autofakty.pl

Używany Mercedes Klasy S W221 [2005-2011]

Mercedes Klasy S W221 (2005–2011)

Mercedes Klasy S od dekad uznawany jest za wzór luksusowej limuzyny. Jako nowe auto z salonu dostępny jest tylko dla nielicznych, ale kilkuletnie egzemplarze można już kupić za dość rozsądne pieniądze. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę w Mercedesie Klasy S W221. W wielu przypadkach zakup tego modelu to dopiero początek wydatków.

Sylwetka modelu

Mercedes Klasy S W221 jest reprezentantem klasy aut luksusowych. Opisywana generacja zadebiutowała na rynku w 2005 roku. Rok po premierze ofertę silnikową uzupełniono o wysokoprężny motor V8, wtedy też zadebiutowały usportowione odmiany S 63 AMG V8 i S 65 AMG V12.

W roku 2009 samochód został poddany modernizacji, w ramach której przemodelowano między innymi zderzaki. Zmieniono reflektory i tylne lampy. Wtedy też swój debiut miała wersja hybrydowa, która nie cieszyła się jednak zbyt dużą popularnością. Auto wycofano z produkcji w 2011 roku, kiedy na rynku pojawiła się kolejna generacja samochodu oznaczona fabrycznym symbolem W222.

Na polskim rynku aut używanych jest niecałe 60 sztuk tego modelu. Zaledwie 12 z nich pochodzi od polskich dealerów. Reszta to samochody z importu. Znalezienie zadbanej sztuki nie będzie łatwe, bo wybór jest niewielki. Najtańsze egzemplarze Mercedesa Klasy S W221 można kupić już za niecałe 20-30 tys. zł. Takich aut jest zaledwie kilka i albo mają za sobą wypadek, albo kierownicę po drugiej stronie oraz niewiadomą przeszłość serwisową. Ceny sztuk z polskiego salonu zaczynają się od około 60 tys. zł i naszym zdaniem to właśnie takie pieniądze trzeba przygotować na zakup tego modelu. Wybór auta poniżej tego poziomu to spore ryzyko. Z kolei najdroższe sztuki wyceniono na około 200 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Porównując Mercedesa Klasy S W221 do swojego poprzednika W220 widać wiele podobnych detali takich jak charakterystyczna masywna atrapa chłodnicy ze stojącym logo, reflektory oraz tylne światła. Zbliżony wygląd mają również lusterka boczne z wkomponowanymi kierunkowskazami. Najciekawszym nowym detalem jest jednak klapa bagażnika, która lekko wystaje ponad obrys auta – podobny zabieg koncern zastosował również w Maybachach 57 i 67. Bagażnik ma tutaj pojemność 560 l.

Wnętrze

Jak na limuzynę segmentu aut luksusowych przystało, wnętrze Mercedesa Klasy S W221 jest bardzo przestronne, ale najwygodniej jest na tylnych siedzeniach – szczególnie w wersji wydłużonej miejsca nie zabraknie tutaj nawet dla osób o wzroście około 2 m. Obsługa urządzeń pokładowych jest dość intuicyjna, ale nie tak jak w Audi A8. Uwagi można mieć jeszcze do spasowania elementów deski rozdzielczej. Jest bardzo dobrze, ale konkurent z czterema pierścieniami w logo wypada pod tym względem jeszcze lepiej. Pomimo tego, zarówno deska rozdzielcza, jak i tapicerka oraz boczki drzwi robią bardzo pozytywne wrażenie. Design jest na najwyższym poziomie – połączenie nowoczesności w postaci ekranów (wyświetlających między innymi wskazania komputera pokładowego i prędkościomierza) z klasycznym wskazówkowym zegarkiem na konsoli środkowej oraz drewnianych wstawek nadaje wnętrzu ekskluzywności. Samochód jest też perfekcyjnie wyciszony.

Wersje silnikowe

Na polskim rynku aut używanych dominują wersje wysokoprężne. W chwili pisania tego tekstu było około 46 egzemplarzy z taką jednostką. Samochody z silnikami benzynowymi stanowią zaledwie kilkanaście sztuk (co ciekawe około połowa z nich ma już instalację gazową).

Silniki benzynowe

Pod maską Mercedesa Klasy S W221 może pracować wiele ciekawych jednostek napędowych 6-, 8-, a nawet 12-cylindrowych. Podstawowa rodzina motorów V6 została oznaczona kodem M 272. Bazowa odmiana to S 300. Została wyposażona w silnik o pojemności 3,0 l , generujący moc 231-245 KM. Auto z taką jednostką osiąga ,,setkę’’ w 8,2 s. W ofercie dostępny jest też wariant S 350 z 272-konnym motorem 3,5 l. W tym przypadku sprint do 100 km/h to już 7,3 s. Do dynamiki żadnych z wymienionych wersji nie można mieć zastrzeżeń. Niestety w jednostkach M 272 spotykane są przypadki szybkiego wyeksploatowania zębatki na wałku wyrównoważającym. Sam element nie jest zbyt drogi, ale jego wymiana już tak. W 2006 roku problem rozwiązano i dotyczy on tylko wersji S 350.

Godna polecenia jest za to nowsza odmiana S 350 BlueEFFICIENCY ze zmodyfikowaną jednostką V6 o pojemności 3,5 l i mocy aż 306 KM. ,,Eska” z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 6,9 s. Trzeba jednak pamiętać o tym, że to motor z wtryskiem bezpośrednim i założenie do niego instalacji gazowej może okazać się drogie i zbyt problematyczne.

Dostępne są jeszcze jednostki V8 z rodziny M 273, które występują w wersjach S 450 (4,7 l, 340 KM) oraz S 500 (5,5 l, 388 KM). Słabsza odmiana osiąga ,,setkę’’ w 5,9 s, a mocniejsza robi to w 5,4 s. Tu również występuje problem z zębatką na wałku wyrównoważającym. W ofercie jest jeszcze nowsza konstrukcja V8 z motorem o kodzie M 278. Silnik ten ma 4,7 l pojemności, dwie turbosprężarki i generuje moc 435 KM. Dzięki temu wersja S 500 BlueEFFICIENCY rozpędza się do 100 km/h w 5 s.

Najbardziej wymagający mają do wyboru jeszcze odmianę S 600 z podwójnie doładowanym silnikiem (z rodziny M 275) V12 o pojemności 5,5 l o mocy 517 KM. S Klasa z tak potężną jednostką napędową do ,,setki’’ rozpędza się w bardzo krótkim czasie 4,6 s. Wybierając tę jednostkę trzeba jednak pamiętać o dość wysokich kosztach serwisu.

Mercedes Klasy S W221 silnik (2005–2011)

Silniki Diesla

Podstawowy silnik wysokoprężny dostępny w Mercedesie Klasy S W221 to jednostka OM 651, która dysponuje podwójnym doładowaniem i ma zaledwie 4 cylindry. Dostępna jest w wersji S 250 CDI BlueEFFICIENCY o mocy 204 KM. Niemiecka limuzyna z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w 8,2 s. To całkiem dobry wynik, jak na tak mały silnik w tak dużym aucie.

Jednak najbardziej adekwatna jednostka do tego modelu to motor 3-litrowy V6 z rodziny OM 642. Jego ,,słabsza” odmiana to S 320 CDI/S 320 CDI BlueEFFICIENCY (235 KM), a oprócz niej dostępna jest jeszcze mocniejsza wersja S 350 BlueTEC (258 KM). Sprint auta do 100 km/h z takim silnikiem to w zależności od mocy 7,1-7,8 s. Decydując się na diesla V6 radzimy dokładnie skontrolować jednostkę napędową pod kątem wycieków.

Na szczycie oferty silników wysokoprężnych stoi 4-litrowe podwójnie doładowane V8 o kodzie OM 629. Motor ten oferowany jest w wersjach S 420 CDI oraz S 450 CDI. Niezależnie od odmiany silnik ma 320 KM i rozpędza ,,Eskę” do 100 km/h w 6,6 s.

Bez względu na jaki wariant diesla zdecydujemy się, radzimy przed zakupem zwrócić uwagę na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych (w niektórych egzemplarzach są nawet dwa). Warto sprawdzić też w jakim stanie są wtryskiwacze i turbosprężarka. To elementy, które mogą zawieść w każdym współczesnym dieslu. Dokonanie wszystkich tych czynności kontrolnych radzimy zlecić mechanikowi z doświadczeniem w naprawianiu tego modelu.

Mercedes Klasy S W221 (2005–2011)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie w Mercedesie Klasy S W221 zestrojono komfortowo. Jednocześnie samochód prowadzi się w miarę pewnie podczas pokonywania zakrętów. Sportowe zapędy kierowcy oprócz charakterystyki zawieszenie studzi jeszcze układ kierowniczy, który działa z lekkim opóźnieniem. To typowe dla modeli tej marki, ale kierowcom lubiącym spokojną, komfortową jazdę nie powinno to przeszkadzać. W przedniej części zawieszenia zastosowano układ wielowahaczowy, podobnie jak i z tyłu. Dostępne jest również pneumatyczne zawieszenie (Airmatic), dzięki któremu komfort jeszcze się poprawia. W ofercie jest też samopoziomujące się zawieszenie ABC. Samochód standardowo wyposażony jest w napęd na tylne koła, ale opcjonalnie oferowany jest stały napęd 4×4 4Matic.

Warianty wyposażenia

W Mercedesie Klasy S elementy wyposażenia były konfigurowane indywidualnie przez klientów. Jego najciekawsze gadżety to między innymi: asystent martwego pola w lusterkach, system zapobiegający niezamierzonej zmianie pasa ruchu, noktowizor do jazdy w nocy (ostrzega o obecności pieszych i zwierząt na drodze), dwa ekrany LCD, komputer pokładowy, podgrzewane i wentylowane fotele z masażem (dostępne w kilku różnych opcjach), kamera cofania, aktywne zawieszenie pneumatyczne, klimatyzacja automatyczna czy światła LED. Automatyczna skrzynia biegów to w tym aucie standard, ale opcjonalnie można było doposażyć samochód jeszcze w łopatki przy kierownicy do zmiany biegów.

Mercedes Klasy S W221 (2005–2011)

Najczęstsze usterki

Najwięcej problemów przysparza pneumatyczne zawieszenie. Dokładna kontrola wydajności jego kompresora, szczelności całego układu oraz stanu miechów w wyspecjalizowanym serwisie to absolutna podstawa. W przypadku powierzchownego sprawdzenia takiego zawieszenia, po zakupie auta może okazać się, że na jego naprawę trzeba wydać ponad 10 tys. zł.

Radzimy zlecić też kontrolę automatycznej skrzyni biegów. Ta najbardziej narażona na awarie jest w wysokoprężnych odmianach V8. Naprawa przekładni w skrajnych przypadkach może kosztować nawet 10 tys. zł. Zdarzają się również problemy z reflektorami i tylnymi lampami. Radzimy sprawdzić wszystkie systemy dostępne na pokładzie, elektronika też lubi ,,płatać figle’’.

Spotykane są również przypadki zapiekania się tłoczków w przednich hamulcach. Kluczem do niezawodnej eksploatacji jest zakup sprawdzonego egzemplarza, który nie ma za sobą: pożaru, powodzi oraz nie uczestniczył w poważnym wypadku. Odradzamy wybór sztuk sprowadzonych z USA. To one są najczęściej skażone tego typu przypadłościami.

Bezpieczeństwo

Mercedes Klasy S nigdy nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, podobnie jak jego klasowi rywale. Jednak co do jego poziomu bezpieczeństwa nie można mieć uwag. Na pokładzie jest wiele systemów poprawiających bezpieczeństwo, w tym przede wszystkim układ, który przygotowuje auto do wypadku – napinając wcześniej pasy, domykając szyby, odpowiednio ustawiając fotele. Wszystko po to, aby zminimalizować obrażenia pasażerów.

Konkurenci

Z Mercedesem Klasy S W221 konkuruje między innymi BMW Serii 7 E65. Mocne strony bawarskiej konstrukcji to przede wszystkim bardzo precyzyjny układ kierowniczy i sportowa charakterystyka. To samochód, dla tych, którzy szukają przestronne limuzyny, ale oprócz komfortu oczekują od auta jeszcze przyjemności z prowadzenia. Na pochwałę zasługuje tutaj jeszcze bogate wyposażenie, rewelacyjne osiągi oraz duży wybór jednostek napędowych. Jego wady to awaryjne skrzynie automatyczne, szczególnie w wersjach wysokoprężnych, kontrowersyjny design, skomplikowany system info-rozrywki oraz mało dynamiczna i niezbyt oszczędna wersja 740d z wysokoprężnym motorem V8.

Poważnym graczem w segmencie F jest jeszcze Audi A8 D3. Jego główny atut to stały napęd 4×4, którego nie ma w BMW. Samochód podobnie jak rywale może pochwalić się bogatą ofertą silnikową oraz długą listą ciekawych opcji wyposażenia. Ma najbardziej stonowany design, dzięki czemu jest najbardziej dyskretną propozycją w tym segmencie. Może pochwalić się też najprostszym i najbardziej intuicyjnym system zarządzającym ustawieniami auta i jego multimediami. Samochód jest też najlepszy w klasie pod względem wykończenia i spasowania elementów we wnętrzu. Jego wady to, podobnie jak u konkurentów, wrażliwe skrzynie automatyczne, awaryjne pneumatyczne zawieszenie, niższy poziom komfortu niż w Mercedesie Klasy S, a także problematyczne silnik wysokoprężne i benzynowe z oznaczeniami FSI/TFSI.

Podsumowanie

Mercedes Klasy S W221 to samochód, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Ta niemiecka ikona luksusu obecnie jest już dostępna za znacznie atrakcyjniejsze pieniądze niż jeszcze kilka lat temu. Główne zalety tego modelu to przede wszystkim ponadprzeciętny komfort resorowania, wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza, bogata oferta silnikowa, rewelacyjne osiągi oraz długa lista ciekawych gadżetów. Do wad należy zaliczyć przede wszystkim, pomimo sporej utraty wartości, nadal wysokie ceny zakupu i koszty eksploatacji, awaryjne skrzynie automatyczne (szczególnie w mocnych dieslach) oraz problematyczne pneumatyczne zawieszenie.

Z silników benzynowych polecamy prawie wszystkie jednostki V6 i V8 z wyjątkiem tych wyprodukowanych przed 2006 rokiem ze względu na awarie zębatki na wałku wyrównoważającym. Przestrzegamy też przed zbyt pochopnym wyborem topowej wersji V12 S 600. Serwis tego modelu w przypadku awarii choćby elementów eksploatacyjnych takich jak cewki, będzie znacznie droższy niż w przypadku słabszych wersji. Godne uwagi są też wersje wysokoprężne zarówno podstawowa 4-cylindrowa jak i V6. Diesel V8 dość sporo pali przez co jego zakup nie ma sensownego wytłumaczenia, czego najlepszym dowodem jest fakt, że Niemcy zrezygnowali z takiej jednostki w nowszej generacji auta oznaczonej symbolem W222.

Ceny najtańszych sztuk Mecedesa Klasy S W221 zaczynają się od ok 20 tys. zł. Niestety nie ma co liczyć na zadbany egzemplarz za takie pieniądze. Zwykle są to mocno zużyte samochody z USA, auta po wypadkach lub z niejasną historią serwisową. Na zadbaną sztukę trzeba przeznaczyć co najmniej 60 tys. zł, ale najdroższe egzemplarze z końca produkcji potrafią kosztować nawet sporo ponad 100 tys. zł. Za taką kwotę można już przebierać w bardzo ciekawych ofertach z bogatym wyposażeniem i z topowymi jednostkami napędowymi.

Exit mobile version