autofakty.pl

Używany Citroen C5 II [2008-2017]

Citroen C5 II (2008-2017) | autofakty.pl

Citroen C5 II (2008-2017) | autofakty.pl

Kiedy druga generacja Citroena C5 wchodziła na rynek, jej hasło reklamowe „całkowicie niemiecki. Stworzony we Francji” miało przekonać potencjalnych klientów, o niezawodności i wysokiej jakości wykonania auta, której nie powstydziliby się nawet niemieccy producenci. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej temu modelowi i sprawdzimy czy Citroen C5 jest faktycznie tak doskonały, jak go promują?

Sylwetka modelu

Pomimo złej prasy oraz stosunkowo słabym raportom awaryjności, francuskie samochody wciąż cieszą się sporą popularnością na polskim rynku. Pierwsza prezentacja C-piątki drugiej generacji odbyła się w 2008 roku na targach samochodowych w Brukseli. Samochód bardzo szybko zyskał na popularności, a liczba jego zwolenników stale rosła.

To przynależące do średniej klasy auto, swoją nazwą nawiązuje do gamy modeli „C”, produkowanych przez Citroena w końcówce lat XX poprzedniego stulecia. W 2011 roku podjęto decyzje o poddaniu go faceliftingowi, dzięki któremu zmodernizowano przedni grill oraz lampy. Wewnątrz zmiany dotknęły deski rozdzielczej i kierownicy. Dzięki swojej pojemności, komfortowym warunkom oraz opinii jednego z najbardziej bezpiecznych samochodów  w swojej klasie, Citroen C5 ze spokojem sprawdzi się w służbie dla rodziny podczas wyjazdów, jak i również przemierzając zatłoczone centrum miasta.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylistycznie analizowane auto nieznacznie różni się od swojego poprzednika. Jego wygląd jest wypadkową zderzenia francuskiego designu wraz z niemiecką jakością. Pomieszanie tych dwóch składników wyszło fantastycznie, serwując konsumentom bardzo dobrze wyglądające, wysokiej jakości auto. Nadwozie drugiej generacji zostało nieco powiększone i zmodernizowane w stosunku do swojego starszego brata. Auto jest teraz przestronniejsze i bardziej eleganckie – zmianie uległ wygląd przednich i tylnych reflektorów.

Decydując się na zakup C-piątki do wyboru mamy dwie wersje nadwoziowe – sedan i kombi, oraz dwa rodzaje zawieszenia – mechaniczne lub hydropneumatyczne, znane z Citroena C6, dostępne w wersjach Comfort i Exclusive. Sposób wykonania nadwozia zasługuje na piątkę z plusem. Wysoka jakość materiałów oraz dbałość o każdy detal to znak szczególny, wyróżniający ten model z pośród reszty.

Wielkość przestrzeni bagażowej w stosunku do konkurentów na rynku, najogólniej mówiąc nie zwala z nóg. Pojemność bagażnika przy wszystkich fotelach rozłożonych wynosi 465 l. Przestrzeń do dyspozycji zwiększa się do 1310 l, kiedy zdecydujemy się na złożenie foteli. W wersji kombi minimalna pojemność przestrzeni bagażowej (siedzenia rozłożone) wynosi 533 l, natomiast maksymalnie do zagospodarowania mamy 1490 l (siedzenia złożone). Dla porównania, minimalna wielkość bagażnika Volkswagena Passata z 2008 w wersji sedan wynosi 565l, natomiast w wersji kombi 603 l. Trudno więc się nie zgodzić, że kwestie bagażowe w Citroenie C5 w porównaniu do konkurencji wypadają blado.

Wnętrze

Wnętrze samochodu, zostało wykonane bardzo starannie, z gustem oraz dużą precyzją. Wchodząc do auta, faktycznie możemy odczuwać wrażenie, że wsiedliśmy do niemieckiego auta klasy premium. Deska rozdzielcza została stworzona z dobrej jakości i dobrze spasowanych materiałów. Warto również zwrócić uwagę na  wygląd zegarów oraz wyświetlacza komputera, które łudząco przypominają rozwiązania stosowane od lat przez Mercedesa. Znamienna dla tego modelu jest również kierownica z nieruchomą centralną częścią, na której umieszczono sterowanie audio oraz tempomat. Estetyka wnętrza jest jednym z największych plusów przemawiających za kupnem tego modelu. W kwestii przestronności Citroena C5, nie można mieć żadnych zarzutów. Miejsca w samochodzie jest sporo, a dorosłe osoby nie mogą narzekać na dyskomfort podczas jazdy.

Żeby jednak nie było tak kolorowo, C-piątka jak każde auto posiada również parę niedociągnięć… Użytkownicy narzekają przede wszystkim na szybko ścierany się materiał na kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Zastosowanie przez producenta tak nietrwałego materiału, na najczęściej dotykanych przez kierowcę elementach nie było najrozsądniejszym rozwiązaniem…

Citroën C5 II (2008-2017)

Wersje silnikowe

Citroen C5 posiada bardzo szeroką ofertę silników, z pośród której każdy będzie mógł wybrać motor najodpowiedniejszy do własnych wymagań. Nie mniej jednak, największą popularnością cieszą się jednostki wysokoprężne, wszystkie wyposażone w filtr cząstek stałych. Wśród nich do wyboru mamy: 1.6 HDi (110 – 112 KM), 2.0 HDi (136, 140 – 163 KM), 2.2 HDi (170-204 KM), 2.7 V6 HDi (204 KM) i 3.0 V6 (241 KM). Dla zwolenników benzyniaków Citroen przygotował jednostki o pojemności: 1.6 (120, 156 KM), 1.8 (156 KM), 2.0 (140 KM) oraz najmocniejszy 3.0  (211 KM). Zarówno w przypadku benzyniaków i dieslów, dla przeciętnego Kowalskiego najlepszą propozycją jest jednostka 2.0 l. Największymi jej atutami jest dynamiczność oraz fakt, że spala racjonalne ilości paliwa, dzięki czemu możemy być pewni, że nie zrujnuje nas finansowo.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Wśród posiadaczy Citroena C5 największe obawy spowodowane są skomplikowanym zawieszeniem, którego naprawy mogą nas słono kosztować. W rzeczywistości układ zawieszenia opracowywany i udoskonalany latami, należy raczej do trwałych i nienależny się go specjalnie obawiać. Jeżeli dochodzi już do jakichś usterek, najczęściej dotyczą one narażonych na zużycie sworzni i tulei wahaczy oraz łączników stabilizatorów.

Układ hamulcowy i kierowniczy niestety nie są pozbawione wad. Posiadacze C-piątki narzekają na awarie elektrycznego wspomagania kierownicy, za którego naprawę możemy naprawdę słono zapłacić.

Citroën C5 II (2008-2017)

Warianty wyposażenia

Francuscy producenci zadbali o to aby potencjalni klienci mieli w czym wybierać. Postanowili więc wypuścić drugą generację C-piątki w czterech wersjach – Attraction, Dynamique, Comfort oraz Exclusive. W podstawowej wersji wyposażenia znajdziemy między innymi siedem poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby, automatyczna klimatyzacja, ABS, ESP oraz radio CD z mp3. Decydując się na wersję Dynamique, spotkamy się z lepszą jakością materiałów tapicerki, dwustrefową klimatyzacją oraz większymi, 17 calowymi kołami. Wersja Exclusive, kierowana do tych najbardziej wymagających, wyposażona jest dodatkowo w rolety przeciwsłoneczne, czujniki parkowania, tempomat, kurtynowe poduszki oraz elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika.

Najczęstsze usterki

Pomimo naprawdę wysokiej jakości wykonania, C-piątce możemy przypisać kilka poważnych usterek. Niewielkie odpryski lakieru na masce, błotnikach i progach, wcześniej wspomniane, wycierające się elementy we wnętrzu samochodu oraz stosunkowo szybko wycierające się tarcze hamulcowe to drobne usterki, z którymi borykają się posiadacze C-piątki. Sprawa robi się trochę poważniejsza kiedy zawiedzie skomplikowana instalacja elektryczna, a zdarza się to dosyć często. Dochodzi do awarii wyświetlaczy i czujników, a komputer pokładowy wyświetla błędne komunikaty. Właściciele wersji z hydropneumatycznym zawieszeniem narzekają również na przeciekające amortyzatory i nierzadko wyjący mechanizm różnicowy.

Niestety dla Citroena C5 bezlitosny jest również raport przeprowadzony przez niemiecki instytut TUV w 2015 roku. W grupie aut ze stażem 4 i 5 lat, Citroen C5 II zajmuje niechlubne 102 miejsce na 125 aut branych pod uwagę w tym zestawieniu. Wynik ten tym gorszy, że główni przeciwnicy C-piątki – VW Passat zajmuje pozycję 94, natomiast Honda Accord uplasowała się na 38 miejscu.

Bezpieczeństwo

Jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa w Citroenie C5 – możemy być spokojni. Uzyskał on komplet punktów na testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Pięć gwiazdek na koncie C-piątki potwierdza stawiany przez producentów priorytet związany z bezpieczeństwem samochodu. Zarówno kierowcę i pasażera z przodu chronią przednie oraz boczne poduszki powietrzne, a kurtyna powietrzna chroni głowy podróżnych siedzących z przodu i z tyłu.

Konkurenci

Konkurentów walczących o pozycję rynkową z drugą generacją C5 nie brakuje. W śród głównych graczy znajdziemy między innymi: Volkswagena Passata, Hondę Accord, Opla Insignię, Toyotę Avensis, Renault Laguna, Mazdę 6 czy Forda Mondeo.

Podsumowanie

Tworząc zestawienie wad i zalet drugiej generacji Citroena C5, nie trudno jest zauważyć dominację tych drugich. Citroen C5 to naprawdę solidne auto, na które raczej nie będziemy narzekać. Prawda jest taka, że przysłuży się zarówno pięcioosobowej rodzinie jak i singlowi ceniącemu sobie wygodę, przestrzeń i niebanalny wygląd.a

Jednym z niewątpliwie największych atutów jest kwestia wizualna auta. Jeśli znudziła Cię standardowa, ciężka i sztampowa stylistyka, którą oferują w swoich produktach niemieckie koncerny – C-piątka jest zdecydowanie egzemplarzem dla Ciebie. Poza nietuzinkowym wyglądem, Citroena bronią jeszcze świetne materiały wykończeniowe oraz zaawansowany poziom bezpieczeństwa. Dużym plusem jest również kilka ciekawych wariantów wyposażenia oraz szeroka paleta silników, a wśród nich najbardziej polecana i optymalna jednostka 2.0 l.

Na niekorzyść analizowanego auta zdecydowanie największy wpływ ma jego wysoka usterkowość. Bezlitosne raporty klasyfikują C-piątkę na ostatnich miejscach w swoich zestawieniach, co nie jest dobrą wróżbą dla potencjalnych kupujących i zwyczajnie może ich odwieść od dokonania zakupu. A szkoda!

Exit mobile version