autofakty.pl

SUV-ów już chyba nikt nie zatrzyma. Kolejny rok i kolejny rekord sprzedaży

SUVy 2017, sprzedaż suvów 2017, sprzedaż suvów i crossoverów

Rok 2017 okazał się absolutnie rekordowy dla samochodów ze zwiększonym prześwitem. Według danych opublikowanych przez instytut JATO Dynamics w ciągu 12 miesięcy na całym świecie sprzedało się 27,85 miliona SUV-ów i crossoverów. Tak wysoki wynik oznacza zajęcie aż 34 proc. rynku aut osobowych na świecie!

SUV-y i crossovery po raz kolejny z rzędu poprawiły wyniki sprzedaży. O ile w roku 2016 marki zbyły 24,71 miliona sztuk, o tyle w roku 2017 wynik podskoczył do 27,85 miliona egzemplarzy. Wzrost sięgnął tym samym 3 milionów aut i oznacza popyt wyższy o prawie 13 proc. Rynkiem numer jeden dla SUV-ów i crossoverów bez wątpienia były w zeszłym roku Chiny. Azjatyccy klienci kupili 10,73 miliona egzemplarzy aut pochodzących z tego segmentu. Wynik jest na tyle duży, że nie byli go w stanie pobić nie tylko Amerykanie, ale nawet cała Ameryka Północna czy tym bardziej Europa! Ogromne zainteresowanie autami ze zwiększonym prześwitem w Chinach świadczy nie tylko o świetnej kondycji tego rynku, ale też jego potencjale.

Fot. Materiały prasowe JATO Dynamics

Na miejscu drugim w zestawieniu światowych rynków zameldowały się Stany Zjednoczone. W przypadku USA roczny zbyt SUV-ów i crossoverów wyniósł 7,03 miliona sztuk. Trzecia lokata przypadła Niemcom. Nasi zachodni sąsiedzi w ciągu roku 2017 kupili 847 tysięcy sztuk tego typu pojazdów. Na miejscu czwartym uplasowała się Kanada (820 tysięcy sztuk), a piątym Wielka Brytania (812 tysięcy sztuk).

SUVy 2017 – Brazylia, Chile i Argentyna to kraje wielkiego boomu!

W opracowaniu instytutu JATO Dynamics nie brakuje jednak ciekawostek. Dla przykładu czy wiecie w jakim rejonie świata najbardziej wzrosło zainteresowanie SUV-ami i crossoverami? Nie, nie w Stanach Zjednoczonych, Chinach czy Europie. Szczególny boom miał miejsce w roku 2017 w Ameryce Południowej. Wzrost sprzedaży dla tego kontynentu sięgnął blisko 40 proc. Dla porównania w krajach europejskich w tym samym czasie popyt na SUV-y i crossovery podskoczył o 19,2 proc., a Ameryce Północnej tylko 6,2 proc.

Fot. Materiały prasowe JATO Dynamics

To jednak jeszcze nie koniec ciekawostek. Najpopularniejszym modelem ze zwiększonym prześwitem na świecie okazał się w roku 2017 Nissan X-Trail. Auto być może w Polsce nie bije rekordów popularności, jednak w skali całego globu w ciągu 12 miesięcy minionego roku sprzedało się w ilości wynoszącej 814 tysięcy egzemplarzy! Miejsce drugie przypadło Toyocie RAV4 – w jej przypadku wolumen osiągnął wartość ponad 770 tysięcy sztuk. Trzecia lokata w roku 2017 przypadła Hondzie CR-V (blisko 750 tysięcy aut), czwarta Volkswagenowi Tiguanowi (ponad 695 tysięcy aut), a piąta Hondzie HR-V (prawie 690 tysięcy aut).

Firmą motoryzacyjną, która w zeszłym roku najczęściej sprzedawała SUV-y i crossovery, okazał się alians Renault i Nissan. W sumie francusko-japońskie przedsiębiorstwo zbyło 3,27 miliona egzemplarzy. Na drugim miejscu uplasowało się General Motors z wynikiem na poziomie 2,41 miliona sztuk. Trzecia lokata przypadła Toyocie (2,33 miliona aut), czwarta Kii i Hyundaiowi (2,01 miliona aut), a piąta Hondzie (1,96 miliona aut).

Fot. Materiały prasowe JATO Dynamics

Chińskie marki dość dobrze czują rynek SUV-ów i crossoverów

Analitycy instytutu JATO Dynamics przygotowali też zestawienie firm motoryzacyjnych, które mają największy udział SUV-ów i crossoverów w ogólnej sprzedaży. Bezapelacyjnym królem tego zestawienia jest Great Wall. W jego przypadku aż 98 proc. pojazdów ma zwiększony prześwit. Z wynikiem na poziomie 69 proc. zaraz za chińskim producentem uplasował się indyjski koncern Tata Group. Kolejne pozycje przypadły firmie Dongfeng (56 proc.), Chang`an (56 proc.) i Beijing (52 proc.).

Przeglądając listę firm o największym nasyceniu SUV-ami i crossoverami nietrudno odnieść wrażenie, że szczególny prym wiodą w nim marki chińskie. A to może stanowić dowód na to, że Azjaci dobrze czują trendy na rynku motoryzacyjnym, przez co w przyszłości mogą się stać naprawdę niebezpieczną konkurencją w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Jak wygląda sytuacja w przypadku firm z USA, Europy czy Japonii? W Mazdzie wskaźnik sięgnął 45 proc., FCA 40 proc., a koncernie Renault-Nissan 38 proc.

Największa część rynku należy do kompaktowych SUV-ów i crossoverów. Sprzedały się one w roku 2017 w ilości 11,29 miliona egzemplarzy. To zdaniem instytutu JATO Dynamics oznacza wzrost na poziomie 12 proc. i daje im 41 proc. ogólnej sprzedaży modeli ze zwiększonym prześwitem na świecie. Drugie były modele klasy średniej. Auta pokroju Toyoty RAV4 i Volkswagena Tiguana wygenerowały wolumen sprzedaży na poziomie 7,02 miliona sztuk, co dało im 25-procentowy udział w rynku pojazdów uterenowionych.

Exit mobile version