O programie rozwoju elektromobilności w naszym kraju, którego efektem ma być milion pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 r., już pisaliśmy. Okazuje się, że polski rząd zamierza zaangażować się również we wsparcie rozwoju pojazdów autonomicznych. Jak na razie nie padły jednak żadne deklaracje, dotyczące ani terminów, ani liczby tego typu pojazdów na naszych drogach.
Pojazdy autonomiczne, czyli potrafiące poruszać się bez udziału kierowcy, to przyszłość motoryzacji. Wystarczy tylko przyjrzeć się, nad jakimi rozwiązaniami pracują obecnie koncerny motoryzacyjne, ale również inne firmy z branży. Choć nie tylko. Nad projektami pojazdów autonomicznych pracują m.in. takie firmy jak Google czy Intel. A skoro tacy giganci „maczają w tym palce”, jest duża szansa, że nie skończy się na samych deklaracjach.
Rząd razem z Instytutem Transportu Samochodowego
O planach rozpoczęcia współpracy w zakresie automatyzacji ruchu drogowego w Polsce coraz głośniej mówi się również w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwie Energii. Na międzynarodowej konferencji „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” spotkali się przedstawiciele obu ministerstw oraz ponad czterystu przedstawicieli branży motoryzacyjnej i świata biznesu oraz pracowników nauki. Wśród nich byli goście z Izraela, Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Białorusi.
Uczestnicy konferencji dyskutowali przede wszystkim o przyszłości transportu i możliwościach jego stopniowej autonomizacji. Poruszane były takie kwestie jak dopuszczanie pojazdów autonomicznych do ruchu, cyberbezpieczeństwo, etyka oraz niezbędne technologie.
Szefowie obu resortów przyznali, że wdrażanie nowych technologii w zakresie automatyzacji transportu drogowego jest zagadnieniem horyzontalnym, obejmującym wielu dziedzin gospodarki. W celu skoordynowania działań w tym zakresie widzą więc potrzebę powołania Polskiego Centrum Kompetencji w zakresie automatyzacji transportu.
Pierwsze próby drogowe
Nie samym jednak słowem zajmowali się przybyli goście. Specjalnie na potrzeby konferencji w Warszawie wyznaczony został odcinek testowy. Na nim uczestnicy konferencji mieli możliwość sprawdzenia innowacyjnej oraz dostępnej już technologii w rzeczywistym ruchu drogowym. Dodatkowo zorganizowano pokazy statyczne pojazdów oraz usług wiodących firm oferujących pojazdy autonomiczne i rozwiązania techniczne dla potrzeb autonomizacji transportu.
Pierwsze pojazdy autonomiczne za kilka lat
Jeżeli uda się zrealizować zapowiedziane plany, to pierwsze pojazdy autonomiczne mają szansę pojawić się na polskich drogach za kilka lat. W pierwszej kolejności pojawią się na zamkniętych obszarach, czyli będzie to testowanie pod szczególnym nadzorem.
„Natomiast w pełni komercyjne ich wykorzystanie, zakładam że będzie około 2025 roku, bo wtedy będą wszystkie wytyczne. I myślę, że wszystkie problemy, które mogą pojawić się, zostaną do tego czasu pokonane” – ocenił dyrektor ITS, prof. Marcin Ślęzak.
Rolą Instytutu Transportu Samochodowego będzie opracowanie koncepcji stworzenia Polskiego Centrum Kompetencji. W jego ramach ma powstać laboratorium badawczego na potrzeby testowania nowoczesnych technologii.