autofakty.pl

Używany Peugeot 208 [2012 -]

Całkowita rewolucja stylistyczna i kompletne odcięcie się od przeszłości. Właśnie taką ideę wyznawali francuscy projektanci, kiedy pracowali nad nowym miejskim hatchbackiem. Sprawdzamy czy Peugeot 208 jest atrakcyjną propozycją na rynku wtórnym.

Sylwetka modelu

Przez ostatnie lata Peugeot wydawał się trochę błądzić w segmencie B. Po dobrze sprzedającym się modelu 206 był zdecydowanie bardziej nudny i przeciętny 207. W 2012 roku wszystko się jednak zmieniło, kiedy to w salonach francuskiego producenta pojawiła się zupełnie nowa generacja aut, którą zapoczątkował nowy Peugeot 208.

To całkowite zerwanie z przeszłością i stworzenie auta w oparciu o wyobrażenie tego, jakimi pojazdami będziemy poruszali się w przyszłości. Dzisiaj najstarsze egzemplarze modelu 208 mają 5 lat i wyróżniają się na tle konkurencji niebanalną, ale bardzo zrównoważoną stylistyką, a także wyjątkowym designem wnętrza.

Udział Peugeota we flotach nie jest już tak duży jak jeszcze dekadę temu, ale nadal na rynku wtórnym łatwo można trafić na mocno zużyte auta służbowe. Ceny najtańszych egzemplarzy z początków produkcji i przebiegami sięgającymi nawet 150 tys. km wynoszą około 20 – 22 tys. zł. W przypadku tego modelu należy jednak wyjątkowo uważnie oglądać typowane do kupna auta, ponieważ bardzo łatwo można znaleźć całe mnóstwo uszkodzonych 208 sprowadzonych zza naszej zachodniej granicy. Część z nich trafi w ręce zdolnych polskich blacharzy i będzie oferowana za rozsądne pieniądze.

W naszym kraju Peugeot 208 nie jest tak często spotykanym autem jak Skoda Fabia, Toyota Yaris czy Ford Fiesta, a obok Renault Clio i Citroena C3 to główni rynkowi rywali tego modelu. 208 to reprezentant segmentu B, a więc mały hatchback, który najlepiej sprawdzi się podczas miejskiej jazdy.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Projektantem odpowiedzialnym za wygląd tego modelu jest niejaki Pierre Authier, który z całą pewnością nie będzie musiał się wstydzić tej pozycji w swoim portfolio. Przód Peugeota 208 jest bardzo dynamiczny. Przednie reflektory mocno rozciągnięto w stronę słupków „A”, występują one również w wersji z diodami LED. Światła schodzą się z krawędziami ogromnego wlotu powietrza, przypominającego szeroki i szczery uśmiech szczęśliwego dziecka. Stylista zrezygnował z dodatkowych wlotów powietrza, poza dwoma drobnymi szczelinami u dołu przedniego zderzaka.

Ciekawym elementem stylistycznym jest zdecydowanie zaakcentowany, nieco wysunięty tylny zderzak. Tylne światła przypominają swoim kształtem dziób agresywnego ptaka polującego na ofiarę. Peugeot 208 nie tylko wygląda dobrze, ale i odróżnia się od wszystkich swoich konkurentów, jednocześnie wpisując się w język stylistyczny tej francuskiej marki.

Pojazd dostępny jest na rynku wyłącznie w dwóch wersjach nadwoziowych, jako trzy- oraz pięciodrzwiowy hatchback. Obie wersje mają identyczne wymiary, a co za tym idzie nie różnią się znacząco miejscem we wnętrzu. Peugeot 208 mierzy 3973 mm długości, 1739 mm szerokości oraz 1460 mm wysokości przy rozstawie osi równym 2538 mm. Masa auta wynosi już od 975 kg, czyli naprawdę mało. Wersje z silnikiem Diesla i bogatym wyposażeniem są jednak nawet o ponad 300 kg cięższe, a to z pewnością czuć podczas pokonywania szybszych zakrętów.

Bagażnik modelu 208 jest w stanie pomieścić 285 l, co jest dobrym wynikiem w tym segmencie i w niczym nie odstaje od konkurentów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy powierzchnię ładunkową można powiększyć aż do 1076 l. W przypadku poprzedników, czyli modeli 206 i 207, Peugeot oferował również wersję kombi, jednak tym razem producent zrezygnował z tej odmiany.

Wnętrze

To właśnie tutaj najbardziej widać jak duży krok naprzód zrobił Peugeot wprowadzając na rynek nową generację 208. Po ciekawym i odważnym 206, model pomiędzy tymi generacjami był nudny i mało interesujący. Całe wnętrze modelu 208 jest zaprojektowane w sposób absolutnie unikatowy, ale nie chaotyczny.

Mała trójramienna kierownica świetnie leży w dłoni, a tarcze zegarów nie znajdują się bezpośrednio za nią. Są wysunięte dalej w stronę przedniej szyby i umiejscowione nieco wyżej. Górna część konsoli środkowej jest wysunięta w stronę pasażerów, a na jej szczycie znajduje się duży dotykowy wyświetlacz obsługujący m.in. system multimedialny, nawigację GPS czy kamerę cofania. Poniżej mamy dysze nawiewów, serię przycisków oraz przełączników do obsługi klimatyzacji.

Cała deska rozdzielcza sprawia wrażenie zamontowanej nieco wyżej. To może ograniczać widoczność do przodu, ale jednocześnie pozytywnie wpływa na ilość miejsca w środku. Niemal na każdym elemencie w środku da się znaleźć coś, co wygląda nietypowo. Nawet drążek zmiany biegów jest kanciasty, ale naprawdę dobrze leży w dłoni. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w podstawowych wersjach wyposażenia auto nie występowało z dotykowym wyświetlaczem. W tym miejscu montowane było wówczas małe radio (1 DIN), co nie wygląda już tak atrakcyjnie.

Przednie fotele są wygodne i oferują zaskakująco dobre trzymanie boczne. Jakość materiałów jest dobra, jednak zawsze mogłoby być lepiej. Egzemplarze wyposażone w dużo elementów wykonanych z plastiku imitującego czarne klawisze fortepianu, będą bardziej podatne na zarysowania, zabrudzenia czy nawet widoczne odciski palców.

Ilość miejsca nie jest powalająca, zwłaszcza odczują to pasażerowie siedzący na tylnej kanapie. Peugeot 208 nie sprawdzi się w roli auta rodzinnego, bardziej będzie pasował do modnej młodej mamy, która odwozi dzieci do przedszkola.

Wersje silnikowe

Wszystkie małe silniki benzynowe oferowane w Peugeocie 208 są wyposażone w trzy cylindry. Niestety charakteryzuje je przeciętna kultura pracy i nieco ospała reakcja na wciśnięcie pedału gazu, o marnych osiągach nie wspominając. W praktyce jednak, podczas bardzo spokojnej jazdy potrafią one zaskoczyć kierowcę niewielkim spalaniem.

Najsłabszą jednostką napędową jest silnik 1,0 l o mocy 68 KM, który w 2016 roku został zastąpiony przez większą konstrukcję, o pojemności 1,2 l. Ta występuje w wersjach 68, 72 oraz 82 KM. Przy niesamowicie delikatnym traktowaniu pedału gazu podczas spokojnej jazdy w trasie, benzynowy trzycylindrowiec może spalić nawet poniżej 4 l benzyny na 100 km.

Spośród wolnossących silników pod maską 208 spotkać można również 1,4 95 KM, a także 1,6 l o mocy 120 KM, który produkowany był do 2015 roku. Francuzi oferują również konstrukcje wspomagane turbosprężarkami. Tutaj warto wymienić popularne 1,2 l oznaczone jako PureTech 110. Jak sama nazwa wskazuje silnik generuje 110 KM i może współpracować z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Przyspieszenie do pierwszej setki w 9,6 s i prędkość maksymalna nawet powyżej 190 km/h, to świetny rezultat.

Najbardziej optymalną jednostką pod względem osiągów jest żwawy 1,2 PureTech, zwłaszcza w swojej mocniejszej wersji o mocy 110 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka w czasie poniżej 10 s i prędkość maksymalna sięgająca 190 km/h to naprawdę świetny wynik.

Silniki Diesla

Spośród jednostek wysokoprężnych do wyboru są dwie konstrukcje. Pierwsza z nich zdecydowanie króluje spośród grona najtańszych wersji Peugeotów 208 dostępnych na rynku wtórnym. Co ciekawe, na 605 znalezionych przeze mnie ogłoszeń na popularnym portalu, aż 284 stanowiły właśnie Diesle. To bardzo dużo biorąc pod uwagę, że Peugeot 208 jest miejskim hatchbackiem.

Najtaniej i najłatwiej jest kupić model 208 napędzany silnikiem wysokoprężnym 1,4 HDi. 68-konny motor rozpędza auto do pierwszej setki w 13,5 s. i oferuje prędkość maksymalną 163 km/h. Peugeot twierdzi, że podczas ekonomicznej jazdy wysokoprężna wersja 208 jest w stanie spalić nawet poniżej 4 l na 100 km.

Do wyboru są jeszcze mniej popularne jednostki 1,6 BlueHDi, które od marca 2015 roku są jedynymi silnikami Diesla montowanymi w 208. Również wyposażono je w filtr cząstek stałych FAP i produkują one od 92 do nawet 120 KM. Konstrukcje mogą współpracować z pięcio- lub sześćiobiegową przekładnią automatyczną, bądź sześciobiegowym automatem. Osiągi silników 1,6 l BlueHDi są znacznie lepsze od wersji benzynowych, poza jedną, która zdecydowanie wyróżnia się na rynku.

Peugeot 208 GTi

Od 2013 roku Peugeot 208 dostępny jest także w legendarnej, usportowionej wersji GTi. Mały francuski hatchback dostał dodatkowe elementy wykończenia wnętrza zaakcentowane na czerwono, unikatowe kolory lakieru czy usztywnione zawieszenie. Pod jego maską pracuje turbodoładowany silnik 1,6 l produkujący 200 KM oraz 275 Nm momentu obrotowego.

Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s i maksymalnie rozpędza się nawet do 230 km/h. Przy tym wszystkim 208 GTi świetnie się prowadzi, oferując doskonałe właściwości jezdne przy całkiem sporym komforcie jazdy. Na rynku wtórnym jest niestety tylko kilka egzemplarzy tego modelu, a ceny rozpoczynają się od około 40 tys. zł.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Peugeot 208 to jeden z najciekawiej prowadzących się małych hatchbacków dostępnych w polskich salonach. Nie jest to do końca auto o sportowej charakterystyce jazdy, ale układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, a małe koło kierownicy sprawia i charakterystyczna pozycja na fotelu kierowcy, sprawiają naprawdę sporą frajdę z jazdy.

Układ zawieszenia modelu 208 nastawiony jest raczej na komfortową jazdę, niż agresywne pokonywanie zakrętów. Dobre warunki jezdne uzyskano tutaj także dzięki temu, że auto ma bardzo lekką konstrukcję. Peugeot 208 waży średnio o 110 kg mniej od swojego poprzednika.

Warianty wyposażenia

Standardowo każdy Peugeot 208 wyposażony jest w systemy wspomagające kierowcę, czyli ESP, ABS oraz ASR. Dodatkowo w aucie znajdują się cztery poduszki powietrzne (przednie czołowe oraz boczne), a także tempomat. Klimatyzacja oferowana była dopiero w drugim poziomie wyposażenia, a wraz z nią system audio z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem. W najbogatszych egzemplarzach odnaleźć można automatyczną klimatyzację, 16-calowe felgi aluminiowe oraz zapewniające dobre trzymanie boczne 16-calowe felgi.

Przeglądając ogłoszenia na rynku wtórnym widać różnicę między najuboższą, a drugą z kolei wersją wyposażenia. Warto poszukać auto, które wyposażone jest w klimatyzację i 7-calowy ekran na szycie konsoli środkowej, wnętrze wygląda wtedy zupełnie inaczej i nie jest tak smutne.

Najczęstsze usterki

W rankingu bezawaryjności przygotowanym przez niemiecki TUV z 2017 roku, Peugeot 208 zajmuje 54. miejsce w kategorii aut 2-3 letnich. Badane auta pokonywały przez ten czas średnio 35 tys. km, a tylko w 4,7% z nich wykryto usterki. To wynik lepszy od Forda Fiesty, Skody Fabii, Suzuki Swift czy Seata Ibizy. 

Pod względem bezawaryjności małego Francuza w segmencie B biją Toyota Yaris, Honda Jazz czy plasująca się na 6. pozycji Mazda 2. 

Bezpieczeństwo

W 2012 roku Peugeot 208 brał udział w testach zderzeniowych organizowanych przez niezależny instytut Euro NCAP. Pod kupę wzięto 5-drzwiową wersję nadwoziową z silnikiem 1,4 HDi. Auto uzyskało maksymalną możliwą notę 5 gwiazdek.

W testach oceniono ochronę dorosłych pasażerów na 88%, a bezpieczeństwo dzieci na 78%. Peugeot zdobył 83% za systemy bezpieczeństwa oraz 61% w skali do 100% w kwestii ochrony pieszego podczas potrącenia.

Konkurenci

Naturalnymi konkurentami Peugeota są jego francuscy koledzy. Citroen C3 oraz Renault Clio również oferują niebanalną stylistykę, jednak w testach bezawaryjności wypadaj słabiej od 208. Na korzyść Clio przemawia za to przestronne wnętrze oraz ciekawy design. Ponadto Renault dostępne jest również w wersji kombi, a więc będzie zdecydowanie bardziej praktyczne.

Podsumowanie

Po raz pierwszy od wielu lat Peugeotowi udało się zrobić naprawdę atrakcyjnego hatchbacka, który nawet w podstawowej wersji silnikowej daje mnóstwo frajdy z jazdy. Może to charakterystyczna pozycja za kierownicą, może zegary wysunięte w stronę podszybia i małe koło kierownicy. Jest w tym aucie coś takiego, że po prostu chce się nim jeździć.

Pomimo niewielkich rozmiarów jest to naprawdę bezpieczny samochód, który ma swoją unikatową tożsamość. Niestety nie sprawdzi się w roli auta rodzinnego, jest zdecydowanie zbyt ciasny. Na rynku wtórnym ceny zaczynają się od około 22 – 24 tys. zł, ale warto dołożyć kilka tysięcy złotych więcej i kupić zadbany samochód użytkowany wcześniej przez osobę prywatną.

Exit mobile version