autofakty.pl

Jak przetrwać upał w samochodzie?

Jak przetrwać upał w samochodzie

Jak przetrwać upał w samochodzie

60 stopni Celsjusza – tyle wynosi temperatura we wnętrzu zaparkowanego samochodu, który został wystawiony na działanie promieni słonecznych. Zagraża ona nie tylko życiu człowieka, lecz także systemom elektronicznym i mechanicznym w aucie. Czy wiesz, że opona na rozgrzanym asfalcie zachowuje się jak na lodzie? Co zrobić, aby złagodzić negatywne konsekwencje gorąca? Jak przetrwać upał w samochodzie? 

Podczas upałów, gdy na zewnątrz panuje temperatura 30–35 stopni Celsjusza, we wnętrzu zaparkowanego samochodu już po 30 minutach jest ona nawet dwukrotnie wyższa. Dlaczego tak się dzieje? Promienie słoneczne przedostają się przez szyby i nagrzewają wnętrze auta, w którym dochodzi do kumulacji ciepła. To problem pojawiający się we wszystkich typach samochodów, nawet tych z przyciemnianymi szybami z filtrami UV. Uchylenie okna na postoju nie polepszy sytuacji, ponieważ wymiana powietrza odbywa się zbyt wolno i nie obniża znacząco temperatury.

Jak wysoka temperatura wpływa na człowieka i zwierzęta?

Nawet piętnastominutowy pobyt w rozgrzanym aucie może oznaczać podniesienie temperatury ciała powyżej 40 stopni, a w konsekwencji – trwałe uszkodzenie narządów wewnętrznych. Jest to stan zagrożenia życia zwany udarem cieplnym. Organizm szybko się poci i pozbywa wody, przez co dochodzi do odwodnienia i przegrzania, dlatego przebywanie w zaparkowanym samochodzie bywa bardzo niebezpieczne. Jednak także podczas jazdy kierowca i pasażerowie są narażeni na szereg uciążliwości spowodowanych wysoką temperaturą.

Ma ona negatywny wpływ na koncentrację, szybkość reakcji oraz samopoczucie, które zwykle objawia się rozdrażnieniem.

W awaryjnych sytuacjach drogowych może być przyczyną kolizji.

Negatywny wpływ wysokiej temperatury na podzespoły auta

Promienie słoneczne ogrzewające wnętrze samochodu mogą w skrajnych przypadkach doprowadzić do pęknięć lub odbarwień plastików deski rozdzielczej. Jednak w największym stopniu narażona jest jednostka napędowa, która w czasie pracy wydziela temperaturę, a dodatkowo ogrzewa ją gorące powietrze. Z tego powodu tak ważne jest odpowiednie chłodzenie silnika.

Zwykle podczas upałów ujawniają się usterki układu chłodzenia lub braki oleju silnikowego. Olej oprócz właściwości smarujących ma też zdolność termoregulacyjną. Stąd też bardzo ważne, aby poddać kontroli układ chłodzenia i uzupełnić ewentualne braki płynu chłodniczego oraz oleju silnikowego.

W czasie upałów sprawny silnik powinien pracować w temperaturach nie wyższych niż 80–95 stopni Celsjusza. 

Czynność tę możemy przeprowadzić we własnym zakresie lub zlecić ją profesjonalistom w warsztacie.

Równie dużą rolę gra kondycja akumulatora, który w czasie wysokich temperatur jest szczególnie narażony na samorozładowanie. Zwłaszcza gdy mamy akumulator starego typu, rzadko używamy samochodu lub też zamierzamy pozostawić auto na parkingu na dłuższy czas, np. dwa tygodnie. Warto więc kontrolować poziom naładowania akumulatora, a w razie konieczności – doładować go prostownikiem. Wysoka temperatura powietrza wpływa również na wyższą temperaturę pracy opon, powodując zmiękczenie gumy bieżnika. Opona staje się bardziej elastyczna i ulega większym deformacjom, a w rezultacie przyśpieszonemu zużyciu. Właśnie dlatego należy kontrolować i utrzymywać ciśnienie powietrza w oponach zgodnie z zaleceniami producenta.

Poślizg na rozgrzanym asfalcie? To możliwe!

Temperatura powietrza i nawierzchni przekraczająca 35 stopni Celsjusza to niekorzystne warunki dla opon samochodowych.

Pod wpływem temperatury zmieniają się ich właściwości jezdne, takie jak droga hamowania i przyczepność w zakrętach.

W skrajnych sytuacjach mogą nie być już tak efektywne, co prowadzi do utraty przyczepności – zwłaszcza że rozgrzany asfalt zachowuje się podobnie jak w okresie zimowym, kiedy jest pokryty warstwą lodu. Bardzo istotne, by utrzymywać prędkość zalecaną na danym odcinku drogi, gdyż pozornie dobre warunki drogowe mogą być zgubne. Nie dajmy się zwieść słonecznej pogodzie i dobrej widoczności.

Jak przetrwać upał w samochodzie? Porady dla kierowców

Jeśli zadbaliśmy o kondycję mechaniczną samochodu i jesteśmy pewni sprawności układu chłodzenia, możemy bez obaw eksploatować auto podczas upałów. Problemem będzie temperatura utrzymująca się w kabinie. Należy zatem pamiętać o odpowiednim chłodzeniu wnętrza samochodu, gdyż ma to wpływ na komfort jazdy, a więc i bezpieczeństwo. Najlepsze, ale nie zawsze możliwe rozwiązanie to parkowanie samochodu w zacienionym miejscu np. parkingu podziemnym. Ilość wpadającego do kabiny ciepła da się nieznacznie zredukować, układając odblaskowe maty pod przednią i tylną szybą. Wówczas temperatura wnętrza utrzyma się na akceptowalnym dla organizmu poziomie.

Przed podróżą warto otworzyć wszystkie drzwi i odczekać kilka minut, aż temperatura spadnie. Dopiero wtedy można zająć miejsce w kabinie i włączyć klimatyzację, która obniży temperaturę do satysfakcjonującego poziomu. Nie zalecamy ustawiać najniższej temperatury, gdyż urządzenie będzie potrzebowało więcej czasu, aby powietrze osiągnęło żądaną temperaturę, co w konsekwencji zajmie więcej czasu.

Klimatyzację manualną należy ustawić na środek niebieskiego pola, natomiast automatyczną – na temperaturę maksymalnie o 8 stopni niższą niż ta na zewnątrz.

Wnętrze samochodu niewyposażonego w klimatyzację dobrze chłodzić poprzez uchylanie okien. Jeśli warunki nie pozwalają na jazdę z opuszczoną szybą, trzeba ustawić dmuchawę na najwyższy bieg i otworzyć obieg powietrza. Podczas dłuższych podróży warto też zwiększyć spożycie wody i zaplanować postoje, aby organizm mógł się zregenerować.

autofakty.pl radzą:

  • Jeśli to możliwe, parkuj samochód w zacienionym miejscu, możesz też zaopatrzyć się w specjalną matę przeciwsłoneczną, bardzo przydatną, jeżeli codziennie zostawiasz auto na słońcu;
  • Przed podróżą skontroluj stan systemu chłodzenia, poziom oleju w silniku, doładowanie akumulatora, a także ciśnienie w oponach;
  • Pamiętaj, że jazda po rozgrzanym asfalcie może przypominać jazdę po lodzie, zwłaszcza że opony mają słabszą przyczepność, co czasami doprowadza do poślizgu.
Exit mobile version