Ceny LPG cały czas utrzymują się na dużo korzystniejszym poziomie niż benzyny czy oleju napędowego. Trzeba jednak mieć na uwadze, że eksploatacja auta na gaz niesie ze sobą inne wydatki. Na przykład badanie techniczne samochodu z instalacją gazową musi być wykonywany co roku i kosztuje nieco więcej niż w przypadku aut z tradycyjnymi silnikami.
Decydując się na zakup auta z instalacją LPG bądź montaż takiej instalacji, trzeba mieć świadomość dodatkowych obowiązków i wydatków. Przede wszystkim sama instalacja wymaga odpowiedniego serwisowania i konieczności okresowej wymiany niektórych elementów. Do tego dochodzi obowiązkowy przegląd techniczny, który jest niezbędny do rejestracji takiego pojazdu. Wykonuje się go ponadto każdego roku, bez względu na to, czy mamy do czynienia z nowym samochodem prosto z salonu, czy z wiekowym autem zakupionym na rynku wtórnym. Mówiąc o badaniu technicznym na stacji kontroli pojazdów, trzeba pamiętać także, że nie każda SKP posiada uprawnienia do przeprowadzenia takiego przeglądu dla auta wyposażonego w instalację LPG. Lepiej zasięgnąć tej informacji wcześniej, niż marnować swój czas w jeżdżeniu od stacji do stacji i poszukiwaniu tej właściwej.
Badanie techniczne samochodu z instalacją gazową – cechy wspólne
Choć instalacja gazowa ma swoje obostrzenia, to jednak podczas badania technicznego większość kontrolowanych podzespołów auta jest identyczna jak w przypadku zwykłego auta. Diagnosta w pierwszej kolejności sprawdzi nasze dokumenty, w tym zgodność numeru VIN w aucie z dowodem rejestracyjnym. Właściwy przegląd zaczyna się zazwyczaj od oświetlenia. Sprawdzane są wszystkie żarówki, prawidłowe ustawienie świateł, a także przejrzystość kloszy i ich ewentualne uszkodzenia. Następnym elementem bywają opony i głębokość bieżnika. Diagnosta sprawdzi przy okazji, czy nie ma zbyt dużych oznak korozji, czy na szybie nie ma pęknięć, a w kabinie czy poprawnie działają pasy bezpieczeństwa.
Następnie najczęściej sprawdzane jest podwozie auta. Kontroler zweryfikuje skuteczność działania hamulców, a także wszystkich elementów układu zawieszenia. Z „kwitkiem” możemy zostać odesłani również w przypadku, gdy emitowane spaliny będą zawierać zbyt dużo szkodliwych substancji, w tym CO2 i węglowodorów. Sprawdzeniu powinna zostać poddana również komora silnika. Diagnostę będą interesować przede wszystkim wszelkiego rodzaju wycieki.
Wykryte usterki zostaną zaliczone przez diagnostę do jednej z dwóch grup. Jeśli zagrażają bezpieczeństwu, wówczas nie otrzymamy dowodu rejestracyjnego, który zostanie odesłany do wydziału komunikacji. My będziemy zmuszeni usunąć usterkę, zaliczyć przegląd i dopiero wówczas będziemy mogli odebrać dowód rejestracyjny. Jeżeli natomiast wykryte usterki nie zagrażają bezpieczeństwu w ruchu drogowym, wówczas otrzymamy pokwitowanie z wyszczególnionymi usterkami do usunięciami. Mamy na to 14 dni, jednak będziemy mogli się w tym czasie poruszać samochodem. Po usunięciu usterek czeka nas jeszcze wizyta u diagnosty, który sprawdzi wszystkie powyższe punkty i wbije pieczątkę do dowodu rejestracyjnego.
Przegląd techniczny samochodu z instalacją gazową – różnice
Wspomniana wcześniej coroczna konieczność przeprowadzania badania technicznego to jedna z ważniejszych uciążliwości w przypadku posiadania auta z instalacją LPG. Z nowym autem z salonu na pierwszym przeglądzie będziemy musieli się stawić dopiero po trzech latach. A na kolejnym po dwóch. Z tej „taryfy ulgowej” nie skorzystamy, gdy kupimy auto z fabryczną instalacją gazową bądź taką sami zainstalujemy. Wizyta na stacji kontroli pojazdów czeka nas po montażu instalacji. Bez sprawdzenia poprawności przez uprawnionego diagnostę, nie otrzymamy wpisu do dowodu rejestracyjnego. A bez niego grozi nam mandat w razie kontroli drogowej.
Na przegląd powinniśmy wziąć ze sobą nie tylko dowód rejestracyjny. Diagnosta sprawdzi również świadectwo legalizacji sposobu montażu instalacji gazowej oraz świadectwo legalizacji zbiornika gazowego. Gdy mowa o zbiorniku na gaz, trzeba mieć świadomość, że są one legalizowane na 10 lat. Gdy okres ten upłynie, nie zaliczymy przeglądu. Wcześniej powinniśmy powtórnie zalegalizować zbiornik lub wymienić go na nowy w uprawnionym serwisie.
Poza standardowymi podzespołami samochodu diagnosta w aucie z LPG sprawdzi m.in. szczelność samej instalacji. Wszelkie wycieki i nieszczelności mogą być podstawą do braku zaliczenia przeglądu.
W przypadku przeglądu samochodu z instalacją gazową musimy też się liczyć z wyższą opłatą. Przegląd techniczny typowego auta kosztuje 99 zł. Badanie techniczne samochodu z instalacją gazową kosztuje 162 zł. Na tę kwotę składają się 98 zł za standardowe badanie, 1 zł za wpis do CEPiK oraz 63 zł za badanie specjalistyczne.