autofakty.pl

Używane Audi A3 8V [2012 -]

Audi A3 8V S-Line Sportback 3

Audi A3 8V S-Line Sportback

W 2012 roku Audi już nikomu nie musiało udowadniać, że jest producentem klasy premium. Właśnie wtedy na rynku pojawiło się Audi A3 8V, które po raz pierwszy oferowane było także z nadwoziem sedan, trochę na wyrost nazwanym Limousine. Jak po ponad 5 latach obecności na rynku sprawdza się ten model?

Sylwetka modelu

W czasach, kiedy Audi wypuściło na rynek pierwszą generację A3, niemiecka firma dopiero tworzyła swoją tożsamość. To właśnie wtedy okazało się, że producent klasy premium może stworzyć kompaktowego hatchbacka, który będzie ładny, solidny i bardzo dobrze wykonany. Był to czas, w którym Mercedes miał Klasę A pierwszej generacji, a najmniejszym BMW była Seria 3.

W 2012 roku na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano trzecią odsłonę kompaktowego hatchbacka z Ingolstadt. Jeszcze w tym samym roku Audi A3 8V z trzydrzwiowym nadwoziem pojawiło się w polskich salonach. Model ten oferowany jest do dzisiaj w niemal niezmienionej formie, w 2016 roku przeprowadzono jedynie delikatny facelifting. Auto jest kompaktowym hatchbackiem klasy premium, co oznacza, że jego głównymi rywalami są Mercedes Klasy A oraz BMW Serii 1. Pojazdy tego segmentu cieszą się dużą popularnością na europejskim rynku, jednak w ostatnich latach klienci wybierający marki premium coraz częściej decydują się na ich podwyższone odpowiedniki, czyli miejskie crossovery i SUV-y.

Audi A3 8V nie jest rzadko spotykanym modelem na naszych drogach, a mnóstwo podzespołów model dzieli z innymi kompaktami koncernu Volkswagena m.in. z Golfem. Na rynku wtórnym najtańsze są egzemplarze z początków produkcji, czyli z 2012 i 2013 roku. Wersja nadwoziowa nie ma tutaj wcale wielkiego znaczenia, jednak pośród wszystkich ogłoszeń ponad 90% stanowią auta cztero- i pięciodrzwiowe. Ceny rozpoczynają się od około 45 – 50 tys. zł. Górną granicę wyznaczają ceny nowych egzemplarzy, bo Audi A3 8V nadal dostępne jest w polskich salonach. Bogato wyposażone usportowione wersje RS3 kosztują około 300 – 320 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Pod względem stylistycznym Audi A3 8V idealnie wpisuje się w ówczesną linię modelową niemieckiego producenta. Przednie reflektory wykonano w technologii LED, z charakterystycznymi poziomymi liniami. To właśnie ostre krawędzie i poziome akcenty dominują w designie tego modelu. Z przodu najbardziej charakterystycznym elementem jest oczywiście potężny grill z logo Audi, który odnaleźć można w każdym modelu produkowanym w Ingolstadt.

W porównaniu do poprzednika nadwozie zostało powiększone i teraz w pięciodrzwiowej wersji Sportback mierzy 4310 mm. Poza trzydrzwiowym hatchbackiem oraz odmianą pięciodrzwiową, na rynku pojawiła się również wersja Limousine, czyli sedan. Pod względem stylistycznym jest to zdecydowanie jeden z najładniejszych tego typu pojazdów. Proporcjonalne nadwozie i dynamiczna stylistyka prezentują się bardzo atrakcyjnie. Jest to także najdłuższa wersja Audi A3 8V, mierząca 4460 mm.

W stosunku do poprzednika zmienił się także rozstaw osi, które wynosu 2601 mm, a w wersjach Sportback oraz Limousine 2636 mm. W poprzednim modelu rozstaw osi był taki sam, niezależnie od wybranego nadwozia. Zwiększenie rozmiarów oraz rozstawu osi zaowocowało nie tylko większą ilością miejsca we wnętrzu, ale również pojemniejszym bagażnikiem. W trzydrzwiowym hatchbacku mieści on teraz od 365 do 1100 l, które dostępne są po złożeniu oparć tylnej kanapy. Co ciekawe, w wersji z napędem na cztery koła Quattro kufer jest mniejszy o 40 l, ze względu na obecność systemy przeniesienia napędu również na tylnej osi.

Audi A3 8V S-Line Sportback 3

Audi A3 8V Sportback mieści od 380 do 1180 l, ale pod tym względem i tak najlepiej wypada wersja Limousine. Kufer małego sedana legitymuje się pojemnością aż 425 l, co wydaje się zaskakująco dużą wartością, biorąc pod uwagę krótki bagażnik i dynamiczną stylistykę tego modelu.

Najmniej praktyczną i jednocześnie najrzadziej spotykaną wersją Audi A3 jest Cabriolet. Auto wyposażone jest w miękki brezentowy dach, który elektrycznie składa się za oparcia tylnych siedzisk.

Wnętrze

Powiększenie rozstawu osi oraz wydłużenie nadwozia okazało się bardzo dobrym pomysłem. Wnętrze Audi A3 8V oferuje wystarczającą ilość miejsca nie tylko z przodu, ale również z tyłu. Szczególnie pojemna pod tym względem wydaje się wersja Sportback, gdzie pasażerom nie brakuje również miejsca nad głową. Odmiana Limousine wypada pod tym względem zdecydowanie gorzej i to niestety cena jaką płaci się za tak atrakcyjną stylistykę tej wersji nadwoziowej.

W trzeciej generacji Audi A3 pojawiła się zupełnie nowa, minimalistyczna deska rozdzielcza. Liczba przycisków została ograniczona do minimum, a niemal wszystkie znalazły się na konsoli środkowej. Także przez to ergonomia we wnętrzu stoi na bardzo wysokim poziomie i każdy z łatwością odnajdzie tutaj wszystkie niezbędne przyrządy. Tablica zegarów to przede wszystkim dwie okrągłe tarcze obrotomierza oraz prędkościomierza. Stylistyczny minimalizm w tym przypadku okazał się bardzo czytelny i klarowny.

Świetnie prezentuje się wyświetlacz systemu multimedialnego, który wysuwa się z górnej części konsoli środkowej. Dzięki temu udało się oczyścić deskę rozdzielczą ze zbędnych przełączników. Warto zwrócić uwagę także na zupełnie nowe, okrągłe dysze nawiewów. Intensywność przepuszczania powietrza przełącza się srebrnym pierścieniem, a kierunek oraz charakterystykę nawiewu ustawia się pokrętłem ulokowanym na samym środku nawiewu.

Materiały wykończeniowe stoją na wysokim poziomie, podobnie jak spasowanie poszczególnych elementów. We wnętrzu Audi A3 8V odnaleźć można dużo plastiku, jednak nic nie powinno wydawać tutaj niepokojących dźwięków, jak na markę z Ingolstadt przystało.

Wersje silnikowe

Wraz z debiutem trzeciej generacji A3, Audi wprowadziło do małego hatchbacka gamę mocno odświeżonych jednostek napędowych z oznaczeniem TFSI. Wszystkie silniki benzynowe dostały bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie, przez co charakteryzują się one stosunkowo dużą mocą z niewielkiej pojemności. Dodatkowym plusem takie rozwiązania jest możliwość utrzymania niewielkiego spalania przy bardzo delikatnym operowaniu pedałem gazu.

Podstawowymi silnikami benzynowymi są 1,0 TFSI 115 KM oraz 12 TFSI 105 i 110 KM. Takie auta osiągają pierwszą setkę w czasie około 10 s i podczas delikatnego traktowania pedału gazu potrzebują około 5,5 – 6,5 l paliwa na 100 km. Bardzo popularną jednostką stosowaną w tym modelu jest motor 1,4 TFSI (później 1,5 TFSI) dostępny w wariantach od 116 do nawet 150 KM. W dwóch najmocniejszych wersjach silnik oferowany jest z systemem Cylinder on Demand (COD), czyli z możliwością „wygaszania” cylindrów. Podczas spokojnej jazdy wygasza on cylindry, przez co auto zużywa mniej paliwa, podobne rozwiązania są stosowane z powodzeniem od wielu lat, chociażby w amerykańskich silnikach HEMI.

Spośród silników benzynowych to właśnie jednostki 1,4 l TFSI są najbardziej polecanymi konstrukcjami, pomimo tego, że ich wcześniejsze wersje borykały się z problemami. Do wyboru są jeszcze 1,8 TFSI oraz 2,0 TFSI o mocach sięgających 180 i 190 KM. Wszystkie jednostki, poza topowym 2,0 TFSI, oferowane są z sześciobiegową skrzynią manualną oraz siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic.

Audi S3 i RS3

Niemiecki producent przygotował także mocno usportowione wersje swojego hatchbacka. Chodzi o modele S3 oraz RS3, które charakteryzują się niesamowitymi osiągami. Audi S3 napędzane jest standardowym dwulitrowym silnikiem 2,0 TFSI, ale jego moc sięga 300, a po liftingu 310 KM. Napęd na cztery koła i pierwsza setka w czasie nawet poniżej 5 s to wynik bijący na głowę niemal wszystkie hot hatche.

Audi RS3 napędzane jest świetnie brzmiącą, pięciocylindrową jednostką 2,5 l TFSI, która pojawia się także pod maską TT RS. W wersji produkowanej w latach 2015 – 2016 produkowała ona 367, a od 2017 roku nawet 400 KM i aż 480 Nm momentu obrotowego. Z kontrolą startu RS3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s i maksymalnie osiąga prędkość ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.

Silniki Diesla

Gama silników wysokoprężnych w Audi A3 8V opiera się o dwie konstrukcje. Pierwszą z nich jest oszczędny czterocylindrowy wariant 1,6 TDI oferowany w odmianach o mocy od 105 do 116 KM. Przy bardzo oszczędnej jeździe w trasie takie A3 jest w stanie spalić nawet poniżej 4 l na 100 km. W mieście spalanie powinno oscylować w granicach 5,5 – 6,5 l.

Dla tych, którym przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie około 10,5 s nie wystarcza, niemiecki producent przygotował odmiany 2,0 TDI. Tutaj do wyboru były warianty produkujące 150 oraz 184 KM i obie te wersje zapewniają naprawdę wystarczające osiągi. Pierwsza setka w granicach 8,5 s w wersji 150 oraz poniżej 8 s przy 184 KM i prędkość maksymalna sięgająca odpowiednio 220 i 241 km/h. Spalanie silników 2,0 TDI jest około 1 – 2 l wyższe od wersji 1,6 TDI.

Oba silniki Diesla są konstrukcjami godnymi polecenia. Pomimo tego, że przy przebiegach około 200 – 220 tys. km warto zainteresować się stanem turbosprężarki, koła dwumasowego czy układu wtryskowego, podobne rozwiązania znaleźć można w jednostkach benzynowych Audi A3 8V.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy Audi A3 wyposażony jest w elektryczny układ wspomagania. W modelach wyposażonych w system Drive Select, istnieje możliwość zmiany charakterystyki jazdy, w tym także siły wspomagania. Podczas szybszej jazdy np. na autostradzie, układ kierowniczy wydaje się bardziej usztywniony, lepiej i precyzyjniej reaguje na polecenia kierowcy.

Zawieszenie Audi A3 dobrze wybiera nierówności, a w wersjach S3 oraz RS3 różni się od standardowego systemu. Zwłaszcza z napędem Quattro, małe Audi prowadzi się dobrze i precyzyjnie, a napęd na cztery koła zapewnia dobrą trakcję w każdych warunkach pogodowych.

Warianty wyposażenia

Audi A3 oferowane jest w trzech podstawowych wersjach wyposażenia, do których klienci mogą dobierać całe mnóstwo poszczególnych opcji. W podstawowym wariancie Attraction auto wyposażone jest w klimatyzację manualną, ksenonowe reflektory oraz system multimedialny MMI Radio plus. Dostępność wersji oraz pakietów wyposażenia powiązana jest z wybraną wersją silnikową.

Na rynku wtórnym da się jednak znaleźć egzemplarze wyposażone w aktywne reflektory Audi Matrix LED, system nawigacji satelitarnej czy nawet bardzo dobrze grający system audio od firmy Bang & Olufsen.

Najczęstsze usterki

Audi A3 8V oferowane jest na rynku dopiero od kilku lat, a przez ten czas użytkownicy nie skarżyli się na wyjątkową awaryjność tych modeli. Spośród silników benzynowych godną polecenia jednostką ze względu na kompromis pomiędzy osiągami, a spalaniem, jest silnik 1,4 TFSI. Spośród Diesli obie konstrukcje będą sprawdzały się równie dobrze, ze wskazaniem na większy silnik 2,0 TDI.

Warto jednak wziąć poprawkę na to, że nowoczesne silniki benzynowe TFSI na pewno nie będą tak trwałe jak ich wcześniejsze, wolnossące wersje o większej pojemności. Z Dieslami również mogą pojawić się pewne problemy przy przebiegać znacznie powyżej 200 tys. km. Najczęściej należy wówczas zwrócić uwagę na pracę koła dwumasowego (charakterystyczne pukanie na postoju), kondycję turbosprężarki oraz układu wtryskowego czy filtra cząstek stałych.

Bezpieczeństwo

Audi A3 wzięło udział w testach zderzeniowych Euro NCAP w 2012 roku. Auto uzyskało maksymalną możliwą notę 5 gwiazdek. W poszczególnych kategoriach A3 świetnie poradziło sobie w zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów (95%) oraz w kwestii bezpieczeństwa dzieci (87%). Również dobre wyniki, które przyczyniły się do uzyskania tak wysokiej noty łącznej, pojazd uzyskał w zakresie ochrony przechodniów (74%) oraz systemów bezpieczeństwa biernego (86%).

Konkurenci

Bezpośrednimi konkurentami dla Audi A3 są dwa niemieckie kompakty klasy premium, czyli Mercedes Klasy A oraz BMW Serii 1. Rywal ze Stuttgartu urzeka atrakcyjną stylistyką i bardziej „modnym” charakterem. BMW natomiast jest w stanie zaoferować mniej praktyczne i pojemne wnętrze, ale z napędem na tył może dać więcej frajdy z jazdy.

Gdzieś na horyzoncie jest także Volvo ze swoim V40 Hatchback oraz Lexus CT200h. Audi ma więcej miejsca we wnętrzu niż Volvo, za to Lexus może pochwalić się oszczędnym zespołem napędowym w wersji hybrydowej.

Podsumowanie

Audi A3 8V to bardzo kompletne auto, które przypadnie do gustu wszystkim poszukującym dobrego kompaktowego hatchbacka. Na tle konkurentów model ten wyróżnia się solidnością, świetnym napędem na cztery koła Quattro, dobrymi silnikami TDI oraz obecnością superszybkich wersji S3 i RS3. Dodatkowo poza Mercedesem CLA, Audi A3 jest jedynym autem tego segmentu, które oferowane jest z nadwoziem typu sedan i jednocześnie wygląda tak atrakcyjnie.

Na rynku wtórnym ceny rozpoczynają się od około 45 – 50 tys. zł, jednak zdecydowanie warto dołożyć 10 – 15 tys. zł i poszukać auta z mniejszym przebiegiem i bezwypadkową przyszłością. Warto zwrócić uwagę na przekładnię S-Tronic, która jest bezpośrednio spokrewniona z konstrukcją DSG. Gwarantuje ona błyskawiczną zmianę biegów, lepsze osiągi i jednocześnie mniejsze zużycie paliwa.

Najkorzystniej będzie zdecydować się więc na zakup dobrze wyposażonego Sportbacka z turbodieslem, automatyczną skrzynią i napędem Quattro. W takiej wersji niepozorne Audi A3 z powodzeniem poradzi sobie nawet w charakterze auta dla czteroosobowej rodziny.

Exit mobile version