autofakty.pl

Testy opon zimowych ADAC 2017

test opon zimowych ADAC 2017

Jak co roku niemieckie stowarzyszenie ADAC przygotowało ranking najlepszych opon zimowych. To bardzo dobra podpowiedź dla tych osób, które stoją przed koniecznością zakupu nowego ogumienia. Tegoroczne testy opon zimowych ADAC pokazały jedną ciekawą prawidłowość – nie zawsze opony z tzw. segmentu premium okazują się lepsze od teoretycznie słabszych modeli z niższych półek cenowych.

Zgodnie z tradycją specjaliści z ADAC wzięli pod lupę modele z dwóch różnych rozmiarów. W tym roku były to 195/65 R 15 T oraz 215/65 R16 H. Opony w tym pierwszym rozmiarze są często używane w modelach kompaktowych. Z kolei większe opony poddane testom ADAC to typowe rozmiary małych bądź kompaktowych SUV-ów.

Każda z opon poddana została testom na różnych nawierzchniach. Sprawdzano ich zachowanie na suchej, mokrej, zaśnieżonej oraz oblodzonej drodze. Mierzony był także poziom hałasu emitowany przez opony oraz wpływ na zużycie paliwa. Ponadto sprawdzono, jak szybko opony się zużywają.

Najważniejszy wniosek, jaki wypływa z tegorocznych testów ADAC, to fakt, że nie zawsze droższe opony są z automatu lepsze od budżetowych modeli. Potwierdzeniem tej tezy są dwa dość jaskrawe przykłady. Należąca do koncernu Goodyear opona ESA+ TECAR Super Grip w rozmiarze 195/65 R15 zajęła drugie miejsce na 16 przetestowanych modeli. W pokonanym polu pozostało wiele droższych opon, w tym o trzy miejsca niżej Goodyear UtraGrip 9. Jeszcze większą rozbieżność mamy w przypadku opon marek Michelin i Kleber, należących do tego samego koncernu. Tańsze Klebery zajęły trzecią lokatę, a Micheliny dopiero dwunastą.

Opony zimowe 195/65 R 15 T

W gronie opon o mniejszym rozmiarze znalazło się 16 modeli. Najlepszą ocenę, czyli czwórkę (piątka praktycznie nigdy się nie zdarza), uzyskały trzy z nich – Continental WinterContact TS860, Esa+Tecar Super Grip 9 oraz Kleber Krisalp HP 3, uzyskując niemalże identyczne rezultaty we wszystkich kategoriach testów. Aż dwanaście modeli otrzymało ocenę „zadowalającą” (szkolna trójka), zapewniając niezłe ogólne właściwości i w niektórych kategoriach słabsze wyniki.

test opon zimowych ADAC 2017 (195/65 R 15 T)

Najgorszą oponą spośród „piętnastek” okazała się Semperit Master-Grip 2. Co ciekawe, ten model uzyskał lepsze wyniki od większości opon na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, jednak słaby wynik na suchym sprawił, że uplasował się on na ostatniej pozycji.

Zwycięska opona Continentala najlepszy wynik uzyskała na mokrym. Na suchej drodze najlepiej spisała się Yokohama, na śniegu Nokian, zaś na lodzie Esa+Tecar.

Opony zimowe 215/65 R16 H

Jeszcze mniejsze rozbieżności mamy wśród opon 16-calowych, które najczęściej trafiają do małych SUV-ów. Jedyną oponą, która zasłużyła na pozytywne wyróżnienie i ocenę „dobra” był Dunlop Winter Sport 5. Mamy też jednego outsidera. Tyle że chińska opona Nankang Snow SV-2 wypadła na tyle słabo, że uzyskała szkolną jedynkę. Ta zimówka szczególnie kiepsko wypadła podczas testów na mokrej nawierzchni oraz na śniegu.

test opon zimowych ADAC 2017 (215/65 R16 H)

Najlepszy wynik na śniegu uzyskały opony marki BF Goodrich oraz Nokian, zaś na lodzie Sava. Z kolei na mokrej nawierzchni identyczny wynik jak Dunlop uzyskała opona marki Pirelli. Na suchej drodze najlepiej spisywały się Michelin oraz Pirelli.

Exit mobile version