Podczas podejmowanych przez konsumentów decyzji o zakupie przyszłego samochodu, w głównej mierze decydują trzy czynniki – cena, moc silnika oraz marka. Być może właśnie to przesądziło o tym, że Opel Corsa III, produkowany w latach 2000 – 2006 był bardzo chętnie nabywanym autem przez konsumentów. Cechował się on bowiem nie tylko niską ceną, ale również niskimi kosztami eksploatacji oraz relatywnie wysokimi wynikami bezpieczeństwa. Pomimo tego, że w kwestiach stylistycznych można by mu wiele zarzucić, w kwestiach technicznych to naprawdę solidnie wykonane auto. Jeżeli szukasz niedrogiego czterokołowca, który bardzo sprawie przetransportuje cię z jednego miejsca w drugie – Opel Corsa C to model, który powinien Cię zainteresować.
Sylwetka modelu
Opel Corsa III został wypuszczony na europejski rynek w 2000 roku jako auto z segmentu B, który grupuje ultra kompaktowe modele. Nie da się ukryć, że z racji swoich niewielkich rozmiarów i stosunkowo ograniczonych możliwości, przeznaczony jest on głównie na drogi miejskie. W Polsce Opel Corsa w latach swojej świetności był bardzo chętnie wybieranym modelem, dlatego też nierzadko możemy go spotkać po przeciwnej stronie pasa drogowego. W kwestiach stylistycznych trzecia generacja nie różni się praktycznie niczym od swojego poprzednika. Zmiany, które zostały wdrożone są właściwie niezauważalne. Zupełnie inną kwestią jest strona techniczna analizowanego modelu. Tutaj poczyniono znaczne modernizacje w stosunku do wersji poprzedniej, które jednoznacznie przełożyły się na zwiększenie przestronności auta. Zamontowano całkowicie nową, wydłużoną o 10 cm płytę podłogową, poszerzono rozstaw kół i osi samochodu oraz przeprojektowano wnętrze, dzięki czemu zwiększono komfort jazdy podczas podróży.
W 2003 roku producenci uznali, że po trzech latach obecności na rynku, analizowanemu modelowi przyda się odświeżenie. Corsa C przeszła facelifting, podczas którego zmodernizowano przedni grill, niżej osadzono światła przeciwmgielne oraz dodano nowe jednostki silnikowe.
W Europie samochód produkowany był w Niemczech i Hiszpanii, a na świecie sprzedawany był również pod takimi nazwami jak Vauxhall Corsa, Chevrolet Corsa oraz Holden Barina.
Obecnie ceny na portalach aukcyjnych, za używanego Opla Corsę wahają się od 5 000 zł, nawet aż do 10 000 zł. Zadbany i dobrze wyposażony egzemplarz możemy jednak znaleźć za ok. 7 000 zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że Opel Corsa to auto stosunkowo proste w swojej budowie. Na próżno szukać w nim rzucających się w oczy wykończeń czy ozdobników. Trzecia generacja utrzymana jest w tym samym tonie stylistycznym co jego poprzednicy. Ostre kształty są znamienną cechą stylistyczną analizowanego modelu i można stwierdzić, że dobrze sobie radzą wraz z upływem czasu.
Cel producentów Corsy był prosty – wyprodukować samochód, który będzie tani, mały, praktyczny i ekonomiczny. Dodanie wszelkiego rodzaju stylistycznych ozdobników i wymyślnych kształtów znacznie podwyższyłoby cenę produkcji tego modelu, co jednoznacznie przełożyłoby się na wyższą cenę, a w tym przypadku producentom nie o to chodziło.
Podstawową wersją nadwoziową Opla Corsy jest hatchback. Na rynku europejskim znalazły się wersje zarówno 3 jak i 5-drzwiowe. W niektórych częściach świata można było doświadczyć Corsę w wersji 4-drzwiowego sedana oraz 2-drzwiowego pick-upa zwanego Montaną.
Pojemności bagażnika w wersji 3 jak i 5-drzwiowej są takie same. Minimalna pojemność przestrzeni bagażowej, przy wszystkich siedzeniach złożonych wynosi 260 l. Przestrzeń tę możemy w każdym momencie zwiększyć poprzez złożenie miejsc siedzących. W tym wypadku, bagażnik Corsy III może osiągać aż do 1060 l.
Wnętrze
W kwestii przestronności samochodu, trzecia generacja Opla Corsy w żadnym wypadku nie odstaje od egzemplarzy oferowanych przez konkurencję. Mając na względzie, że analizowany samochód należy do segmentu B, nie możemy narzekać na brak miejsca na nogi dla pasażerów siedzących zarówno z przodu jak i z tyłu.
Projekt deski rozdzielczej nie zachwyca swoim wyglądem. Producent ewidentnie postawił na prostotę i minimalizm w wykończeniu tego elementu. Prawdę mówiąc cały panel nie wzbudza żadnych emocji – jest najzwyczajniej w świecie nudny, jednak zastosowane materiały wykończeniowe są solidne i dobrze spasowane. Ich wysoka jakość bez wątpienia sprosta oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających posiadaczy. Jakiekolwiek skrzypienia czy piski są naprawdę rzadkością.
Wersje silnikowe
Corsa C przejęła większość wariantów silnikowych od swojej poprzedniczki. Wśród nich znaleźć możemy trzy benzyniaki o pojemności 1.0, 1.2 oraz 1.4 l oraz dwa diesle – jednostka 1.3 CTDI o mocy 70 KM, opracowana przy współpracy z koncernem FIAT, produkowana tylko i wyłącznie i ich polskiej fabryce, oraz 1.7 CDTI o mocy 100 KM z wtryskiem Common Rail. Ostania jednostka weszła do oferty w 2003 roku, czyli już po facelifitngu.
Zdecydowanie nie warto zaprzątać sobie głowy najmniejszą z oferowanych jednostek. Nie szczyci się ona dobrą sławą. Bardzo dużo pali i często boryka się z usterkami łańcucha rozrządu. Dużo bardziej warto zwrócić uwagę na jednostki 1.2 l o mocy 75 KM i 1.4 l o mocy 90 KM tworzone w technologii Twinport. To właśnie one klasyfikowane są jako najlepszy wybór silnikowy dla Opla Corsy III.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie w analizowanym modelu jest solidnie wykonane. Trudno powiedzieć o nim, że jest nadmiernie usterkowe jak i zbyt trwałe. Prawda jest taka, że jazda po naszych polskich drogach będzie wymuszała pewne doinwestowanie w samochód, co jakiś czas. Jak większość elementów w tym egzemplarzu, tak samo zawieszenie jest bardzo proste w swojej budowie. Jakiekolwiek naprawy nie powinny wiązać się z dużym nakładem finansowym. Dodatkowo na rynku bardzo łatwo znaleźć naprawdę szeroką ofertę zamienników co wymianę części czyni jeszcze tańszą. Z przodu zawieszenia Corsy III producenci zastosowali komuny resorujące, z tyłu natomiast wysokiej wytrzymałości belkę skrętną.
Tak jak z zawieszeniem Opel Corsa nie ma większych problemów, tak pojawić się one mogą przy układzie kierowniczym. Właściciele często skarżą się na przekładnię, która nabiera luzów, co może wymagać jej regeneracji przed osiągnięciem przebiegu wynoszącym 100 000 km.
Warianty wyposażenia
W kwestiach wyposażenia w przypadku Opla Corsy, nabywcy mogą zdecydować się na jeden z pośród sześciu wariantów – Base, Comfort, Elegance, Essentia, Enjoy oraz Cosmo. W wersji podstawowej (Base/Start) spotkać możemy ABS, poduszę powietrzną dla kierowcy, centralny zamek, pirotechniczne napinacze pasów, światła asekuracyjne z wbudowaną funkcją „Follow me home” czy immobiliser. Nierzadko znajdziemy również egzemplarze doposażone w klimatyzację czy elektryczne szyby.
Za dodatkową opłatą istnieje możliwość wyposażenia samochodu w boczne poduszki powietrzne, czujniki parkowania, kurtyny powietrzne, podgrzewane fotele, automatyczną skrzynię biegów czy aktywne zagłówki na przednich fotelach.
Wszystko w zależności od tego czego oczekujemy od naszego samochodu. Warto jednak podkreślić, że Opel ofertuje nam naprawdę spore możliwości w kwestiach indywidualnego dostosowania samochodu do własnych wymagań.
Najczęstsze usterki
Posiadacze Corsy III najczęściej skarżą się na wspominany już powyżej układ kierowniczy, którego przekładnia ma tendencję do łapania luzów. Na szybkie zużycie podatne są łączniki stabilizatorów i ich gumy, nadwrażliwe sprzęgło czy amortyzatory. Wrażliwym elementem jest również czujnik ciśnienia oleju – uszkodzony może powodować jego wycieki.
Usterki związane z elektryką w analizowanym modelu nie należą do najczęstszych i nie powinny zaprzątać naszej głowy. Również poprawiono protekcję przeciw korozji w stosunku do poprzednich modeli. Pomimo tego, że problem ten nie jest już tak popularny jak we wcześniejszych modelach, to samochody notorycznie pozostawiane na zewnątrz mogą borykać się ze śladami rdzy.
Bezpieczeństwo
W kwestii bezpieczeństwa Corsa III wypada dobrze. W pięciogwiazdkowej skali przyznawanej przez Europejski Prograam Oceny Nowych Samochodów Euro NCAP, analizowany model uzyskał cztery gwiazdki. Poniżej przedstawiamy link do filmu z crash testu Opla Corsy C.
Konkurenci
Lista głównych konkurentów Opla Corsy C jest całkiem spora. O pozycję lidera w swoim segmencie trzecia generacja Corsy musi walczyć z m.in. z takimi modelami jak: Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio, SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Volkswagen Polo czy Toyota Yaris.
W kwestii przestronności kabiny pasażerskiej, analizowany model pozostaje nieco z tyłu. Dla przykładu Skoda Fabia czy VW Polo są dłuższe od Corsy o kilka sentymentów, co zdecydowanie wpływa na zwiększoną wygodę podczas jazdy. W kwestii przestrzeni bagażowej analizowane modele wyglądają bardzo podobnie. Trudno powiedzieć aby któryś z wyżej wymienionych modeli nadzwyczajnie wyróżniał się spośród swoich konkurentów.
Kartą przetargową podczas rywalizacji o pozycję rynkową, w przypadku Opla Corsy C jest zdecydowanie jego niska cena i niskie koszty eksploatacji.
Podsumowanie
Opel Corsa C to bardzo popularny samochodów na rynku wtórnym. Doskonale sprawdzi się podczas jazdy miejskiej. Do jego głównych zalet należy przede wszystkim niska cena, niskie koszty eksploatacji oraz duża liczba zamienników na rynku. To właśnie te aspekty w głównej mierze najbardziej przemawiają do przyszłych nabywców tego auta. Poważne awarie w tym modelu zdarzają się wyjątkowo rzadko. Nawet jeśli przyjdzie nam się zmierzyć z jakąś usterką, dzięki prostej budowie analizowanego modelu, nie powinniśmy mieć problemów z jej naprawą.
Problemem dla niektórych potencjalnych nabywców mogą być kwestie wizualne. Opel Corsa C nie jest specjalnie wyszukanym modelem pod względem stylistycznym. Proste i ostre kształty z zewnątrz oraz schludne lecz nieco nudne wnętrze może zniechęcać potencjalnych nabywców.
W kwestii wyboru silnika, należy omijać najmniejszą jednostkę o pojemności 1.0 l, a najrozsądniejszym wyborem silnikowym będzie 1.2 l. Jest to naprawdę bardzo dobra propozycja, łącząca w sobie dwa najważniejsze elementy jakimi są dynamika oraz oszczędność jazdy w jednym.
Opel Corsa C wydaje się być samochodem idealnie skrojonym dla świeżo upieczonego kierowcy. Jest tani, bezpieczny i naprawdę solidnie wykonany. Jeśli właśnie tymi aspektami kierujesz się podczas wyboru swojego czterokołowca – Corsa III jest autem, którym powinieneś się zainteresować.