autofakty.pl

Paski rozrządu – obsługa, wymiana i koszty serwisu

Pasek rozrządu I autofakty.pl Źródło: I, 天然ガス [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons

Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Kiedy należy go wymieniać? Dlaczego trzeba bezwzględnie przestrzegać terminów wymiany paska? Jakie są koszty wymiany paska rozrządu? W jakich sytuacjach pasek trzeba wymienić wcześniej, niż zalecił to producent?

Paski rozrządu produkowane są z kauczuku syntetycznego oraz materiałów wzmacniających, najczęściej włókna szklanego (produkuje się z nich tzw. wewnętrzny kord). Paski wymagają odpowiedniego przechowywania – najlepiej w oryginalnym opakowaniu. Nie mogą mieć one styku z olejami, benzyną, wodą i płynem hamulcowym, które je niszczą. Niszczy je bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Poza tym nie wolno ich załamywać, albowiem może to doprowadzić do uszkodzenia kordu i w konsekwencji pęknięcia paska.

Paski rozrządu starzeją się i ulegają zużyciu. Czołowi producenci przypominają, że maksymalny czas ich przechowywania to 5 lat od daty produkcji. Koniecznie trzeba go sprawdzić przy zakupie.

W niektórych silnikach do napędu rozrządu zamiast pasków używane są metalowe łańcuchy. W większości jednostek wystarczają na cały okres eksploatacji silnika. Jednak w niektórych nowoczesnych silnikach podlegają one okresowej wymianie albo ulegają awariom i trzeba je wymienić.

Jaką rolę pełni pasek rozrządu?

Pasek napędza rozrząd, który steruje całą pracą jednostki napędowej. Pasek łączy koło pasowe na wale korbowym z kołem pasowym wałka rozrządu (albo kołami pasowymi wałków rozrządu, jeśli są dwa). W każdym samochodzie pasek rozrządu napędza dodatkowo pompę cieczy chłodzącej (popularnie zwaną pompą wody) oraz pompę oleju (zapewniającą właściwe ciśnienie smarowania). W silnikach Diesla oraz silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (nowoczesne tzw. downsizingowe), pasek napędza także pompę wysokiego ciśnienia (pompę wtryskową).

Układ rozrządu, napędzany przez pasek, steruje idealnie zsynchronizowanymi urządzeniami, zapewniającymi dopływ mieszanki paliwowo powietrznej do cylindrów i zajmujących się usuwaniem spalin

Pasek rozrządu w zdecydowanej większości silników znajduje się na zewnątrz silnika. Zazwyczaj jest chroniony przez osłonę z tworzywa sztucznego albo metalu.

Ford w silniku Ecoboost stosuje dwa paski rozrządu (nie łańcuchy), znajdujące się wewnątrz silnika i zanurzone w kąpieli olejowej.

 

Wymiana paska rozrządu I autofakty.pl Źródło: By Petar Milošević – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32175327

Kiedy wymieniać pasek rozrządu?

Producenci samochodów dokładnie określają, kiedy należy wymienić pasek rozrządu. Informacje znajdują się w instrukcjach aut, można je też znaleźć w programach warsztatowych.

Przebieg nie jest jedynym kryterium. Należy zwrócić uwagę na podawany przez producentów maksymalny czas, po jakim należy wymienić pasek.

Interwał wymiany paska nie musi być równy

Producent może zalecać wcześniejszą wymianę paska, jeśli auto jest eksploatowane przy skrajnych obciążeniach (jazda sportowa, ciągła jazda po mieście)

Mechanicy na bazie doświadczeń, zebranych po kilku – kilkunastu latach eksploatacji danego modelu na rynku, mogą zalecać skrócenie interwału wymiany paska

W niektórych modelach wymiana paska nie obciąża domowego budżetu, gdyż dokonuje się jej bardzo rzadko. Np. Ford w modelu Focus I zaleca wymianę paska rozrządu co 160 tys. km lub co 10 lat.

Wymiana paska rozrządu – czy tylko sam pasek?

W trakcie wymiany rozrządu powinno się też wymienić jego komponenty – rolki napinające i prowadzące a także pompę cieczy chłodzącej (pompę wody). W praktyce, w przypadku krótkich interwałów wymiany (np. co 30 tys. km jak w Audi A4 B5) mechanicy wymieniają często same paski, a elementy napinające i pompy wody np. co 60 tys. km.

Warto jednak pamiętać o tym, że producenci pasków zalecają wymianę całych kompletów (pasek plus rolki, śruby i szpilki) a także wymianę pompy cieczy chłodzącej przy każdej wymianie paska.

Pasek rozrządu I Autofakly.pl Źródło: By RB30DE – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2167896

Pasek rozrządu – kiedy trzeba go wymienić wcześniej, niż zaleca to producent?

Kiedy dojdzie do jego zabrudzenia olejem (np. w czasie awarii uszczelnień wałka rozrządu albo wału korbowego), płynem hamulcowym, smarem, kiedy zostanie uszkodzony mechanicznie lub termicznie (np. podczas naprawy auta), albo pojawią się na nim pęknięcia.

Pasek rozrządu – dlaczego jego wymiana jest tak ważna?

Jeśli dojdzie do pęknięcia paska, silnik utraci synchronizację. Efektem będzie zniszczenie zaworów, tłoków, głowicy i korbowodu. W wielu wypadkach naprawa takiego silnika jest nieopłacalna.

„Z racji tego, jak ważną rolę pełni pasek rozrządu, warto stosować produkty wysokiej jakości – markowe, albo dobre zamienniki”.

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Cena usługi zależna jest od tego, czy mechanik może łatwo uzyskać dostęp do rozrządu i czy w trakcie jego wymiany musi korzystać ze specjalistycznych blokad.

W niektórych nowoczesnych silnikach przy wymianie paska trzeba zdemontować poduszkę silnika, co znacznie zwiększa koszt usługi.

W czasie typowej wymiany paska demontuje się obudowę (osłonę) paska, odkręca się śruby rolek napinających, demontuje się rolki i pasek. Następnie montuje się nowe rolki, ustawia wal korbowy i wałek (wałki) rozrządu według znaków, zakłada nowy pasek, wymienia pompę wody i dokręca śrubę rolki napinającej, zgodnie z zaleceniami producenta auta.

Ile trwa wymiana paska rozrządu?

Czas naprawy zależy przede wszystkim od dostępu do rozrządu i konieczności stosowania specjalistycznych narzędzi.

 

Pasek rozrządu I autofakty.pl Źródło: By Silar (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons

Ile kosztuje pasek rozrządu?

Przykładowe ceny kompletów składających się z paska rozrządu i pompy cieczy chłodzącej

Przykładowe ceny samych pasków rozrządu

Przykładowe ceny samych napinaczy paska rozrządu

Wymiana paska rozrządu nie należy do tanich, ale na szczęście nie trzeba wykonywać jej często. Dobry pasek rozrządu wymieniony zgodnie z zaleceniami producenta auta i z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi, pozwoli cieszyć się właściwą pracą jednostki napędowej.

Czytaj więcej na Motointegrator.com: Wymiana paska rozrządu – zgodnie z zaleceniami producenta, mechanika czy zależnie od sytuacji?

Znajdź warsztaty wykonujące usługę wymiany rozrządu w swojej okolicy:

Exit mobile version