autofakty.pl

Używane BMW X3 E83 [2003-2010]

BMW X3 E83 (2003–2010)

BMW X3 E83 to propozycja dla tych, którzy szukają średniej wielkości SUV-a marki premium z mocnym silnikiem, bogatym wyposażeniem oraz z ponadprzeciętnymi własnościami jezdnymi. Zakup auta to dopiero początek wydatków – jego utrzymanie nie należy do tanich. Ujawniamy, czego można się spodziewać w trakcie eksploatacji tego modelu.

Sylwetka modelu

BMW X3 E83 zadebiutowało na rynku w 2003 roku. Samochód został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie nad Menem. W 2006 roku samochód poddano modernizacji. W ramach liftingu przemodelowano między innymi zderzaki (elementy z czarnego plastiku zostały polakierowane na kolor nadwozia), atrapę chłodnicy. Pojawiło się też kilka symbolicznych zmian we wnętrzu (w tym między innymi nowa kierownica). Pierwsza generacja tego modelu była produkowana do 2010 roku, kiedy na rynku zadebiutowała kolejna odsłona auta.

Ceny najtańszych egzemplarzy używanych BMW X3 E83 zaczynają się od około 10-20 tys. złotych. Zwykle są to auta z niejasną przeszłością, które mają za sobą ogromne przebiegi lub niefachowe naprawy powypadkowe. Na internetowych portalach ogłoszeniowych pojawia się coraz więcej zadbanych sztuk za około 30 tys. zł z polskich salonów. Najdroższe auta wyceniono nawet na około 65 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

BMW X3 E83 zostało zaprojektowane według tej samej filozofii co, wprowadzone na rynek w latach 90. Serie 3 E46, 5 E39 i 7 E38. Samochód wygląda bardzo surowo i agresywnie. Jego cechy wyróżniające to, tradycyjnie dla wszystkich aut tej marki, dzielona atrapa chłodnicy, reflektory z wystającymi migaczami, specyficzna linia tylnych bocznych szyb, nieskomplikowane prostokątne lusterka oraz podłużne tylne lampy nachodzące na klapę bagażnika. W tym modelu ma on 480 l pojemności, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie aż do 1580 l.

Wnętrze

Wnętrze BMW X3 E83 nie jest przesadnie przestronne. To w końcu Seria 3, ale z podwyższonym zawieszeniem (oczywiście w dużym uproszczeniu). Fotele zarówno z przodu, jak i z tyłu są bardzo wygodne (szczególnie w topowych odmianach z wysuwanym podparciem ud). Miejsca na przednich siedzeniach nie brakuje, ale ile go będzie na tylnej kanapie zależy od tego jak wysocy pasażerowie zajmą miejsca z przodu, choć i tak jest go więcej niż w Serii 3 E46.

Spasowanie elementów deski rozdzielczej jest na średnim poziomie, nie jest źle, ale w segmencie tej wielkości SUV-ów premium wymagania są większe. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna, niestety poznanie wszystkich dostępnych opcji wymaga skorzystania z instrukcji obsługi, szczególnie jeżeli chodzi o system iDrive.

 

Wersje silnikowe

Na najpopularniejszym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Polsce 18 września 2017 roku było około 500 egzemplarzy z motorami Diesla. Samochody z silnikami benzynowymi to niewiele ponad 50 sztuk, z czego zaledwie 14 aut ma instalację gazową.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy to 2-litrowa jednostka z rodziny N46. Dostępny w wersjach 2.0i/xDrive20i o mocy 150 KM. X3 w takich odmiana rozpędza się do ,,setki’’ w 11,5 s. Mankamentem tego silnika jest awaryjny system Valvetronic, jego naprawa to koszt około 2 tys. zł.

Dostępne są też motory 2,5-litrowe oraz 3-litrowe M54. To trwałe konstrukcje, ale z wiekiem borykają się z problemami falujących obrotów biegu jałowego oraz z cykającymi popychaczami zaworów. W większości przypadków zużywają też nadmierne ilości oleju silnikowego, w skrajnych sytuacjach wymiany mogą wymagać nawet pierścienie tłokowe, które nie należą tutaj do zbyt trwałych. Słabsza odmiana silnika M54 dostępna jest w wersji 2.5i, ma 2,5 l pojemności i generuje moc 192 KM, a pierwszą ,,setkę’’ osiąga w 8,9 s. Jego mocniejsza wersja 3.0i ma 3-litrowy 231-konny motor, który katapultuje niemieckiego SUV-a do 100 km/h w 7,8 s.

Pod koniec 2006 roku w palecie silnikowej pojawiła się nowe 6-cylindrowe jednostki z rodziny N52. Niestety użytkownicy skarżą się na zacierające się zawory, uszkodzone głowice i nietrwałe tłoki. Podstawowa odmiana jednostki N52 dostępna jest w wersjach 2.5si/xDrive25i dysponujących silnikiem 2,5 l o mocy 218 KM, mocniejsza to 3.0si/xDrive30i ma motor 3-litrowy generujący 272 KM. W zależności od mocy i konkretnej jednostki X3 z silnikiem N52 rozpędza się do ,,setki’’ w 7,2-8,5 s.

Wszystkie dostępne silniki benzynowe mają pośredni wtrysk paliwa i tolerują zasilanie gazem. Najbezpieczniejszymi i najmniej problematycznymi odmianami będą 6-cylindrowe motory z rodziny M54.

BMW X3 E83 silnik (2003–2010)

Silniki Diesla

Najczęściej spotykanym silnikiem wysokoprężnym jest 2-litrowa jednostka z rodziny M47. Motor ten dostępny jest w wersji oznaczonej jako 2.0d o mocy 150 KM. BMW X3 w takiej odmianie osiąga 100 km/h w 10,2 s. Nie jest źle, ale jak na auto klasy premium nie ma też rewelacji. Analizując trwałość motoru M47 to zdania użytkowników są podzielone, jedni pokonują autami z takim silnikiem duże dystansy bez problemów, a u innych dochodzi do zatarcia panewek.

W latach 2007-2009 pod maską niemieckiego SUV-a zagościła nowocześniejszy silniki Diesla z rodziny N47. To konstrukcja, które słabym punktem jest łańcuch rozrządu. Można ją wybrać, ale trzeba przygotować się na wymianę łańcucha lub kupić egzemplarz, w którym niedawno został on wymieniony. Koszt wyeliminowania takiej usterki to około 4 tys. zł. Jednostka N47 była dostępna w odmianach xDriver18d (143 KM) oraz 2.0d/xDrvie20d (177 KM). Słabsza rozpędza auto do ,,setki’’ w 10,3 s, mocniejsza robi to w 8,9 s.

Na szczycie oferty silników wysokoprężnych są 6-cylindrowe jednostki z rodziny M57. Bazowa odmiana to 3.0d (204 KM), pośrednia to 3.0d/xDrive30d (218 KM), a topowa to 3.0sd/xDrive35d (286 KM). W zależności od mocy BMW X3 z 6-cylindrowym dieslem osiąga 100 km/h w 6,6-8,4 s. Decydując się na jedną z tych odmian warto po zakupie wymienić łańcuch rozrządu, szczególnie jeśli nikt tego wcześniej nie robił. Ten choć wytrzymuje znacznie dłużej niż w silnikach N47 to może niespodziewanie się zerwać, im większa moc i przebieg tym większe ryzyko takiej usterki.

Kupując auto z motorem wysokoprężnym trzeba pamiętać o tym, że wiele egzemplarzy ma już za sobą przebiegi rzędu 400-500 tys. km (pomimo, że ich liczniki sugerują niższe wartości). W związku z tym mogą wymagać poważnych inwestycji w naprawę: wtryskiwaczy, turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego (w wersjach ze skrzynią manualną). Warto też po zakupie sprawdzić w jakim stanie są klapki w kolektorze ssącym, które często się urywają i wpadają do silnika uszkadzając go. Zalecamy jeszcze skontrolować poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.

BMW X3 E83 (2003–2010)

 

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w BMW X3 E83 jest bardzo precyzyjny. Zarówno z przodu jak i z tyłu w zawieszeniu zastosowano tutaj układy wielowahaczowe, w tym segmencie to norma. Takie rozwiązanie gwarantuje wysoki komfort oraz przewidywalne i pewne zachowanie samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Na przedniej i tylnej osi są tutaj tarcze hamulcowe. W zależności do wersji samochód może być wyposażony w napęd na 4 koła, lub w napęd na tylną oś.

Warianty wyposażenia

BMW X3 E83 nie było oferowane w konkretnych wersjach wyposażenia, opcje wybierali indywidualnie kupujący. Najciekawsze dostępne gadżety to między innymi: skórzane podgrzewane fotele, nawigacja, tempomat, nawigacja, ABS, system kontroli trakcji, ESP (w BMW znanej jako DSC), reflektory bi-ksenonowe, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka, szyberdach, czujniki parkowania, deszczu, zmierzchu, wielofunkcyjna kierownica, odtwarzacz DVD z monitorami w przednich zagłówkach, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, panoramiczny szklany dach, system głośnomówiący Bluetooth czy automatycznie ściemniające się fotochromatyczne lusterko, a to tylko część z dostępnych opcji. Jest ich naprawdę dużo.

Dostępny był też dodatkowo płatny M pakiet zawierający elementy stylistyczne nadające autu sportowego charakteru (nakładki na progi, inne zderzaki, większe felgi, sportowe akcenty we wnętrzu).

BMW X3 E83 (2003–2010)

Najczęstsze usterki

Najczęściej spotykaną przypadłością w tym modelu są problemy z nietrwałą zębatką skrzyni rozdzielczej w autach wyposażonych w napęd xDrive. W najgorszym przypadku jeśli zużyte są jeszcze inne elementy naprawa takiej skrzyni może kosztować nawet około 5 tys. zł.

Podobną ilość gotówki trzeba będzie przygotować w przypadku konieczności naprawy skrzyni automatycznej, a kompleksowa naprawa może kosztować nawet 10 tys. zł. Najbardziej narażone na awarie są automatyczne przekładnie połączone z silnikami wysokoprężnymi. Z kolei w egzemplarza ze skrzynią manualną trzeba przygotować się na słabą trwałość sprzęgła, szczególnie w odmianach z napędem na 4 koła.

Spotykane są też problemy z elementami wyposażenia pokładowego, radzimy koniecznie sprawdzić wszystkie urządzenia i gadżety. Warto zwrócić nawet uwagę na takie elementy jak reflektory ksenonowe, czy świecą prawidłowo oraz czy w przypadku wersji doświetlającej zakręty zmieniają pole świecenia przy skręcaniu kierownicy. Naprawa takich z pozoru tanich elementów może okazać się potwornie drogą i pochłonąć kilka tysięcy złotych. Spotykane są również przypadki przedostawania się wody do bagażnika, zwykle jest to wina niedrożnych odpływów.

Według badań niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 10- i 11-letnich BMW X3 zajęło 13. lokatę na 86 pozycji. Co ciekawe, jeszcze wtedy bezpośredni konkurenci (Audi Q5 i Volvo XC60) nie byli sprawdzani przez niemiecki instytut, pomimo że byli dostępni już na rynku.

Bezpieczeństwo

Samochód brał udział w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2008 roku. Jego wynik ogólny to 4 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych samochód otrzymał 4 na 5 gwiazdek, poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 4 na 5 gwiazdek, a pieszych na 1 na 4 gwiazdki.

Konkurenci

BMW X3 E83 konkuruje między innymi z Volvo XC60 I. Szwedzki samochód zdobył dużą popularność nie tylko w Zachodniej Europie, ale także i w Polsce. Trzeba pamiętać jednak, że XC60 I zadebiutowało na rynku aż 5 lat po premierze X3. Po mimo to, ma trochę słabsze silniki, ale i tak trzeba pochwalić je za dobrą dynamikę, niezawodność, a także za rozsądne zużycie paliwa (szczególnie w przypadku diesli). Volvo jest górą jeżeli chodzi o wyposażenie, są tu dostępne systemy bezpieczeństwa nieoferowane w pierwszej generacji X3. Auto wygląda też nieco nowocześniej i znacznie łatwiej znaleźć zadbany egzemplarz. Jego główną wadą są jednak awaryjna skrzynia automatyczna i niezbyt trwały elektronicznie dołączany napęd na 4 koła ze sprzęgłem Haldex.

W 2008 roku oprócz XC60 I na rynku pojawiło się również Audi Q5 I. Jego przewaga nad Volvo i BMW to stały napęd 4×4 z mechanizmem różnicowym Torsen. Auto oferuje udane 2-litrowe silniki Diesla, może pochwalić się też wysokim poziomem niezawodność zarówno jeżeli chodzi o napęd jak i elektronikę. Ma najlepiej wykończone wnętrze w tej klasie. Jego największym mankamentem są rozciągające się łańcuchy rozrządu w silnikach V6 – w benzynowych i wysokoprężnych. Narzekać można jeszcze na problemy z nadmiernym zużyciem oleju i osadzającym się na zaworach nagarem w jednostkach benzynowych TFSI.

Podsumowanie

BMW X3 E83 to propozycja dla tych, dla których BMW Serii 3 E46 jest za małe, a X5 E53 za duże. Samochód bardzo intuicyjne się prowadzi i na drodze czuje się ,,jak ryba w wodzie’’, nie liczcie jednak na oszałamiające właściwości terenowe. Na pochwałę zasługują jeszcze: rewelacyjne osiągi, rozsądny poziom zużycia paliwa w silnikach 6-cylindrowych, bogate wyposażenie, dobre zabezpieczenie antykorozyjne oraz ciekawa stylizacja, szczególnie egzemplarzy po liftingu. Niestety trzeba pogodzić się z wysokimi cenami zakupu i kosztami serwisu, awaryjną elektroniką, szwankującym napędem xDrive i zawodnymi automatycznymi skrzyniami biegów (szczególnie w Dieslach).

Z silników benzynowych najbardziej godne polecone są 6-cylindrowe motory z rodziny M54 oferowane do sierpnia 2006 roku (wersje 2.5i oraz 3.0i). Wybór odmian (2.5si/xDrive25i i 3.0si/xDrive30i) z nowszą jednostką N52 to większe ryzyko. Podstawowy wariant 2-litrowy jest za słaby. Tym, którzy zdecydują się na wersje wysokoprężną polecamy silniki 3-litrowe. W 2-litrowych z pierwszych lat produkcji może dochodzić do zatarcia panewek, w nowszych dość szybko zużywa się łańcuch rozrządu (można go wybrać pod warunkiem, że łańcuch został już wymieniony lub planujemy jego wymianę zaraz po zakupie auta).

Najtańsze egzemplarze wyceniono na 10-20 tys. zł. Nie warto jednak interesować się tym modelem bez zapasu co najmniej 30 tys. zł. Najtańsze auta mają za sobą poważne wypadki, pożary, podtopienia lub duże przebiegi. Odradzamy też zakup egzemplarzy sprowadzony z USA, to najbardziej ryzykowne sztuki. W teorii najbardziej godne uwagi są egzemplarze z polskich salonów, ale niestety nie wszystkie mogą pochwalić się dobrym stanem technicznym. Najdroższe auta wyceniono na około 60 tys. zł.

Exit mobile version