Ford Mondeo Mk4 to jedna z najciekawszych propozycji dla osób poszukujących kilkuletniego przestronnego auta rodzinnego, które dobrze się prowadzi, a koszty jego zakupu i eksploatacji nie zrujnują domowego budżetu. Na co zwracać szczególną uwagę przy szukaniu zadbanego egzemplarza jednego z najpopularniejszych aut klasy średniej?
Sylwetka modelu
Ford Mondeo Mk4 to rodzinne auto klasy średniej. Samochód jest jednym z najbardziej popularnych modeli w swojej klasie. Na rynku przeważają ogłoszenia z egzemplarzami importowanymi. W internetowych serwisach ogłoszeniowych można znaleźć około 380 aut kupionych w polskich salonach oraz 1016 samochodów sprowadzonych. Około 270 sztuk pochodzi od pierwszego właściciela i ma przejrzystą historię serwisową.
Produkcję auta rozpoczęto w 2007 roku. Trzy lata później konstrukcja przeszła modernizację. Zmieniono między innymi przedni zderzak, który otrzymał diody LED do jazdy dziennej. W palecie silnikowej pojawiły się nowe turbodoładowane motory EcoBoost. Modernizacja objęła też jednostki wysokoprężne, z oferty wycofano przestarzały silnik 1,8 TDCi, a pozostałe motory standardowo wyposażono w filtr cząstek stałych. Ostatnie egzemplarze Forda Mondeo Mk4 opuściły fabryki w 2014 roku.
Na tle konkurencji samochód wyróżnia się przede wszystkim ponadprzeciętną przestronnością wnętrza, bogatym wyposażeniem oraz dobrym stosunkiem ceny do jakości, dzięki czemu Mondeo jest popularnym autem flotowym. Najtańsze egzemplarze Forda kosztują zaledwie 6 000 zł, ale są to auta sprowadzone z Anglii z kierownicą po prawej stronie. Za około 10 000 zł oferowane są samochody, które mogą wymagać: naprawy silnika, skrzyni lub elementów karoserii. Na egzemplarz nadający się do jazdy trzeba wydać, co najmniej 20 000 zł, najdroższe sztuki z ostatnich lat produkcji sprzedający wystawiają nawet za 70 000-80 000 zł.
Stylistyka
Stylizacja Forda Mondeo Mk4, choć w żaden sposób nie nawiązuje do poprzednika, to obydwa auta, które pomimo upływu lat nadal wyglądają świeżo. Najbardziej charakterystyczne elementy stylizacyjne bryły to duża chromowana atrapa chłodnicy (dotyczy wersji przed liftingiem) oraz ozdobniki przy kierunkowskazach. W oczy rzucają się też masywnie obudowane błotniki oraz małe okienka na słupkach C (sedan i liftback).
Wersje nadwoziowe
Samochód oferowany był w trzech wersjach nadwozia jako: sedan, liftback oraz kombi. W prawie każdym egzemplarzu może podróżować 5 osób. Niestety producent nie zaoferował dodatkowego rzędu siedzeń dla dzieci.
Sedan ma bagażnik o pojemności 550 l, w liftbacku ma on 540 l (1460 l po położeniu siedzeń), a w kombi 554 l lub 1745 l ze złożoną tylną kanapą. Podłoga w bagażniku po złożeniu tylnych siedzeń nie jest idealnie równa, ale niewiele jej do tego brakuje. Najwygodniej wkłada się walizki do bagażnika w wersji kombi, gdzie próg załadunku jest niemal równy ze zderzakiem. Najmniej funkcjonalny jest sedan, w którym dostęp do bagażnika jest utrudniony z powodu najmniejszego otworu (ogranicza go nieotwieralna szyba oraz wyższy niż w kombi próg załadunku). Kompromisem pomiędzy niepraktycznym sedanem, a w pełni funkcjonalnym dużym kombi jest liftback. Ma co prawda wyższy próg załadunku niż kombi, ale uchylna szyba znacznie ułatwia pakowanie bagaży.
Wnętrze
Wnętrze Forda Mondeo Mk4 jest bardzo przestronne, zarówno w przednim, jak i w tylnym rzędzie siedzeń miejsca wystarczy nawet dla osób o wzroście około 180 cm. Fotele są wygodne i stosunkowo trwałe. Dzięki mocowaniom ISOFIX i szeroko otwieranym drzwiom bez problemu uda się zamocować fotelik i zapiąć pasami siedzące w nim dziecko.
Samochód ma całkiem pojemne schowki zarówno od strony pasażera, jak i w podłokietniku. Wyposażony został też w specjalną zamykaną półeczkę na okulary przeciwsłoneczne zlokalizowaną w podsufitce. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest na dobrym poziomie, spasowanie w skali szkolnej można ocenić na trójkę z plusem – niektóre elementy po dotknięciu trzeszczą. Obsługa klimatyzacji, radia czy nawigacji jest prosta i intuicyjna.
Wersje silnikowe
Ford Mondeo Mk4 oferuje bardzo duży wybór jednostek napędowych zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Silniki benzynowe
Osoby decydujące się na auto z motorem benzynowym powinny zainteresować się 2-litrowym 145-konnym wariantem, który zapewnia przyzwoite osiągi (o 0 do 100 km/h rozpędza auto w około 10 s) i zużywa rozsądne ilości paliwa ( 8 l/100 km w cyklu mieszanym).
Bardziej wymagający kierowcy zainteresują się turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,5 litra, dzięki któremu Mondeo rozpędza się do 100 km/h w bardzo krótkim czasie 7,5 s. Według danych producenta średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku 9,3 l/100 km. Jedynym mankamentem tego motoru są wycieki oleju. Zarówno w jednym, jak i w drugi silniku można zamontować instalację LPG.
Ci, którzy nie planują montować do auta gazu powinni zainteresować się niezawodnym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,6 EcoBoost – gwarantuje dobre osiągi (pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 9,3 s) i jest oszczędny ( w cyklu mieszanym zużywa około 6,5 l/100 km). Równie bezproblemowy jest też motor 2,0 EcoBoost i gwarantuje jeszcze lepsze osiągi (sprint od 0 do 100 km/h to kwestia 7,9 s) zużywając przy tym średnio 8 l/100 km w cyklu mieszanym. Niestety jednostka ta jest dostępna tylko w konfiguracji z dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną PowerShift, której naprawa w przypadku potencjalnych awarii będzie bardzo droga. Odradzamy wybór podstawowego silnika 1,6 Ti-VCT, nie dość, że ma słabe osiągi (ponad 12 s od 0 do 100 km/h) to jeszcze boryka się z problemami systemu zmiennych faz rozrządu.
POLECAMY OLEJE CASTROL
Silniki wysokoprężne
Natomiast godnymi uwagi są silniki wysokoprężne 2,0 TDCi i 2,2 TDCi. W cyklu mieszanym zużywają średnio 5-6 l/100 km, a Mondeo z jednym z tych motorów pod maską przyspiesza do pierwszej setki w 9,5-8,7 s, w zależności od wariantu mocy. Przed zakupem Forda warto sprawdzić w ASO na podstawie numeru VIN czy wybrany egzemplarz nie ma filtra cząstek stałych. To element, który może się szybko zapchać podczas miejskiej eksploatacji auta, a jego wymiana to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.
W ofercie są dostępne jeszcze silniki 1,6 TDCi oraz 1,8 TDCi. Ten pierwszy jest niezawodny, ale zdecydowanie za słaby do auta o takich gabarytach. Drugi, choć pozbawiony jest filtra cząstek stałych to miewa problemy z: układem wtryskowym, turbosprężarką oraz dwumasowym kołem zamachowym.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Samochód został wyposażony w układ kierowniczy z wspomaganiem hydraulicznym. W przednim zawieszeniu Forda Mondeo Mk4 zastosowano kolumny MacPhersona, w tylnym niezależne wahacze – układ zestrojono tak, że autem jeździ się komfortowo, ale nie jest przesadnie miękkie, dzięki czemu podczas gwałtownych manewrów pewnie trzyma się drogi.
Co ciekawe, opcjonalnie oferowane były amortyzatory z regulacją tłumienia ustawianą przyciskami na desce rozdzielczej w trzech trybach: comfort, normal i sport. Niezależnie od wersji wyposażenia samochód zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi posiada tarcze hamulcowe.
Warianty wyposażenia
Ford Mondeo Mk4 na polskim rynku oferowany był w następujących wersjach wyposażenia (w kolejności od najuboższej do najbogatszej): Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium, Titanium X, Titanium LXS, Titanium S – Platinium. W standardzie dostępne są takie udogodnienia jak: ABS, elektrycznie uchylane szyby i regulowane lusterka. Najciekawsze elementy wyposażenia opcjonalnego to kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, bezkluczykowy system otwierania zamków i włączania silnika oraz podgrzewana przednia szyba – spotykana u niewielu konkurentów.
Porównując Mondeo do Volkswagena Passata B6 i B7, brakuje tutaj właściwie tylko elektrycznego hamulca ręcznego uruchamianego przyciskiem. W Fordzie przydałaby się też funkcja Auto Hold współpracująca ze skrzynią automatyczną, dzięki której auto samo zaciąga hamulec ręczny w trakcie postoju – nie trzeba trzymać nogi na hamulcu w korku. Taki gadżet jest za to w Passacie B7.
Opony
Oryginalnym rozmiarem opony Forda Mondeo Mk4 był 205/55 R16. Opcjonalnie modele wyposażone w silniki 1,6 l EcoBoost SCTi (Sigma), 2,0 l, EcoBoost SCTi (MI4), 2,0 l Duratorq-TDCi (DW) i 2,2 l Duratorq-TDCi (DW) mogły być wyposażone w opony w rozmiarach 215/50 R 17, 235/45 R 18 lub 235/40 R 19.
Najczęstsze usterki
Jedną z najczęściej spotykanych usterek w Fordzie Mondeo Mk4 są przypadki uszkodzenia zaśniedziałych styków instalacji elektrycznej, przez co pojawiają się problemy z urządzeniami pokładowymi. Kapryśna bywa również klimatyzacja, w większości przypadków źródłem problemów jest wadliwy przewód sterujący wentylatorem.
Przed zakupem auta warto sprawdzić czy w okolicy skrzyni biegów i przekładni kierowniczej nie widać wycieków, w tej drugiej z czasem mogą też pojawiać się luzy. W takim przypadku zaraz po zakupie samochodu, przekładnie trzeba będzie oddać do regeneracji – koszt takiego zabiegu to około 1000 zł.
W niektórych egzemplarzach do wnętrza przedostaje się woda, spotykane są również przypadki samoistnego pękania tylnej szyby w wersji kombi. Słabą stroną Ford Mondeo są również korodujące mocowania tylnych wahaczy – przy ich wymianie konieczne jest przecinanie śrub. Zdarza się też, że zablokowaniu ulega mechanizm otwierania maski, albo z chromowanych elementów ozdobnych nadwozia schodzi farba.
Według raportu niezawodności TÜV z 2015 roku, w którym sprawdzono egzemplarze mające 4-5 lat, Ford Mondeo Mk4 zajął 90 miejsce na 125 lokat. Nie jest to najlepszy wynik biorąc pod uwagę fakt, że lepsze miejsca zajęło większość konkurentów takich jak: Opel Insignia, Honda Accord, Toyota Avensis, Mazda 6 czy nawet Renault Laguna. Co ciekawe, gorzej wypadły Volkswagen Passat i Citroen C5.
Bezpieczeństwo
Ford Mondeo Mk4 w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył bardzo dobry wynik 5 na 5 gwiazdek w kategorii ochrony osób dorosłych, 4 na 5 gwiazdek za ochronę dzieci i 2 na 5 gwiazdek w kategorii ochrony pieszych. Choć testy zostały przeprowadzone w 2007 rok to taki wynik nadal plasuje auto w czołówce bezpiecznych samochodów.
Konkurenci
Główni rywale Forda Mondeo Mk4 to Volkswagen Passat B6 i Toyota Avensis II generacji. To pierwsze auto, choć cieszy się lepszą opinią na rynku to tak naprawdę większość dostępnych silników w tym modelu boryka się z awariami wynikającymi z wad fabrycznych. Niemiecki konkurent nie oferuje takiej przestronności jak Mondeo, a zastosowane w nim innowacyjne rozwiązania techniczne po latach okazują się być wadliwe.
Toyota Avensis II to jedno z najbardziej niezawodnych aut w klasie średniej, wybór poliftingowej wersji z jednostką benzynową gwarantuje znacznie mniej problematyczną eksploatacje niż w przypadku Forda Mondeo Mk4. Ci, którzy szukają auta z dieslem powinni zdecydować się jednak na Forda. W japońskim aucie silniki wysokoprężne nie należą do udanych konstrukcji. Auto z niebieskim owalem w logo ma też lepsze własności jezdne i precyzyjniejszy układ kierowniczy.
Podsumowanie
Ford Mondeo Mk4 to samochód dedykowany dla 4-osobowej rodziny. Kierowca auta z pewnością doceni wysoki komfort podróżowania oraz przestronne wnętrze auta. Jego inne mocne strony to: bogate wyposażenie, stosunkowo tanie części eksploatacyjne w porównaniu do większości konkurentów, niezawodne silniki diesla i benzynowe oraz nowoczesny design. Za kupnem tego modelu przemawia także dobry stosunek jakości do ceny, egzemplarze na rynku wtórnym oferowane są za 20 000-80 000 zł.
Największy mankament tego auta to duża częstotliwość drobnych, ale irytujących usterek. Wycierające się plastikowe elementy we wnętrzu oraz schodzący chrom z ozdobnych elementów nadwozia. Ze względu na dużą popularność samochód nie wyróżnia się z tłumu. Uwaga! Na rynku wtórnym jest wiele zaniedbanych egzemplarzy, które wcześniej jeździły we flotach.
Przy zakupie Forda Mondeo Mk4 warto decydować się na silniki wysokoprężne 2,0 i 2,2 TDCi. Ci, którzy szukają wariantu benzynowego powinni rozważyć zakup auta z silnikiem 2-litrowym współpracującym z instalacją LPG lub z nowoczesnym motorem 1,6 EcoBoost.