Toyota Corolla powróciła w ubiegłym roku na polski rynek w trzech odmianach nadwozia – sedan, hatchback i kombi. Każda z nich oferuje pewne prowadzenie, bogate wyposażenie w standardzie i zupełnie nową stylistykę, ale między nimi nie brakuje też różnic. Sprawdź, jakie są najmocniejsze strony Corolli Sedan, Hatchback oraz TS Kombi i która najlepiej spełni Twoje wymagania.
Jaki rodzaj nadwozia wybrać?
Chociaż w salonach samochodowych znajdziemy auta o przeróżnych typach nadwozia – od dwumiejscowych coupé po vany z trzema rzędami siedzeń, a SUV-y i crossovery cieszą się coraz większym powodzeniem, klasyczne sedany, hatchbacki i kombi nadal są chętnie wybierane przez kierowców. Czym się różnią wspomniane rodzaje nadwozia i jaki najlepiej wybrać? Odpowiedź nie jest ani prosta, ani jednoznaczna.
Zacznijmy od sedanów, których znakiem szczególnym jest trójbryłowa sylwetka. W nadwoziu typu sedan przedział pasażerski jest wyraźnie oddzielony nie tylko od przestrzeni, w której skrywa się silnik, ale też tej przeznaczonej na bagaże. Sam bagażnik wyraźnie wydłuża sylwetkę auta, więc w oczywisty sposób wpływa na jego stylistkę. Co więcej, w przypadku samochodów o nadwoziu tego rodzaju przestrzeń zamyka oddzielna pokrywa, niezespolona z tylną szybą. Stąd bagażnik sedana jest często nazywany kufrem, a nadwozie tego typu ma parzystą liczbę drzwi – najczęściej jest czterodrzwiowe.
Nadwozie typu sedan jest powszechnie uznawane za klasyczne i eleganckie. Nie bez powodu luksusowe limuzyny są właśnie sedanami. Ponadto auta z tego rodzaju nadwoziem oferują zwykle przestronne wnętrza, a ich bagażniki okazują się bardzo pojemne. Warto jednak pamiętać, że przedziały bagażowe sedanów są głębokie, ale stosunkowo niskie. To może utrudniać przewożenie niektórych przedmiotów i wymaga częstszego schylania się. W czasie parkowania wadą sedana może okazywać się też wyeksponowany tył, który zwiększa długość auta i utrudnia ocenę odległości od przeszkody znajdującej się za nim. Jednak w dobie coraz większej dostępności czujników parkowania czy kamer cofania nie jest to wielkim problemem.
Zupełnie inaczej prezentują się bagażniki hatchbacków. Typowe samochody z nadwoziem hatchback mają konstrukcję dwubryłową. Mamy więc przestrzeń przeznaczoną na silnik oraz przedział pasażerski, na którego końcu kryje się właśnie bagażnik. W hatchbackach przestrzeń bagażową zamyka pionowo ścięta pokrywa połączona z tylną szybą. Jest traktowana jako drzwi, zatem samochody z tym typem nadwozia mają ich nieparzystą liczbę. Najczęściej są pięciodrzwiowe.
Wyeliminowanie wyeksponowanego bagażnika sprawia, że sylwetki hatchbacków prezentują się bardziej nowocześnie i dynamicznie. Auta z tym rodzajem nadwozia mają też mniejsze wymiary, dlatego są tak chętnie wybierane do jazdy w mieście. Ponadto dzięki zastosowaniu dużej pokrywy dostęp do bagażnika jest bardzo łatwy. Nie oznacza to jednak, że ten typ nadwozia jest pozbawiony wad. W hatchbackach przestrzeń bagażowa jest zwykle mniejsza, bowiem ich konstruktorzy muszą iść na kompromis między miejscem dla pasażerów a pojemnością bagażnika.
Odpowiedzią na ten problem są samochody z nadwoziem kombi. Konstrukcyjnie i stylistycznie praktycznie nie różnią się do hatchbacków, a także dzielą z nimi niemal te same zalety. Mają natomiast wydłużone nadwozie, które wyraźnie zwiększa pojemność bagażnika, a niejednokrotnie także przestrzeń na tylnej kanapie.
Toyota Corolla Sedan
Trudno znaleźć lepszy przykład współczesnego auta dostępnego z nadwoziem sedan, hatchback i kombi niż nowa Toyota Corolla. Kompaktowy model japońskiego producenta to najpopularniejszy samochód w historii motoryzacji. Corolla cieszy się ogromnym zainteresowaniem również w Polsce, a w 2019 roku była drugim najczęściej rejestrowanym autem osobowym nad Wisłą. Pozycję auta na rynku niewątpliwie wzmocnił debiut zupełnie nowej, dwunastej generacji modelu.
Z zewnątrz nowa Toyota Corolla Sedan wyraźnie różni się od wersji hatchback i kombi. Styliści Toyoty pamiętają, że wielu kierowców oczekuje od aut z nadwoziem sedan elegancji, czego efekty doskonale widać w stylistyce japońskiego kompaktu z czworgiem drzwi. Auto zyskało nowszą, bardziej wyrazistą stylistkę, jednak jednocześnie prezentuje się bardzo prestiżowo. Chociaż samochód wyróżnia się wyglądem na tle hatchbacka i kombi, skrywa konstrukcję zbudowaną w architekturze TNGA, typową dla wszystkich odmian nadwoziowych nowej Corolli.
Nadwozie auta jest więc sztywniejsze, ma obniżony środek ciężkości, co w połączeniu z wielowahaczowym zawieszeniem tylnej osi daje bardzo dużą pewność prowadzenia. Nowa konstrukcja wpływa też na bezpieczeństwo – najnowsza odsłona Toyoty Corolli zdobyła najwyższy wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Korzyścią płynącą z zastosowania nowej architektury TNGA jest również bardziej pojemne wnętrze. W Toyocie Corolli Sedan przestronności przedziału pasażerskiego dodatkowo sprzyja większy rozstaw osi, wynoszący 2700 mm. Można to zauważyć siadając w tylnej części auta, w której znalazło się teraz więcej miejsca. Również pojemność bagażnika zasługuje na pochwałę – inżynierom Toyoty udało się wygospodarować w tym aucie o nadwoziu sedan aż 471 l przestrzeni bagażowej.
Nową Corollę Sedan możemy mieć z dwiema jednostkami napędowymi. Podstawę w cenniku stanowi dobrze znany, wolnossący silnik benzynowy 1.6 o mocy 132 KM, łączona z sześciobiegową, manualną przekładnią lub automatem. Toyota wyposaża swój kompakt o nadwoziu sedan także w 122-konny układ hybrydowy z silnikiem benzynowym 1.8 i automatyczną skrzynią biegów e-CVT. To również sprawdzony układ, który znamy chociażby z Priusa. Mocną stroną takiego napędu jest przede wszystkim niskie zużycie paliwa. Spalanie Corolli Sedan z tą jednostką wynosi od 4,3 l benzyny na 100 km.
Istotną cechą nowej Corolli Sedan jest także bogate wyposażenie. W podstawowej wersji otrzymujemy szeroki pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej, drugiej generacji. Samochód dysponuje zatem układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów czy układem wykrywania zmęczenia kierowcy. W podstawowym wyposażeniu sedana Toyoty znajdziemy także klimatyzację oraz inteligentny tempomat adaptacyjny.
Na tym wyposażenie Toyoty Corolli Sedan się nie kończy. W bogatszych konfiguracjach znajdziemy systemem multimedialny z obsługą Android Auto i Apple CarPlay, wyświetlacz HUD, podgrzewane fotele przednie i skrajne siedzenia na tylnej kanapie, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu czy kamerę cofania. Szczegółowe informacje na temat Corolli Sedan znajdziemy na stronie Toyoty.
Toyota Corolla Hatchback
Nową Corollę Hatchback od wersji z nadwoziem sedan odróżnimy na pierwszy rzut oka. Samochód ma jeszcze bardziej wyrazistą, odważną stylistykę o sportowym charakterze. Wygląd auta można dodatkowo podkreślić wybierając wersję GR Sport z dachem w kolorze fortepianowej czerni, zmodyfikowanymi zderzakami i emblematami GR (Gazoo Racing) – sportowego ramienia Toyoty.
Corolla Hatchback ma oczywiście najbardziej kompaktowe wymiary ze wszystkich odmian nadwoziowych Corolli. Auto mierzy 4370 mm, a jego rozstaw osi wynosi 2640 mm. Takie wymiary, w połączeniu z zaletami platformy TNGA i wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu sprawiają, że auto prowadzi się pewnie i angażująco, a także bardzo dobrze sprawdza się w dynamicznym, miejskim ruchu. Ale Toyota Corolla z nadwoziem hatchback ma jeszcze jednego asa w rękawie.
Mowa o nowym napędzie hybrydowym. To 184-konna jednostka z dwulitrowym silnikiem benzynowym, która pozwala rozpędzić się nową Corollą Hatchback do setki w nawet 7,9 s. Jednocześnie średnie spalanie takiego napędu wynosi od 4,7 l benzyny na 100 km. Kompakt jest dostępny także z wyjątkowo oszczędnym napędem hybrydowym o mocy 122 KM, który znajdziemy w Corolli o nadwoziu sedan. Hatchbacka Toyoty można mieć też z turbodoładowanym 116-konnym silnikiem benzynowym 1.2. Co ciekawe, mimo takiej pojemności motor ma aż cztery cylindry.
Podstawowe wyposażenie Toyoty Corolli o nadwoziu hatchback jest równie bogate, co w sedanie. W najtańszej wersji otrzymujemy najnowszy pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, klimatyzację czy inteligentny tempomat adaptacyjny. A w bogatszych konfiguracjach samochód może dysponować wyświetlaczem HUD czy układem audio JBL z ośmioma głośnikami. W cenniku znajdziemy też system multimedialny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay. Więcej na temat Corolli Hatchback na stronie: https://www.toyota.pl/new-cars/corolla-hatchback/.
Toyota Corolla TS Kombi
Rodzinę Corolli uzupełnia auto o nadwoziu kombi. Pod względem stylistyki Toyota Corolla TS Kombi praktycznie nie różni się od hatchbacka. Samochód ma równie wyrazistą, dynamiczną stylistykę. Jest jednak wyraźnie większy. Auto mierzy 4650 mm długości, a jego rozstaw osi wynosi dokładnie tyle, ile w Corolli Sedan, a więc 2700 mm. Dzięki temu auto oferuje sporo przestrzeni na tylnej kanapie, a także ogromny bagażnik, którego pojemność wynosi do 596 l.
Tak jak sedan i hatchback, uniwersalna Corolla o nadwoziu kombi jest oparta na platformie TNGA i wyposażona w wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Samochód prowadzi się dzięki temu bardzo pewnie i chętnie słucha poleceń kierowcy. W dynamicznej jeździe sprzyja też obecność wspomnianego wcześniej, 184-konnego napędu hybrydowego. W Corolli TS Kombi znajdziemy takie same jednostki napędowe, jak w odmianie o nadwoziu hatchback. Oprócz układu 2.0 są to więc bardzo ekonomiczna hybryda z silnikiem 1.8 oraz turbodoładowany benzyniak 1.2.
Toyota Corolla TS Kombi ma dużo do zaoferowania również w kwestii wyposażenia. Tak jak w pozostałych wersjach nadwoziowych, w standardowym wyposażeniu uniwersalnego kombi Toyoty znajdziemy pokaźny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, klimatyzację czy inteligentny tempomat adaptacyjny. A w bogatszych konfiguracjach auto może dysponować wyświetlaczem HUD, systemem audio JBL z ośmioma głośnikami czy inteligentnym systemem automatycznego parkowania. Toyota wyposaża samochód również w system multimedialny z obsługą Android Auto i Apple CarPlay. Bardzo praktycznym elementem okazuje się ponadto obracana podłoga bagażnika ze spodem wykończonym materiałem antypoślizgowym. Więcej informacji o nowej Corolli TS Kombi tutaj.