autofakty.pl

Łańcuchy śniegowe – jakie wybrać?

Na rynku dostępne są klasyczne łańcuchy stalowe z różnych gatunków i stopów stali, łańcuchy hybrydowe (z adapterem na felgę oraz elementem na koło wykonanym z tworzywa sztucznego). Występują również tzw. łańcuchy tekstylne, z wyglądu przypominające koce grzewcze na koła używane w sportach samochodowych. Jakości zastosowanych materiałów i wykonania i wynikająca z powyższych aspektów rozpiętość cen łańcuchów śniegowych jest ogromna. Czym więc kierować się podczas dokonywania wyboru i na jakie łańcuchy się zdecydować?

Czy wszyscy kierowcy potrzebują łańcuchów śniegowych?

Łańcuchy okazują się absolutnie nieodzowne wtedy, kiedy warunki drogowe stają się ekstremalnie złe. Jeśli ktoś jeździ wyłącznie po mieście, to nie są one niezbędnym wyposażeniem, bo funkcjonują służby komunalne i z nieprzejezdnymi drogami rzadko ma się do czynienia. Oczywiście nawet wtedy łańcuchy mogą się przydać, np. podczas wyjeżdżania z garażu w podziemiu mocno zaśnieżonym podjazdem, ale w większości sytuacji można się bez nich obejść.

Sytuacja zmienia się diametralnie podczas jazdy po mniej uczęszczanych drogach, szczególnie w górach. Tam bez łańcuchów zimą będzie bardzo trudno, a dodatkowo ich brak w samochodzie – szczególnie w górskich rejonach krajów alpejskich – naraża w razie kontroli drogowej na otrzymanie mandatu. Miejsca, w których trzeba je mieć są oznaczane stosownymi znakami drogowymi. Zakup łańcuchów śniegowych jest więc koniecznością dla wszystkich kierowców, którzy prywatnie albo służbowo poruszają się zimą po nieutwardzonych i/lub górskich drogach. Również dla osób wybierających się zimą poza miasto nawet na krótko, np. na narty.

Wybór odpowiednich łańcuchów będzie zależał od planowanej częstotliwości ich stosowania i możliwości finansowych, natomiast sam fakt, że w okresie zimowym warto je posiadać w samochodzie nie podlega wątpliwości.

Łańcuchy śniegowe można dobrać praktycznie do wszystkich popularnych modeli samochodów. Wyjątkiem są auta, w których montaż łańcuchów nie jest możliwy z przyczyn konstrukcyjnych. Najczęściej chodzi o nietypowy rozmiar kół i ogumienia lub zbyt małą szczelinę pomiędzy kołem a nadkolem. W celu upewnienia się co do możliwości stosowania łańcuchów w danym modelu auta, należy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.

Rodzaje łańcuchów śniegowych

Na rynku dostępne są trzy główne typy łańcuchów śniegowych różniące się sposobem budowy, mocowania na kole oraz ceną. Wyróżniamy tradycyjne łańcuchy stalowe, tekstylne (tzw. skarpety śniegowe) oraz łańcuchy z adapterem na felgę.

Łańcuchy śniegowe: o czym trzeba pamiętać przy zakupie i podczas eksploatacji.

Przy zakupie łańcuchów śniegowych warto zwrócić uwagę na łatwość montażu i demontażu oraz konieczność (lub jej brak) poprawiania mocowania po ruszeniu z miejsca. Nieprawidłowy montaż może doprowadzić do uszkodzenia koła lub samochodu, a więc warto najpierw zaznajomić się z instrukcją montażu, a następnie przećwiczyć zakładanie i zdejmowanie łańcuchów w bezpiecznych warunkach. Niezależnie od wybranego łańcucha, dobrze gdy jest on atestowany. Jeśli wszystko jest w porządku nie ma to znaczenia, ale w razie ewentualnej usterki ułatwia dochodzenie roszczeń. Warto zwrócić uwagę, że w Austrii czy Szwajcarii wymagane jest, aby łańcuchy, które posiadamy miały atest. Policja w tych krajach nie uznaje niskiej jakości łańcuchów bez atestów.

O tym warto pamiętać przy eksploatacji łańcuchów śniegowych

Podczas zakupu łańcuchów należy upewnić się, że wybrany model pasuje do danego typu pojazdu oraz rozmiaru posiadanego ogumienia. Warto dokładnie przyjrzeć się splotowi ogniw, im gęstszy – tym lepiej oraz przekrojowi, który świadczy o jakości wykonania oraz ma wpływ odporność łańcuchów na trudy eksploatacji.

W razie niebezpiecznego obniżenia się przyczepności nawierzchni wskutek zaśnieżenia lub oblodzenia łańcuchy należy zamontować na oś napędzaną samochodu. W zależności od rodzaju napędu na przednią, tylną lub obie osie. Jeśli posiada się jedynie dwa łańcuchy w samochodzie czteronapędowym, to należy zamontować je na kołach przednich. W czasie jazdy z założonymi łańcuchami śniegowymi trzeba zachować należytą ostrożność i nie przekraczać rekomendowanej prędkości. Poandto należy pamiętać, że koła z łańcuchami mają znacznie wyższą przyczepność niż te bez nich. Łańcuchy nie są samoobsługowe. Po użyciu (niekoniecznie po każdym, jeśli używa się ich często) należy je umyć je dokładnie i zakonserwować.

Exit mobile version