autofakty.pl

Ciśnienie sprężania – co to jest?

Układ korbowo tlokowy silnika samochodu I Aufofakty.pl I Źródło: By Wapcaplet z angielskojęzycznej Wikipedii, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2303791

Pomiar ciśnienia sprężania to jeden z podstawowych elementów diagnostyki silników benzynowych i wysokoprężnych. W ramach pomiaru bada się ciśnienie w komorach spalania silnika, zaraz po zakończeniu suwu sprężania.  

Pomiar ciśnienia sprężania pozwala na sprawdzenie stopnia szczelności przestrzeni roboczej wszystkich cylindrów w silniku.

Silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny) ulega zużyciu. Stopień zużycia silnika i czas, w jakim ono następuje, jest zależny od

Na skutek zużycia silnika dochodzi do utraty szczelności komór spalania, co jest efektem zużywania się cylindrów, tłoków i zaworów, umieszczonych w głowicy.

Cylindry – tuleje z metalu, w których porusza się tłok.
Tłoki – ruchome elementy, poruszające się w cylindrach, uszczelnianie pierścieniami tłokowymi.
Zawory – ruchome elementy, sterowane przez mechanizm rozrządu, odpowiedzialne za sterowanie dopływem powietrza w silnikach wysokoprężnych, mieszanki paliwowo powietrznej w silnikach benzynowych i usuwaniem spalin w obydwu konstrukcjach.

 

W miarę zużywania się silnika dochodzi do:

Utrata szczelności przez komory robocze silnika sprawia, że ciśnienie sprężania jest coraz mniejsze, co ma odczuwalny wpływ na pracę silnika.

Cylinder, tłok i zawory I Aufofakty.pl I Źródło: By Created by Wapcaplet in Blender. – Uploaded by Frack, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=132768

Niewłaściwe ciśnienie sprężania – jakie są skutki dla silnika?

Zmniejszona szczelność komór roboczych i związana z nią zmiana napełniania cylindrów ma następujące, negatywne skutki dla silnika:

Duże różnice ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach jednostki napędowej wywołują niekorzystne drgania skrętne wału korbowego. Przyczyniają się one do zużycia elementów układu korbowo – tłokowego.

Jak mierzy się ciśnienie sprężania silnika?

Pomiar ciśnienia sprężania wymaga zastosowania specjalnego urządzenia – w profesjonalnych warsztatach używa się elektronicznego próbnika ciśnienia sprężania. Urządzenie to posiada końcówki, które wkręca się w miejsce świec żarowych lub wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych albo świec zapłonowych w silnikach benzynowych.

W sklepach motoryzacyjnych i na aukcjach internetowych można też kupić urządzenia do zastosowań amatorskich (ceny od kilkudziesięciu złotych wzwyż), składające się z analogowego manometru oraz przewodów i gwintowanych końcówek, przeznaczonych do wkręcenia w miejsce świec zapłonowych albo żarowych.

Aby móc dokonać pomiaru, silnik musi być rozgrzany do temperatury roboczej (co przekłada się na osiągnięcie temperatury cieczy chłodzącej na poziomie 80 – 90 st. Celsjusza). Auto musi mieć sprawny rozrusznik i akumulator, o odpowiednim stopniu naładowania.

W silnikach, w których nie zastosowano hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, przed rozpoczęciem badania należy skontrolować luz i w razie potrzeby skorygować go zgodnie z ustawieniami producenta samochodu.


Miernik ciśnienia sprężania w silnikach wysokoprężnych I Aufofakty.pl I Źródło: IVEKA AUTOMOTIVE TECHNOLOGIES SCHAUZ GMBH

Przed rozpoczęciem badania należy również zastopować możliwość doprowadzenia paliwa do cylindrów. Niespalone paliwo trafiałoby np. do układu wydechowego, gdzie powodowałoby przyspieszone uszkodzenie katalizatorów.

Z racji innego ciśnienia sprężania w silnikach wysokoprężnych i benzynowych, stosuje się różne urządzenia

Jak przebiega cały proces mierzenia ciśnienia sprężania w typowym aucie zasilanym benzyną?

Potrzebne są dwie osoby – jedna do pomiaru i jedna w kabinie.

Wyniki uzyskanych pomiarów porównuje się z nominalnymi wartościami ciśnienia sprężania, podawanymi przed producentów samochodów.

Badana jednostka napędowa na właściwe ciśnienie sprężania, jeśli wartości uzyskane przy pomiarze są o 15 – 20 % mniejsze od wartości nominalnych w przypadku silników benzynowych i o 20 – 25 % mniejsze od wartości nominalnych w przypadku silników wysokoprężnych.

Na koniec spójrzmy na cztery przykładowe wartości nominalne ciśnienia sprężania, podawane przez producentów aut:

Exit mobile version