autofakty.pl

Używany Seat Leon III [2012-]

Seat Leon III (2012-) | autofakty.pl

Seat Leon III (2012-) | autofakty.pl

Seat Leon III dla wielu osób jest tak naprawdę Golfem VII ,,ubranym’’ w bardziej atrakcyjną sylwetkę. Wiele w tym prawdy, bo zarówno jednostki napędowe, jak i elementy wyposażenia w dużej mierze się pokrywają. Volkswagen w prawie każdej z dziedzin jest jednak minimalnie lepszy. Nie wszyscy odczują jednak duże różnice.

Sylwetka modelu

Seat Leon III zadebiutował w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Na początku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Rok później do oferty dołączyła odmiana kombi, która została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Kolejny rok to premiery pierwszej usportowionej wersji Cupra oraz uterenowiona odmiana X-Perience. Samochód zdążył już przejść lifting, który miał miejsce w 2016 roku. Zmiany są kosmetyczne. Przemodelowano atrapę chłodnicy – po modernizacji jest trochę większa oraz wewnętrzną strukturę reflektorów. We wnętrzu pojawiła się nowa konsola środkowa, podświetlenie LED-owe raz większy wyświetlacz do obsługi urządzeń pokładowych. Powiększono też ofertę silnikową, w tym między innymi o motor 1.0 TSI.

Na najpopularniejszym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Polsce 28 września 2017 roku było ponad 600 sztuk Seata Leona III. Tak naprawdę jednak 430 to samochody używane. Sporo egzemplarzy zostało wystawionych przez dealerów. Najtańsze sztuki tego modelu można kupić już za niecałe 30 tys. zł. Niestety auta za takie pieniądze mają za sobą poważne wypadki i wymagają ingerencji nie tylko lakiernika i blacharza, ale także i mechanika. Na zadbany egzemplarz trzeba przeznaczyć co najmniej 45 tys. zł. Najdroższe sztuki to samochody prezentacyjne z salonów z niewielkimi przebiegami, za które trzeba zapłacić nawet do 170 tys. zł. Przy takim budżecie znacznie lepiej wybrać egzemplarz z uboższym wyposażeniem, ale mimo wszystko nowy.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetka samochodu jest bardzo nowoczesna i przez to atrakcyjna. Najbardziej charakterystyczne cechy tego modelu to trójkątne reflektory LED-owe, ostre linie i dynamicznie wyglądające lusterka, małe szybki w słupkach C, a także szyba tylnej klapy z ostrym zakończeniem. 3-drzwiowy hatchback ma bagażnik o pojemności 380-1150 l, w wersji 5-drzwiowej ma on 380-1255 l, a w odmianie kombi 587-1470 l.

Wnętrze

Wnętrze auta jest dość przestronne, ale nie wyróżnia się pod tym względem w segmencie C. Na przednich fotelach miejsca jest w sam raz, nawet dla osób o wysokim wzroście około 180-190 cm. Niestety przestrzeń na nogi pasażerów siedzących z tyłu zależy od tego jak wysokie osoby usiądą z przodu. Fotele są wygodne i dobrze trzymają w zakrętach. Część elementów deski rozdzielczej wykonano z twardych materiałów, ale jej spasowanie jest na dobrym poziomie. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna. Duży plus za umiejscowienie ekranu nawigacji, który jest wyżej niż w bliźniaczych auta takich jak: Volkswagen Golf VII czy Skoda Octavia III. Dzięki temu nie trzeba spuszczać wzroku w czasie jazdy, żeby zerknąć na wirtualną mapę.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych jest około 430 sztuk Seata Leona III. Auta z silnikiem benzynowym stanowią około 240 egzemplarzy, żaden z nich nie ma instalacji gazowej. Reszta sztuk, czyli zdecydowana mniejszość ma jednostki wysokoprężne. Dane te pochodzą z największego portalu ogłoszeniowego w Polsce z dnia 28 września 2017 roku.

Silniki benzynowe

Podstawowa dostępna jednostka benzynowa to wariant 1.0 TSI o mocy 115 KM. Auto z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 9,6 s. To całkiem przyzwoite osiągi, ale trzeba pamiętać o tym, że to jeszcze stosunkowo nowy silnik i trudno obiektywnie ocenić jego trwałość.

W ofercie jest jeszcze motor 1.2 TSI, dostępny w trzech wariantach mocy: 86, 105 oraz 110 KM. Najsłabsza odmiana osiąga ,,setkę’’ w 11,8 s, najmocniejsza robi to w 9,8 s. Polecamy głównie topową odmianę, w poprzedniej generacji auta silnik ten nie cieszył się dobrą opinią, ale tutaj mamy do czynienia z konstrukcją poprawioną. Zamiast łańcucha rozrządu jest pasek.

To samo dotyczy motory 1.4 TSI, gdzie wyeliminowano usterki, które przez lata trapiły tę konstrukcję. W Seacie Leonie III silnik ten oferowany jest w następujących wariantach mocy: 110- (dostępny jako 1.4 TGI), 122-, 125- oraz w 140-konnym. Najmocniejsza odmiana rozpędza samochód do 100 km/h w 8,2 s, a bazowa robi to w 10,9 s. W ofercie silnikowej oferowana jest jeszcze 150-konna wersja 1.4 TSI ACT z wygaszaniem cylindrów. To rozwiązanie ma obniżać zużycie paliwa.

Topowa cywilna odmiana ma silnik 1.8 TSI o mocy 180 KM, w takiej wersji auto rozpędza się do ,,setki’’ w 7,1 s. Takie osiągi w dzisiejszych czasach jeszcze szybszych hot-hatchy nie robią już takiego wrażenia jak kiedyś, ale w latach 80. podobnymi parametrami mogły pochwalić się jedynie wozy pokroju BMW M3 E30.

Najbardziej wymagający mają do wyboru wersje Cupra, w których numer w nazwie oznacza ilość koni mechanicznych i tak w ofercie są odmiany: Cupra 265, Cupra 280, Cupra 290 i Cupra 300. Najsłabsza katapultuje auto do 100 km/h 5,9 s, a najmocniejsza z najszybszą przekładnią robi to w imponującym czasie 4,9 s. Zbliżone osiągi zaledwie kilka lat temu oferowały BMW M3 E90 czy Audi RS4 B8. Trzeba pamiętać jednak o tym, że sam sprint do ,,setki’’ to jeszcze nie wszystko, przy prędkościach autostradowych liczy się jednak większa moc i moment obrotowy.

Dla osób planujących montaż instalacji LPG mamy złą informację, każdy z oferowanych tutaj silników wymaga specjalnej drogiej instalacji lub niewiele tańszej dotryskującej benzynę. Niestety każde z rozwiązań w większości przypadków okazuje się nieopłacalne. Rezultat tego jest tak, że na rynku nie ma jeszcze ani jednej sztuki z instalacją gazową.

Silniki Diesla

Podstawowy dostępny silnik wysokoprężny to 1.6 TDI, jest oferowany w następujących wariantach mocy: 90, 105, 110 oraz 115 KM. Topowa odmiana rozpędza Seata Leona III do ,,setki’ w 9,8 s, a podstawowa robi to w 12,6 s. Najbardziej godna uwagi jest ta najmocniejsza, zużywania niewiele więcej paliwa, zapewnia znacznie lepsze osiągi i nie chodzi tylko o przyspieszenie do 100 km/h, ale również o dynamikę przy prędkościach autostradowych.

Dostępny jest jeszcze motor 2-litrowy o mocy 150 lub 184 KM. Ta słabsza odmiana osiąga ,,setkę’’ w 8,4 s, a mocniejsza robi to o około sekundę szybciej. Jest też bardziej elastyczna na przykład podczas wyprzedzania w trasie. To żadnego z wymienionych wyżej silników wysokoprężnych nie można mieć poważniejszych zastrzeżeń.

Przed podpisaniem umowy kupna radzimy dokładnie sprawdzić osprzęt silnika. Warto zlecić mechanikowi podłączenie do auta komputera diagnostycznego i przeprowadzenie kontroli działania wtryskiwaczy oraz poziomu zapełniania filtra cząstek stałych. Serwis sprawdzający auto powinien jeszcze zweryfikować stan turbosprężarki oraz dwumasowego koła zamachowego. Zużycie tych elementów jest ściśle uzależnione nie tylko od przebiegu, ale również od tego czy samochód był wcześniej eksploatowany w mieście czy w trasie.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Seacie Leonie III jest precyzyjny, a zawieszenie zestrojono dość sztywno. Dzięki takim rozwiązaniom samochód bardzo dobrze prowadzi się w ostrych zakrętach, nawet przy wyższych prędkościach. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a w jego tylnej części w zależności od wersji silnikowej belka skrętna lub układ niezależnych wahaczy. Zarówno na przedniej jak i na tylnej osi zastosowano tutaj tarcze hamulcowe.

Seat Leon III (2012-2016)

Warianty wyposażenia

Seat Leon III jest oferowany w następujących wersjach: Entry, Reference, Style, FR, X-Perience oraz w odmianach Cupra. Najciekawsze elementy na liście wyposażenia to między innymi: system kontroli trakcji, ESP, czujniki ciśnienia w oponach, aktywny tempomat, elektrycznie sterowane szyby, światła w technologii LED, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane lusterka, głośnomówiący system Bluetooth, audio z możliwością połączenia zewnętrznej pamięć przez USB lub za pośrednictwem karty SD, felgi ze stopów lekkich, wielofunkcyjna kierownica z łopatkami do zmiany biegów, panoramiczny szklany dach, czujniki deszczu oraz zmierzchu, a także parkowania z kamerą. Jest tu też system MirrorLink umożliwiający korzystanie ze smartfona używając do tego ekranu nawigacji. Najciekawszy gadżet to zawieszenie DCC z możliwością regulowania stopnia twardości tłumienia.

Najczęstsze usterki

Użytkownicy Seata Leona III skarżą się na haczącą lub zgrzytającą skrzynię biegów, najwięcej kłopotów przysparza wbicie biegu wstecznego. Rozwiązaniem problemów w większości przypadków okazuje się dopiero wymiana przekładni na nową. W przypadku kłopotów ze skrzynią zautomatyzowaną DSG (przekładnia nie działa w trybie manualnym) ASO zaleca wymianę oleju przekładniowego.

Popularną przypadłością wielu aut z koncernu Volkswagen AG produkowanych w tamtym okresie jest jeszcze trzeszczące zawieszenie – usterka dotyczy też hiszpańskiego kompakta. Źródłem problemów najczęściej są amortyzatory i tuleje.

Z drobnych usterek trzeba wspomnieć o samoistnie pękających tylnych lampach oraz górnej lampie ,,stop’’. Zawodzi też system składania lusterek, które lubią się zacinać. Użytkownicy Leona skarżą się jeszcze na skrzypiącą klapę bagażnika, rozwiązaniem problemu jest nasmarowanie jej zawiasów oraz mocowań teleskopów.

Według raportów niezawodności TÜV przeprowadzonych na autach 2- i 3-letnich w 2017 roku Seat Leon III zajął 26. na 134 pozycji. Najlepsze miejsce w tej klasie uzyskał Mercedes Klasy C plasując się na wysokiej 4. pozycji. Najgorszą lokatę zajmuje Peugeot 308, który znalazł się dopiero na 118. miejscu.

Bezpieczeństwo

Samochód brał udział w testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2017 roku. Ogólna ocena auta to 5 na 5 gwiazdek. Ochronę osób dorosłych oceniono na 95%, dzieci na 77%, pieszych na 76%, a dostępne systemy bezpieczeństwa na 60%.

Seat Leon III (2012-2016)

Konkurenci

Alternatywą dla Seata Leona III może myć między innymi Ford Focus Mk3. Mocne strony tej konstrukcji to przede wszystkim ponadprzeciętne własności jezdne, duży wybór niezawodnych silników zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych, a także ciekawy nowoczesny design i atrakcyjna cena w stosunku do innych niemieckich czy japońskich konkurentów. Narzekać można na mało intuicyjną obsługę poszczególnych elementów wyposażenia i na zbyt mały ekran nawigacji (w egzemplarzach przed liftingiem). Uwagi można mieć jeszcze do silników benzynowych, które choć trwałe to przez bezpośredni wtrysk wymagają specjalnej dość drogiej instalacji LPG.

Dużą popularnością wśród kilkuletnich aut klasy C cieszy się również Opel Astra J. Jego mocne strony to niezawodne silniki wysokoprężne i benzynowe. Co istotne te drugie dobrze znoszą zasilanie gazem (większość z nich ma pośredni wtrysk paliwa). Samochód trzeba pochwalić też za nowoczesną stylizację i bogate wyposażenie, niestety nie wszystkie urządzenia pokładowe obsługuje się tutaj intuicyjnie. Auto nie gwarantuje też tak dobrych własności jezdnych jak Focus III czy Volkswagen Golf VII.

Podsumowanie

Seat Leon III to propozycja dla osób szukających dobrze prowadzącego się solidnego auta, które może pochwalić się przyzwoitym poziomem wykończenia wnętrza, dynamicznymi i jednocześnie oszczędnymi silnikami, a także nowoczesnym designem oraz bogatym wyposażeniem. To bardzo ciekawa alternatywa dla tych, którzy chcą mieć samochód z technologią koncernu Volkswagen AG, ale nie odpowiada im stylizacja Volkswagena Golfa VII czy Skody Octavii III. Decydując się na ten model trzeba pamiętać też o jego słabych stronach. Główne z nich to przede wszystkim wysoka cena zakupu oraz brak jednostek benzynowych z pośrednim wtryskiem paliwa (większość będzie wymagała specjalnej droższe instalacji LPG).

Ci, którzy zdecydują się na silnik wysokoprężny mają do wyboru jednostki 1.6 TDI i 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail. Godne polecenia są wszystkie z wyjątkiem najsłabszych wersji motoru 1,6 l, radzimy wybrać najmocniejszy 115-konny wariant tej jednostki, w przypadku słabszych może brakować mocy, szczególnie w trasie. Z motorów benzynowych polecamy wszystkie silniki, z wyjątkiem 86- i 105-konnej odmiany 1.2 TSI. Oczywiście ze względu na słabe osiągi. Trzeba jeszcze pamiętać o tym, że jednostka 1.0 TSI jest na rynku zbyt krótko, żeby obiektywnie ocenić jej niezawodność. W przypadku wyboru odmian Cupra warto po zakupie skontrolować stan panewek korbowodowych, spotykane są przypadki szybkiego ich wyeksploatowania.

Ceny najtańszych egzemplarzy Seata Leona III zaczynają się od około 30 tys. zł. Takie auta to samochody powypadkowe, które oprócz uszkodzeń blacharskich mają jeszcze niesprawne podzespoły mechaniczne. Godne uwagi samochody wyceniono na 45 tys. zł lub więcej. Warto zainteresować się sztukami z polskich salonów, ale ostrożnie należy podchodzić do zakupu aut demonstracyjnych, które mogą być ponadprzeciętnie wyeksploatowane z powodu ciągłej zmiany kierujących i testowaniu przyspieszenia oraz hamulców przez potencjalnych klientów.

Exit mobile version