autofakty.pl

Doświetlanie zakrętów – co to jest?

Reflektor ksenonowy z funkcją doświetlania zakrętów (autofakty.pl I Źródło: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=248019

System doświetlania zakrętów znacznie zwiększa widoczność po zmierzchu, oświetlając krawędź jezdni podczas skrętu w prawo albo wewnętrzną część zakrętu podczas skrętu w lewo. Doświetlanie zakrętów znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną kierowcy i zwiększa bezpieczeństwo, nie tylko w czasie pokonywania zakrętów, łuków i rond ale też podczas manewrowania w ciasnych miejscach parkingowych.

Przez wiele lat układ doświetlania zakrętów był zarezerwowany tylko dla samochód premium. Obecnie pojawia się on na liście wyposażenia standardowego lub opcjonalnego aut niższych klas.

Samochody z układem doświetlania zakrętów zostały dopuszczone do ruchu na terenie państw Unii Europejskiej w 2003 roku.

Doświetlanie zakrętów – w jakich sytuacjach pomaga?

Spójrzmy na kilka przykładowych sytuacji.

W czasie skrętu w albo pokonywania łuku (lub jazdy po rondzie) doświetlanie zakrętów pozwala:

System doskonale sprawdza się na nieoświetlonych drogach poza miastem i w mieście, jak i wszędzie tam, gdzie oświetlenie ulic jest niewystarczające.

Poza tym doświetlanie zakrętów

Reflektor ksenonowy z funkcją doświetlania zakrętów (autofakty.pl I Źródło: By Jottlieb – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25088724

Doświetlanie zakrętów – stosowane rozwiązania techniczne

Doświetlanie zakrętów, w zależności od zastosowanej konstrukcji (i wieku samochodu) realizowane jest na kilka sposobów. System doświetlania zakrętów steruje reflektorami halogenowymi, promieniem światła świateł mijania albo odpowiednim modułem świetlnym adaptacyjnych świateł LED.

Doświetlanie zakrętów realizowane jest na kilka różnych sposobów:

 

Statyczne doświetlanie zakrętów 

Rozwiązanie to stosuje się w samochodach z reflektorami halogenowymi, zamontowanymi w przednim zderzaku. Sercem urządzenia jest niewielki sterownik, podłączony do instalacji elektrycznej. Jak to działa w praktyce? W przypadku włączenia prawego kierunkowskazu i/lub skrętu w prawo, układ doświetlania zakrętów uruchamia prawy halogen. Identycznie działa to w przypadku lewej strony, z tymże w tym przypadku halogen załącza się znacznie szybciej. W większości rozwiązań istnieje możliwość samodzielnego ustalania parametrów pracy urządzenia. Sterownik odpowiedzialny za działanie układu pobiera sygnały z kierunkowskazów a także z czujnika skrętu koła kierownicy.

Układ doświetlania statycznego można zamontować samodzielnie w dowolnym aucie. W niektórych przypadkach konieczne może być zamontowane reflektorów halogenowych w zderzaku, jeśli ich nie ma, pojazd powinien mieć w tym miejscu zaślepki.

 

Dynamiczne doświetlanie zakrętów 

Doświetlanie dynamiczne, znane też jako doświetlanie zakrętowe, ma bardziej skomplikowaną konstrukcję. Stosowane jest ono w autach, które mają zamontowane reflektory (palniki) ksenonowe. Jak to działa? Spójrzmy na jedno z popularnych rozwiązań. Reflektory projekcyjne zamontowane są na ruchomych ramach, obracających się wokół pionowej osi. Do poruszania reflektorami służą silniczki elektryczne. Strumień światła z włączonego reflektora podczas skrętu podąża za ruchem kierownicy. Jego maksymalne wychylenie to 15 stopni. Prędkość wychylenia dostosowana jest do prędkości samochodu – przy dużej prędkości wychylenie następuje w ułamkach sekund. W stosunku do aut bez doświetlania zakrętów, zasięg świateł zwiększa się o około 20 metrów.

 

Statyczno – dynamiczne doświetlanie zakrętów 

Jak działa doświetlanie statyczno – dynamiczne? W tym przypadku, poza ruchomym światłem, podążającym za ruchem kierownicy (z maksymalnym odchyleniem do 15 stopni) stosuje się dodatkowe, nieruchome światło. Sterownik systemu pobiera informacje dotyczące prędkości jazdy, kąta skrętu kierownicy oraz uruchomienia kierunkowskazów. Dodatkowe nieruch omowe światło załączane jest w czasie jazdy po serpentynach, przy pokonywaniu ostrych zakrętów i przy jeździe z dużą prędkością, na przykład przy pokonywaniu łuków w czasie jazdy po autostradzie. W tym przypadku statyczne światło nie zapala się od razu, tylko następuje jego stopniowe rozjaśnienie i przygaszenie, zależne od kąta skrętu kierownicy i prędkości jazdy.


Reflektor LED z funkcją doświetlania zakrętów (autofakty.pl I Źródło: By A. Bailey – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30899323

Doświetlanie zakrętów w reflektorach z diodami LED

Jak działa funkcja doświetlania zakrętów w przypadku przednich reflektorów, wykonanych całkowicie w technologii LED? W tego typu reflektorach stosuje się matrycę, wykorzystującą kilkadziesiąt albo więcej diod LED. Sterownik układu może, w zależności od sytuacji zmieniać natężenie świata i aktywować określone części matrycy (dzięki temu np. zmienia samodzielnie światła z drogowych na mijania). W przypadku wejścia w zakręt, sterownik aktywuje odpowiednią część matrycy (znajdującą się najbliżej krawędzi auta), która doświetla zakręt oraz ustala jasność diod. Sterownik oświetlenia LED pobiera informacje od szeregu urządzeń, w luksusowych autach również od kamer i radaru (wykorzystywanego między innymi przez tempomat), aby tak sterować strumieniem światła, by zapobiec oślepianiu kierowców innych aut.

Najskuteczniejsze i najdroższe są systemy adaptacyjnego doświetlania zakrętów (ksenonowe lub LED), które w czasie pracy wykorzystują szereg czujników (między innymi prędkości auta), aby dostosować kierunek oraz natężenie promienia światła do warunków panujących na drodze, stylu jazdy kierowcy i pogody.

Doświetlanie zakrętów – awarie

Układ doświetlania zakrętów ulega awariom. W przypadku reflektorów ksenonowych najczęściej psują się silniczki, odpowiedzialne za sterowanie reflektorem projekcyjnym. W przypadku świateł wykonanych w technologii LED najczęstszą awarią jest przepalanie się diod. Producenci nie przewidują ich wymiany tylko montaż całego, nowego reflektora.

Exit mobile version