autofakty.pl

Koszt przerejestrowania auta

umowa kupna samochodu (fot. Pixabay/Picsues)

Jeżeli zależy nam na każdym wydanym groszu, kupując auto z drugiej ręki należy pamiętać również o tym, że sama zapłata za niego to jeszcze nie wszystkie wydatki. Dochodzą do tego niezbędne opłaty podatkowe oraz koszt przerejestrowania auta. Nie są to jakieś przesadnie duże koszty, ale jednak trzeba mieć je również zaplanowane w budżecie.

Przy okazji nabycia samochodu używanego czeka nas sporo formalności do załatwienia. Na szczęście i tak dużo mniej niż jeszcze kilka lat temu… Dziś niezbędna może być wciąż wizyta w urzędzie celnym, skarbowym, na stacji kontroli pojazdów i wreszcie we właściwym wydziale komunikacji. Które z instytucji należy odwiedzić, będzie zależało od tego, skąd pochodzi zakupiony samochód, a także od jego stanu technicznego. Na koniec czeka nas jeszcze spotkanie z agentem ubezpieczeniowym. Choć tu możemy już umówić się w domu bądź coraz częściej załatwić wszystkie formalności drogą telefoniczną.

Wspólnym mianownikiem wszystkich przypadków będzie jednak wizyta w urządzie miejskim właściwym ze względu na miejsce zamieszkania nabywcy samochodu. W wydziale komunikacji trzeba dostarczyć wszystkie wymagane dokumenty, ewentualnie także z tłumaczeniem, oraz dokonać płatności. Jeśli nie będzie żadnych zastrzeżeń do dokumentów, wówczas uzyskamy bądź nowe tablice rejestracyjne wraz z dowodem, bądź sam wpis w dowodzie i karcie pojazdu, jeśli auto zostało zakupione od krajowego sprzedawcy.

Jakie dokumenty należy wziąć do wydziału komunikacji?

W przypadku kupna samochodu używanego od naszego rodaka, do wydziału komunikacji powinniśmy zabrać ze sobą:

Jeśli rejestrujemy samochód sprowadzony z zagranicy, wówczas niezbędne będzie przetłumaczenie wszystkich powyższych dokumentów. Do tego musimy mieć także potwierdzenie zapłaty za podatek akcyzowy oraz cło, jeśli pojazd był sprowadzony spoza Unii Europejskiej i niektórych innych państw europejskich.

Koszt przerejestrowania auta nie jest specjalnie wysoki

W symulacji wydatków pozakupowych największą pozycją będzie akcyza i cło, które wynoszą odpowiednio 3,1 lub 18,6% oraz 10% wartości auta, a także ubezpieczenie. Gdy zakup był dokonany w kraju, wówczas w miejsce tych opłat pojawia się podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2%.

W wydziale komunikacji standardowa rejestracja samochodu będzie nas kosztować 180,5 zł. Na tę kwotę składają się nowy dowód rejestracyjny (54 zł), znaki legalizacyjne (12,5 zł), nalepka kontrolna (18,5 zł), pozwolenie czasowe (13,5 zł) oraz opłata ewidencyjna (2 zł). Najwięcej kosztują nowe tablice rejestracyjne, jeśli więc nabywca i sprzedawca mieszkają w tym samym powiecie można zaoszczędzić, pozostawiając te same tablice. O 1000 zł więcej zapłacimy natomiast, jeżeli zdecydujemy się podczas rejestracji na indywidualne tablice rejestracyjne. Jeżeli natomiast będziemy potrzebować trzecią tablicę rejestracyjną (np. korzystamy często z bagażnika rowerowego montowanego na haku), wówczas do końcowego rachunku należy dodać 52,50 zł.

Exit mobile version