmencie minivanów i jeden z bardziej oryginalnych samochodów produkcyjnych czeskiego producenta. Chociaż kształtem nadwozia Roomster zbliżony jest do samochodów MPV, to wymiarami bliżej mu do segmentu aut kompaktowych. Roomster bazuje na połączonych płytach podłogowych Fabii (przednia część) oraz Octavii pierwszej generacji (w części tylnej). Dzięki temu rozstaw kół osi tylnej Roomstera jest większy niż ten osi przedniej, co przekłada się na większą ilość miejsca na tylnej kanapie w porównaniu z Fabią. W okresie produkcji model Roomster przeszedł kilka faceliftingów, jednak rozmiary auta oraz płyta podłogowa pozostały bez zmian. Roomster przy poziomie cen zbliżonym do Fabii oferuje praktyczniejsze wnętrze, a cechą charakterystyczną modelu są duże tylne drzwi. Choć Roomster nie cieszy się tak dużą popularnością, jak Fabia czy Octavia, to przez lata zyskał uznanie i sympatię kierowców ze względu na dobry stosunek ceny do możliwości przewozowych oraz uniwersalność. Tylne siedzenia można dzielić w konfiguracji 40-20-40, a nie jak w przypadku większości samochodów 40-60, można je również przesuwać na boki oraz w przód i w tył. Od połowy 2015 roku druga generacja Skody Roomster produkowana będzie w polskich zakładach Volkswagena w Poznaniu, a obecnie auto powstaje w Czechach.