autofakty.pl

Polacy ostrożniejsi na drodze? [INFOGRAFIKA]

Polacy ostrozniejsi na drodze | autofakty.pl

Brawura na drodze to domena polskich kierowców. Znaczne przekraczanie prędkości, wyprzedzanie na zakazie i wymuszanie pierwszeństwa są niestety na porządku dziennym. Jak pokazują przeprowadzane regularnie na naszych drogach badania, z roku na rok jeździmy coraz szybciej i co ważne – na szczęście – bezpieczniej.

Jeździmy szybciej – teren niezabudowany

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w okresie od marca do czerwca 2015 r., poddała badaniu prędkości niemal 900 tys. pojazdów. Uruchomione w tym celu zostały 94 punkty pomiarowe zlokalizowane na terenie całej Polski, w tym 38 o stałej i 56 o zmiennej lokalizacji. Jak się okazuje średnia prędkość na niemal wszystkich rodzajach dróg zwiększyła się o kilka procent. Wyjątkiem są drogi wojewódzkie, w których nieznacznie ona zmalała. W przypadku dróg na terenie niezabudowanym ujawniono następujące średnie prędkości pojazdów:

Jeździmy szybciej – teren zabudowany

Na drogach położonych na terenie zabudowanym, mimo zwiększenia wysokości mandatów i nałożenia ryzyka utraty prawa jazdy, większość kierowców również przekraczała dozwolone prędkości. Wyniosły one odpowiednio:

Niestety, cały czas rośnie odsetek osób przekraczających prędkość, w roku 2015 wzrósł on do poziomu 70%! Najwięcej przekroczeń prędkości zanotowano w obszarze zabudowanym. W przypadku dróg dwujezdniowych w granicach miast prędkość 80% kierowców osiągało prędkość wyższą niż dozwolona. Na drogach jednojezdniowych stanowili oni 69%. Na szosach przebiegających przez małe miasta i wsie pojazdy przekraczające prędkość stanowiły: 80 % – drogi krajowe, drogi wojewódzkie – 84%, drogi powiatowe – 83%.

Mniej wypadków!

Optymizmem może napawać fakt, że wraz ze wzrostem prędkości, z jaką poruszamy się na naszych drogach, maleje liczba wypadków (w tym także rannych i ofiar śmiertelnych), w których główną przyczyną była nadmierna prędkość. W 2015 roku odnotowano 411 takich zdarzeń (rok wcześniej było ich 538, spadek o około 24%!). Obrażenia odniosło w nich 527 osób, a 23 zostały zabite (w 2014 roku było to odpowiednio 688 i 47).

Zmiana przepisów

18 maja 2015 r. wprowadzono zmianę w kodeksie drogowych, w myśl której kierowca przekraczający prędkość na terenie zabudowanym o ponad 50 km/h traci prawo jazdy na okres 3 mies. W wyniku tej modyfikacji prawa, liczba samochodów osiągających wyższą niż dopuszczalna prędkość o więcej niż 20 km/h zmniejszyła się. Wzrósł natomiast odsetek prowadzących przekraczających o maksymalnie 20 km/h.

Jak pokazują badania jeździmy coraz szybciej. O tym, jak mocno nadepniemy pedał gazu, decydują między innymi: natężenie ruchu na danym odcinku, warunki atmosferyczne (im ładniejsza pogoda, tym szybciej jeździmy), jakość i ukształtowanie infrastruktury, a także prowadzone działania kontrolne (radary, kontrole drogowe, odcinkowe pomiary prędkości) oraz edukacyjne. Na zwiększenie prędkości mają wpływ również coraz lepsze i szybsze samochody, do których mamy swobodny dostęp.

Polacy ostrożniejsi na drodze- infografika | autofakty.pl
Exit mobile version