autofakty.pl

Moc silnika – co to jest?

Wielu kierowców i fanów motoryzacji przeglądając oferty samochodów bardzo często zwraca uwagę na moc silnika. W ich mniemaniu przekłada się ona na przyspieszenie, prędkość maksymalną, przyjemność z jazdy i ogólną atrakcyjność auta, a im wyższa moc, tym bardziej auto jest pożądane. Czy słusznie?

Dla jednych 150 KM będzie wystarczające do codziennej jazdy, inni zaś pogardzą nawet 300-konnym autem sportowym.

Wielu kierowców dąży do kupna auta o jak najwyższej mocy, ale niewielu wie, czym w ogóle jest ten parametr i z czego wynika. Otóż moc silnika to, w wielkim skrócie, pochodna wartości momentu obrotowego oraz prędkości obrotowej silnika. Ponadto moc daje nam informację ile momentu obrotowego jest dostępne przy określonej prędkości obrotowej silnika. Jak widać, moc silnika jest równie ważna, co moment obrotowy, a to niestety dla wielu kierowców jest parametr mało istotny.

Jak obliczać moc silnika?

Jeśli skorzystamy z definicji fizycznej, moc silnika określa ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. Moc jednostki napędowej w aucie jest zależna od momentu obrotowego oraz prędkości obrotowej, zaś obie te wartości po przemnożeniu przez siebie dają wartość mocy. Swoją drogą warto zauważyć, że dwa silniki o takiej samej mocy mogą mieć diametralnie różną charakterystykę, a to wszystko przez inną wartość momentu obrotowego w różnych zakresach obrotów.

Aby obliczenia były prawidłowe, zaś otrzymane wartości miarodajne, należy wykonać je w prawidłowych jednostkach, co może nieco skomplikować cały proces. Na szczęście można pokusić się o uproszczenie obliczeń i zamiast jednostki wprowadzić stałą wartość wynikającą ze zmiany jednostek. Dlatego też otrzymany wynik mnożenia momentu obrotowego i prędkości obrotowej należy podzielić przez 9549,3. Efektem końcowym obliczeń będzie wartość wyrażona w jednostce mocy – kilowatach.

Moment obrotowy a moc silnika

Przykładowo silnik spalinowy, który dysponuje 300 Nm momentu obrotowego przy 6000 obr./min ma moc 188,5 kW. Co ciekawe, silnik o momencie obrotowym rzędu 450 Nm przy 4000 obr./min uzyska taką samą moc, ale będzie miał zupełnie inną charakterystykę działania. Co więcej, powyższy przykład pokazuje, że moc silnika może uzyskiwana z wysokich obrotów – pierwszy przykład – lub z wysokiego momentu obrotowego, co obrazuje drugi przykład. Oba silniki mogą służyć do zupełnie innych zadań i pracować pod maską innych samochodów. Idąc dalej tym tropem, mogą generować różne osiągi.

Jak widać moc nie jest najważniejsza. O osiągach decydują różne parametry, od momentu, maksymalnej prędkości obrotowej silnika, po pojemność, skrzynię biegów, przekładnie etc. Dlatego też nie będzie niespodzianką, jeśli auto o niższej mocy, choć podobnej masie, bez problemu wygra wyścig z mocniejszym konkurentem.

Exit mobile version