autofakty.pl

Używane BMW X5 F15 [2013-]

BMW X5 F15 2013-

Moda na SUV-y w Europie rozpoczęła się już kilka lat temu i trwa nadal. Obecnie ilość oferowanych modeli jest tak ogromna, że każdy znajdzie coś dla siebie. Jedną z najciekawszych propozycji dla zamożnych klientów oczekujących od auta sportowych osiągów, agresywnego wyglądu, bogatego wyposażenia oraz ponadprzeciętnego komfortu jest BMW X5 F15. Ci, którzy nie chcą kupować nowego auto z salonu mogą zaoszczędzić i wybrać używany egzemplarz z symbolicznym przebiegiem.

Sylwetka modelu

BMW X5 F15 to luksusowy SUV-ów ze sportowym charakterem, który gwarantuje też duży prestiż. Samochód jest jeszcze młody i na zakup takiego auta może pozwolić sobie nieliczna grupa osób. Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl dominują egzemplarze sprowadzone, których jest około 170, używanych sztuk z polskich salonów jest 95.

Samochód trafił na rynek w 2013 roku zastępując drugą generację X5 oznaczoną fabrycznym symbolem E70.

Jesienią 2014 roku ofertę silnikową uzupełniono o usportowioną wersję M z silnikiem V8 o pojemności 4,4 l o mocy 575 KM.Dzięki takiej jednostce napędowej auto rozpędza się do pierwszej setki w 4,2 s, co czyni je jednym z najszybszych SUV-ów w swojej klasie.

W sierpniu 2015 roku zmodyfikowano też wersje sDrive25d (z napędem na tylną oś) i xDrive25d (z napędem na 4 koła), których moc wzrosła z 218 do 231 KM.

Auto na tle konkurentów wyróżnia się przede wszystkim topową wersją M, która pod względem osiągów wyprzedza Audi SQ7. Z kolei Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic oferuje jednak już zbliżone osiągi. Z drugiej strony w GLE nie ma tak mocnych diesli jak X5. W porównaniu do niemieckich konkurentów, bawarskiego SUV-a wyróżnia również agresywny design. Ani Porsche Cayenne, ani Mercedes GLE, ani tym bardziej Audi Q7 nie mają tak wyrazistej stylizacji.

Najtańsze mocno rozbite egzemplarze BMW X5 F15 kosztują około 100 tys. zł i wymagają ingerencji blacharza i lakiernika. Od 150 tys. zł do 180 tys. zł można kupić auto po mniej poważnym wypadku lub sztuki już naprawione. Ceny egzemplarzy godnych zainteresowania zaczynają się od 200 tys zł. Najdroższe topowe wersje silnikowe z symbolicznym przebiegiem wystawiono za 450 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja auta jest agresywna i nie sposób pomylić BMW X5 F15 z żadnym innym konkurentem. Najbardziej charakterystyczne elementy designu to duża, dwuczęściowa atrapa chłodnicy, masywne nadkola oraz dynamiczne przetłoczenia na masce i drzwiach. Wszystko to sprawia, że wygląd samochodu przyciąga spojrzenia innych kierowców. Pomimo wielu ciekawych detali, stylizacja X5 F15 jest tak naprawdę kontynuacją poprzedniej generacji auta. Niemcy raczej unikają rewolucyjnych zmian.

BMW X5 F15 (2013-)

Samochód był oferowany tylko wersji 5-drzwiowej. BMW ma w swojej ofercie również X6, czyli podobnej wielkości SUV-a ze ściętą tylną szybą. Auto jest czymś w rodzaju 5-drzwiowego podwyższonego coupe dla osób chcących się wyróżnić pośród tradycyjnych SUV-ów. Na liście wyposażenia opcjonalnego jest dostępny dodatkowy rząd siedzeń.

Bagażnik ma bardzo foremne kształty, a jego pojemność to 650 l. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń powiększa się do 1870 l.

Charakterystyczną cechą X5 jest dzielona klapa bagażnika, której górna część z szybą otwiera się do góry, a dolna w dół.

Dzięki takiemu rozwiązaniu znacznie łatwiej wkłada się walizki. Opcjonalnie górna część może być otwierana i zamykana elektrycznie. Pomimo, że otwór bagażnika nie ma progu, to wkładanie przedmiotów utrudnia wysoki prześwit. W ofercie dostępny jest też trzeci rząd siedzeń.

Wnętrze

Wnętrze BMW X5 F15 jest bardzo przestronne, fotele dobrze trzymają na boki, a oprócz tego mają wysuwaną część podpierającą uda. To rozwiązanie bardzo przydatne w dalekich trasach. Ciekawym i wygodnym udogodnieniem są zagłówki z regulowanymi poduszkami otulającymi kark.

Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są bardzo wysokiej jakości. Zastrzeżenia można mieć jednak do spasowania.

Zarówno jakość materiałów, jak i poziom spasowania w Audi Q7 są znacznie lepsze. W BMW po naciśnięciu niektórych elementów słychać delikatne trzaski i skrzypienie, na szczęście nie w trakcie jazdy. Z drugiej strony w Mercedesie GLE spasowanie jest jeszcze gorsze.

Wersje silnikowe

Silniki Diesla

Oferta silników w BMW X5 F15 jest bardzo bogata. Nawet najbardziej wybredni znajdą tu coś dla siebie. Paletę motorów wysokoprężnych otwiera wersja xDrive25d (na niektórych rynkach była dostępna również odmiana z napędem na tył sDrive25d).

W egzemplarzach wyprodukowanych do sierpnia 2015 roku pod tym oznaczeniem kryje się 2-litrowy silnik z rodziny N47 generujący moc 218 KM, który katapultuje bawarskiego SUV-a do 100 km/h w 7,7 s. Niestety konstrukcja ta cierpi na problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Od sierpnia 2015 roku motor N47 został zastąpiony 2-litrową jednostką B47 o mocy 231 KM (auto z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w 6,9 s). Jak na razie nie sprawia żadnych problemów w eksploatacji.

Dostępne są też wersje z 6-cylindrowymi, 3-litrowymi motorami z rodziny N57. Odmiana xDrive30d ma jedną turbosprężarkę i generuje moc 258 KM. Wersja xDrive40d z dwoma turbosprężarkami dysponuję mocą 313 KM, a topowe X5 M50d ma trzy turbosprężarki i moc 381 KM. Póki co użytkownicy auta nie narzekają na awaryjność tych jednostek. Trzeba jednak pamiętać o tym, że im więcej turbosprężarek, tym droższe koszty naprawy w przypadku potencjalnych usterek.

BMW X5 F15 Silnik wersji M50d (2013-)

Silniki benzynowe i hybryda

Decydując się na wersje benzynową ma się do wyboru cztery warianty. Bazowy to xDrive35i, ma 306 KM i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 6,5 s. To jednostka, która w niektórych modelach BMW miała problemy z wtryskiwaczami i nagarem osadzającym się w kolektorze dolotowym. Czy usterki dotyczą również X5 F15? To okaże się już wkrótce.

Od 2015 roku w ofercie jest też wersja hybrydowa – xDrive40e. Ma 2-litrowy, turbodoładowany, 4-cylindrowy motor z rodziny N20 o mocy 245 KM i silnik elektryczny o mocy 113 KM. Zapewnia bardzo dobre osiągi (6,8 s do 100 km/h), ale jednostka benzynowa może mieć problemy z nietrwałym napędem pompy oleju.

Topowe wersje xDrive50i i X5 M mają podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4,4 l. Z pozoru to ta sama jednostka, ale xDrive50i ma motor N63 i moc 450 KM, a X5 M wzmocnioną jednostkę S63 i 575 KM. Słabsza wersja przyspiesza do 100 km/h w 5 s, a mocniejsza w 4,2 s. Niestety w modelach Serii 7 F01 i Serii 5 F10 silnik 4,4 l V8 po przejechaniu około 100 tys. km zaczyna zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego, szwankują w nim wtryskiwacze, wymiany wymagają pierścienie tłokowe, a w niektórych przypadkach nawet pękają głowice. Czy problemy rozwiązano w X5 F15, czas pokaże.

Ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa montaż instalacji gazowej w BMW X5 F15 jest znacznie droższy niż w przypadku starszych silników z wtryskiem wielopunktowych i w wielu przypadkach nieopłacalny.

BMW X5 F15 (2013-)

Układ kierowniczy, układ hamulcowy, układ zawieszenia

Układ kierowniczy w BMW X5 F15 mógłby być trochę bardziej precyzyjny. Opcjonalnie oferowany był układ aktywny dostosowujący opór wspomagania do prędkości samochodu i ustawionego trybu jazdy.

Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu auta zastosowano układy wielowahaczowe zapewniające bardzo wysoki komfort jazdy. Nawet topowe odmiany M są zestrojone bardziej komfortowo niż podstawowe wersje silnikowe Mercedesa GLE Coupe. Opcjonalnie producent oferował zawieszenie pneumatyczne. To rozwiązanie jeszcze bardziej poprawiające komfort, ale przy większych przebiegach i konieczności wymiany amortyzatorów znacznie droższe od tradycyjnego układu. Zarówno na kołach przedniej, jak i tylnej osi zastosowano tarcze hamulcowe. W tej klasie aut inne rozwiązanie nie poradziłoby sobie z wyhamowaniem tak ciężkiego auta.

Warianty wyposażenia

Wersje wyposażenia to domena aut japońskich. W przypadku BMW wszystkie gadżety i udogodnienia dobiera się indywidualnie. Wyjątkiem jest tak zwany M pakiet, który również wymaga indywidualnej konfiguracji. W wersji bazowej samochód wyposażony jest między innymi w 18-calowe felgi ze stopów lekkich, automatyczną skrzynię biegów, reflektory bi-ksenonowe, 2-strefową klimatyzację automatyczną, system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Dostępny jest również system monitorujący przestrzeń przed pojazdem i ostrzegający sygnałem dźwiękowym i komunikatem graficznym o potencjalnych zagrożeniach na drodze.

Lista opcji dodatkowych jest bardzo długa. Klient znajdzie na niej takie udogodnienia jak: aktywny tempomat utrzymujący prędkość poprzedzającego pojazdu, sportową automatyczną skrzynię biegów, skórzane, podgrzewane i wentylowane fotele, system automatycznego domykania drzwi, nawigację informującą o korkach oraz wyświetlacz HUD na przedniej szybie. Są tu też aktywne światła drogowe, które mogą być włączone nawet, gdy z naprzeciwka nadjeżdżają samochody – strumienie światła są ustawiane tak, żeby nie oślepiać innych.

Nie można zapomnieć również o BMW Night Vision. Jest to system, który wyświetla na ekranie osoby i zwierzęta będące na drodze, ale niewidoczne podczas zmierzchu oraz w nocy. To tylko kilka z opcji dostępnych w tym aucie.

W porównaniu do Audi Q7, BMW X5 F15 brakuje przede wszystkich aktywnych zegarów, zamiast których można wyświetlić mapę. Bawarski SUV nie ma też chowanego głównego ekranu nawigacji. Poza tym Audi ma jeszcze system wspomagania jazdy w korkach, który sam hamuje i rusza za poprzedzającym autem oraz system wspomagający parkowanie z przyczepą. Tego też próżno szukać w X5. Wśród elementów wyposażenia trudno znaleźć coś, co wyraźnie wyróżniałoby auto spośród niemieckich konkurentów.

BMW X5 F15 (2013-)

Najczęstsze usterki

BMW X5 F15 to jeszcze stosunkowo młoda konstrukcja, dlatego częstotliwość występowania usterek w większości egzemplarzy nie będzie zbyt duża. Najpoważniejszy problem to awarie automatycznej skrzyni biegów, ale usterka dotyczy niewielkiej grupy aut.

Najpopularniejszą przypadłością tego modelu jest hałasująca klapa bagażnika. W jednych auta grzechocze, w innych skrzypi.

Zdarza się też, że komputer pokładowy wyświetla fałszywe błędy, ale zwykle pomaga aktualizacja oprogramowania. Spotykane są również przypadki strajkowania kamer cofania oraz klimatyzacji.

Jako, że najstarsze egzemplarze wyprodukowano w 2013 roku, instytut TÜV nie zdążył jeszcze sprawdzić tego modelu pod kątem niezawodności. Być może samochód pojawi się w nowszych rankingach.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo luksusowych SUV-ów zwykle jest na bardzo wysokim poziomie, w amerykańskich testach NHTSA BMW X5 F15 otrzymało najwyższą notę 5 gwiazdek. Co ciekawe, auto nie było testowane przez europejski niezależny instytut Euro NCAP. Poprzednia generacja bawarskiego SUV-a również nie była sprawdzana na Starym Kontynencie, tylko w Stanach Zjednoczonych.

Konkurenci

Główni rywale BMW X5 F15 to Audi Q7 i Mercedes GLE. Mocne strony tych konkurentów to stały napęd 4×4. Bawarski producent w żadnej wersji swojego topowego SUV-a nie oferuje takiego rozwiązania. xDrive to napęd, gdzie moment obrotowy stale przekazywany jest na koła tylnej osi, a przód dołączany jest, gdy zachodzi taka konieczność.

Dodatkowo Audi Q7 jest dużo lepiej wykończone, w jego wnętrzu użyto materiałów wyższej jakości i znacznie lepiej je spasowano, ale ma uboższą ofertę silników benzynowych. Z kolei Mercedes GLE ma gorzej spasowane elementy deski rozdzielczej niż BMW i nie oferuje tak wielu mocnych wersji wysokoprężnych.

 

Używane BMW X5 F15 – podsumowanie

BMW X5 F15 to luksusowy SUV ze sportowym charakterem przeznaczony dla zamożnego biznesmena lub bogatej rodziny. Za zakupem tego modelu przemawiają: mocne silniki, rewelacyjne osiągi, wysoki komfort jazdy, bardzo bogate wyposażenie oraz duży prestiż. Największe mankament auta to: bardzo wysoka cena zakupu, droga eksploatacja (duże zużycie paliwa, wysokie koszty czynności serwisowych w przypadku usterki) oraz problematyczne parkowanie (przez duże gabaryty). Z silników polecamy wszystkie z wyjątkiem wersji hybrydowej xDrive40e, motorów V8 i odmiany wysokoprężnej xDrive 25d produkowanej do sierpnia 2015 roku. Ceny auta na rynku wtórnym wahają się od około 100 tys. zł do 450 tys. zł.

Exit mobile version