Koncern Citroën został powołany do życia w 1919 roku przez francuskiego przemysłowca André Gustave Citroëna. W początkowych latach swojej działalności firma zajmowała się produkcją kół zębatych. Co ciekawe, licencja na ich wytwarzanie została przez francuskiego inżyniera zakupiona w Polsce, skąd pochodziła jego matka. Z kolei w okresie pierwszej wojny światowej, w halach fabrycznych Citroëna produkowano
Koncern Citroën został powołany do życia w 1919 roku przez francuskiego przemysłowca André Gustave Citroëna. W początkowych latach swojej działalności firma zajmowała się produkcją kół zębatych. Co ciekawe, licencja na ich wytwarzanie została przez francuskiego inżyniera zakupiona w Polsce, skąd pochodziła jego matka. Z kolei w okresie pierwszej wojny światowej, w halach fabrycznych Citroëna produkowano amunicję na potrzeby francuskiej armii.
Bliski koniec działań wojennych sprawił, że André Citroën zmuszony był zmienić profil swojej działalności. Wybór padł na motoryzację. I tak, w 1919 na rynku zadebiutował pierwszy pojazd z charakterystycznym daszkowym zazębieniem w logotypie – type A. W tym samym roku General Motors negocjował przejęcie Citroëna, ale ostatecznie zrezygnował z tej transakcji. Warto odnotować, że francuski koncern był w ówczesnym czasie drugim, po amerykańskim Fordzie, przedsiębiorstwem motoryzacyjnym, który produkował samochody na masową skalę.
Bardzo szybko w salonach Citroëna pojawiły się kolejne modele – w 1921- model B, a rok później – model C. Francuski koncern w latach 20 XX w. przeżywał bardzo intensywny rozwój. Poza nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, sukces sprzedażowy francuskiej firmy w sporej mierze wynikał również z innowacyjnego w tamtym czasie podejścia do marketingu (w 1925 roku do reklamy koncernu wykorzystano 250 tys. żarówek na wieży Eiffla) oraz obsługi klienta (każdy z pracowników salonu odbywał obowiązkowe szkolenie na temat oferowanych pojazdów).
Gwałtowne wyhamowanie w rozwoju Citroëna nastąpiło w związku z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym z początku lat 30. Przedsiębiorstwo popadło w długi. Rząd francuski, aby ratować miejsca pracy, nakłonił w 1935 r. firmę Michelin, głównego wierzyciela, do przejęcia kontroli nad koncernem. Pozbawiony realnego wpływu na swoją firmę André Gustave Citroën popadł w depresję, co kilka miesięcy później doprowadziło do jego przedwczesnej śmierci.
Kilka lat po zakończeniu II wojny światowej na rynku zadebiutował model, który okazał się prawdziwym sprzedażowym hitem. Mowa oczywiście o Citroënie 2CV. Prosta konstrukcja, niski koszt zakupu i niedrogi koszt eksploatacji sprawiły, że „brzydkie kaczątko”, jak zwykli określać auto jego przeciwnicy, zyskało status samochodu kultowego. Łącznie wyprodukowano niemal 9 mln egzemplarzy 2CV.
Kolejnym Citroënem, który spotkał się z bardzo ciepłym rynkowym przyjęciem był model DS z 1955 roku. Auto zaprezentowano publicznie po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, gdzie wzbudziło powszechne zdumienie. DS „szokował” nie tylko swoimi opływową karoserią, ale również zastosowaniem bardzo zaawansowanych jak na tamte czasy rozwiązań technicznych – hydropneumatycznego zawieszenia, półautomatycznej skrzyni biegów czy tez hamulców tarczowych.
Niemal 20 lat później, w 1974 roku pojawił się następca legendarnego DS, model ZX. Auto, wzorem swojego poprzednika okazał się rynkowym hitem.
Początek XX wieku francuski koncern „przywitał” gamą zupełnie nowych modeli. W 2000 roku zadebiutował Citroën C5, następca Xantii. Dwa lata później w gamie francuskiego producenta pojawił się model C3, który zastąpił wysłużony model Saxo.
W ostatnich latach z koncernu Citroën wyodrębniona została marka DS, która zajęła się produkcja aut klasy premium.
Citroën C4 to następca dość wysłużonego modelu Xsara. Pierwsza generacja zadebiutowała oficjalnie podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 roku. Auto, w związku z współpracą Citroëna i Peugeota w grupie PSA, współdzieliło wiele elementów z modelem Peugeot 307. Francuskiemu kompaktowi udało się w 2005 roku zdobyć 2-gie miejsce na Europejski Samochód Roku, ustępując jedynie Toyocie Prius II generacji. Drugą generacja Citroëna C4 zaprezentowano w 2010 roku. Zaprzestano wówczas produkcji 3-drzwiowego hatchbacka. W ofercie została odmiana 5-drzwiowa oraz wersja sedan. Auto jest produkowane do chwili obecnej.
Model C3, który pojawił się na rynku w 2002 roku, zastąpił produkowany wcześniej model Saxo.
Mniejszy brat Citroëna C3 pojawił się na rynku w 2002 roku. Rok po debiucie C2 zdobył pierwsze miejsce w konkursie na najlepszego europejskiego hatchbacka. Francuski koncern projektując auto, chciał wywołać zainteresowanie przede wszystkim u młodszej klienteli. C2 miał trafić w gusta klientów, którzy szukali małego, ale funkcjonalnego i „zadziornego”, miejskiego samochodu.
W 2001 roku Citroen C5 pierwszej generacji zastąpił model Xantia. Oprócz zupełnie nowego języka stylistycznego, reprezentant klasy średnie francuskiego koncernu, kontynuował tradycje swoich poprzedników w dziedzinie komfortu jazdy i przystępnej ceny zakupu, zwłaszcza na tle niemieckich konkurentów. W 2008 roku zaprezentowano Citroena C5 II generacji. Co ciekawe, auto reklamowano sloganem reklamowym „Citroën C5 — bez wątpienia niemiecki. Made in France” sugerując tym samym większą dbałość producenta o zapewnienie większej niezawodności i eliminacji usterek na którą uskarżali się właściciele poprzedniej generacji. Produkcja Citroena C5 II trwa do chwili obecnej.
Citroën C4 Picasso I generacji zastąpił na rynku Xsarę Picasso – kompaktowego microvana, który przebojem wdarł się pod koniec lat 90. na zachodnie rynki motoryzacyjne. Pierwszej generacji vana opracowanego na bazie modelu C4 w dużej mierze udało się ten sukces powtórzyć. W 2013 roku do produkcji weszła druga generacja C4 Picasso. Auto jest krótsze od poprzedniej generacji, ale ma zwiększony rozstaw osi. Konstruktorom udało się również ograniczyć masę pojazdu.