autofakty.pl

Szerokość opony – jak przekłada się na eksploatację auta?

Szerokość opony - jak przekłada się na eksploatację auta

Szerokość opony - jak przekłada się na eksploatację auta

Na rynku dostępne jest ogumienie w bardzo różnych rozmiarach, a jednym z najważniejszych parametrów jest szerokość opony. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy zmniejszenie lub zwiększenie szerokości może przełożyć się na eksploatację samochodu?

Szerokość opony wyrażona jest w milimetrach i określana na podstawie przekroju mierzonego między jej ściankami bocznymi po zamontowaniu na obręcz i napompowaniu do wskazanego ciśnienia. Oznacza to, że w przypadku ogumienia w rozmiarze 195/65/15 opona ma 195 mm szerokości. Najwęższe opony przeznaczone są do małych aut miejskich lub samochodów elektrycznych. W takim przypadku ogumienie może mieć zaledwie 135 mm szerokości. Na drugim końcu skali znajduje się ogumienie stosowane w samochodach sportowych o wysokich osiągach.

Mowa tutaj o pojazdach o maksymalnej prędkością powyżej 300 km/h – w nich montuje się opony o szerokości nawet 355 mm!

Widać więc, że rozbieżność szerokości między oponami jest bardzo duża. Zatem jak przekłada się na eksploatację samochodu?

Wraz ze wzrostem szerokości zmniejsza się profil opony

Przyglądając się rozmiarom opon dostępnych na rynku, można zauważyć, że im szersza opona, tym mniejszy jest jej profil i na odwrót.

Oznacza to, że wraz ze zmianą szerokości najczęściej zmienia się również wysokość (profil) opony.

Możemy zmieniać szerokość ogumienia pod warunkiem, że mieścimy się w zakresie rozmiarów homologowanych przez producenta. Jest to bardzo ważne. Niezachowanie średnicy wpływa na zmianę właściwości jezdnych samochodu, odbija się na działaniu systemu ABS, a także skutkuje niewłaściwymi wskazaniami prędkościomierza.

Na jakie parametry wpływa szerokość opony?

Opona to jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa czynnego w samochodzie. To na niej opiera się masa pojazdu, a także jest jedynym elementem auta, który styka się z podłożem. Z tego powodu od jej technicznych parametrów będzie zależała trakcja. Szersza opona ze względu na większą powierzchnię styku z asfaltem zapewnia lepszą przyczepność, a także skraca drogę hamowania na suchym i mokrym asfalcie. Ponadto jest w stanie efektywniej przenieść moment obrotowy na asfalt, a większa felga i mniejszy profil wpływają pozytywnie na zachowanie auta w zakręcie. Dzięki swojej budowie szersza opona może znieść większe przeciążenia boczne. Umożliwia to agresywną jazdę nie tylko na prostej, ale również na łuku, gdyż guma nie podwija się podczas szybkiego pokonywania zakrętu.

To właśnie aspekty bezpieczeństwa podczas jazdy z wysoką prędkością decydują o tym, że w samochodach o podwyższonych osiągach montuje się nawet dwukrotnie szersze opony niż w autach klasy kompaktowej.

Jednak nie w każdych warunkach szersza opona jest lepsza od węższej. Wyjątek stanowi nawierzchnia pokryta śniegiem, gdzie – jak dowiodły testy ADAC – węższa opona spisuje się lepiej, ponieważ nacisk kostki bieżnika na powierzchnię jest większy i kumuluje się na mniejszej powierzchni. Z tych samych powodów szeroka opona charakteryzuje się dłuższą drogą hamowania na zabrudzonej nawierzchni np. asfalcie pokrytym piaskiem lub żwirem. Przegrywa również pod kątem podatności na aquaplaning.

Szeroka i niska guma mają większą powierzchnię kontaktu, wraz z nią zwiększa się również ilość wody, którą musi wypompować bieżnik. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia efektywności paliwowej. Teoria mówi, że im szersza opona, tym większe opory toczenia stawia, co zwiększa spalanie, ale również generuje większy hałas. Jednak podczas aktualnej, zaawansowanej technologii produkcji ogumienia nie należy traktować tego jako prawidłowość. Jak wskazują etykiety energetyczne opon, ta sama opona w szerszym rozmiarze może mieć lepszą efektywność paliwową i być bardziej cicha od tej w węższym. Dzieje się tak, ponieważ podczas projektowania producenci przewidują njlepsze parametry dla danego rozmiaru.

Obecnie nie da się zapewnić takich samych parametrów efektywności paliwowej czy generowanego hałasu dla wielu różnych rozmiarów.

Na koniec warto również zwrócić uwagę na ceny, gdyż szersze opony będą droższe niż ten sam model, ale w węższym rozmiarze.

Jaką szerokość opony wybrać?

Kluczem wyboru szerokości opony zawsze powinny być wskazania producenta samochodu. Należy pamiętać, że tylko stosowanie homologowanych rozmiarów kół zapewni odpowiednią trakcję w każdych warunkach drogowych. Informacje o zalecanych rozmiarach można znaleźć w okolicach wlewu paliwa lub na progu drzwi, a także w książce obsługi pojazdu.

autofakty.pl radzą:

  • Pamiętaj, że zmiana szerokości zwykle łączy się ze zmianą profilu opony;
  • Szeroka opona zapewnia lepszą trakcję podczas szybkiej jazdy po łuku, a także zauważalnie lepiej hamuje na suchym asfalcie;
  • Węższa opona ma lepsze parametry na podłożu mokrym i na śniegu, ale nie spełni oczekiwań kierowców lubiących agresywny styl jazdy.
Exit mobile version