autofakty.pl

Najlepsze silniki benzynowe wolnossące – gdy nie chcesz turbo

Wśród kierowców mamy nie tylko podział na tych, co lubią silniki benzynowe bądź jednostki wysokoprężne. W grupie motorów benzynowych znajdziemy bowiem grono zwolenników jednostek z turbodoładowaniem, ale i silniki benzynowe wolnossące mają swoich wiernych fanów. Ta druga grupa w ostatnich latach jest dość skutecznie wypierana z rynku. Pozostaje zatem rynek wtórny, gdzie można znaleźć wiele ciekawych propozycji. Oto kilka, naszym zdaniem, najbardziej wartych zainteresowania silników benzynowych bez turbodoładowania.

Zmieniające się trendy w motoryzacji mają największe przełożenie na ofertę rynkową. W ostatnich latach na przykład wśród silników benzynowych jednostki z turbodoładowaniem wyparły w dużej mierze motory wolnossące. Większa moc, mniejsze spalanie, lepsza elastyczność – to główne zalety jednostek z turbosprężarkami. Trend ten nie jest jednak tylko kwestią mody, ale w dużej mierze został wywołany pojawiającymi się nowymi przepisami w zakresie norm emisji spalin. Silniki o małej pojemności z turbo, bezpośrednim wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu łatwiej spełnić normy czystości spalin. Jednak niekoniecznie mają one same zalety. Gdy coś się popsuje, koszty naprawy mogą być horrendalnie wysokie, a na pewno wyższe niż w przypadku silników bez turbo. No i mocno popędzane wcale nie spalają tak mało, jak to wynika z oficjalnych danych katalogowych.

W naszym zestawieniu prezentujemy najlepsze, czyli najbardziej trwałe jednostki benzynowe bez turbodoławania. Skupiliśmy się na silnikach o stosunkowo niewielkich pojemnościach. Wiemy, że jest sporo ciekawych wolnossących jednostek benzynowych o dużych pojemnościach, ale w większości przypadków są one oferowane w modelach, które do najtańszych nie należą.

Honda 2.0 (K20)

silnik Honda K20 (fot. autoparts.com)

Jeden z najbardziej cenionych silników wolnossących na rynku wtórnym. Wprawdzie egzemplarze z lat 2003-2004 miały problemy z wycierającymi się wałkami rozrządu, ale pozostałe egzemplarze praktycznie były bezawaryjne. Do wad można zaliczyć także większe zużycie oleju i spore spalanie. To jednak przypadłość większości mocniejszych silników. Trzeba pamiętać zatem o regularnej kontroli poziomu oleju.

Dwulitrową jednostkę Honda stosowała w wielu swoich modelach. Od Civica VII, w tym wersji Type R, poprzez Accorda VII, aż po FR-V i CR-V. Na rynku należy jej szukać w modelach z roczników 2001-2010. Dostępne są różne warianty mocy – od 150 do 200 KM.

Volkswagen 1.6 8V MPI

Jednostka ta pamięta jeszcze ostatnią dekadę minionego wieku. 8 zaworów, czyli dwa na cylinder, jeden wałek rozrządu, a także kanały dolotowe o zmiennej długości, co wspomaga spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Dość klasyczna konstrukcja, co przekłada się na łatwą obsługę i niewielką awaryjność. Do tego sporo na rynku tanich części zamiennych. Typowe usterki (cewki zapłonowe i przepustnica), co także obniża koszty naprawy. Do tego bardzo dobra współpraca z instalacjami LPG, co jest ważne ze względu na spore spalanie tej jednostki. Generalnie na rynku można znaleźć egzemplarze z przebiegiem ponad 500 tys. km.

1,6-litrowy silnik Volkswagena można spotkać w wielu modelach różnych marek należących do niemieckiego koncernu, m.in. w Audi A3 i A4, VW Polo, Golf oraz Passat, a także Skodach Felicia, Fabia i Octavia. Na rynku dostępne były wersje o mocy 75 i 101 KM, a najnowsza odmiana dysponowała mocą 102 KM.

 

Nissan 2.0 (MR20)

Silnik MR20 w Renault Clio III | autofakty.pl

Benzynowy silnik, będący efektem współpracy Renault i Nissana, spotykany jest także z oznaczeniem M4R. Silnik ten, może nie jest przykładem absolutnej bezawaryjności, ale jest zdecydowanie lepszy od poprzednika (QR). Łańcuch rozrządu oraz obniżone opory wewnętrzne powinny zapewnić jego długą żywotność. Warto pamiętać o regularnej wymianie oleju i podstawowych zasadach eksploatacyjnych. Przy zakupie warto wykonać podstawową diagnostykę, ale większych usterek nie powinniśmy przy tym wykryć.

Dwulitrowa jednostka dostępna jest w wersjach o mocy od 133 do 147 KM. Na rynku możemy ją znaleźć zarówno w modelach Nissana (Qashqai, Qashqai+2, X-Trail), jak i Renault (Clio, Megane i Laguna) z roczników 2006 i nowszych.

Mazda 2.0 16v

Również jeden z mniej awaryjnych silników benzynowych. Ważne jednak, aby nie wybrać egzemplarzy z pierwszych lat produkcji tego silnika. W silnikach z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzywa pojawiały się przypadki, że fragment klapki odpowiedzialnej za zawirowania powietrza wpadał do cylindra. Efektem były dość poważne awarie. W starszych silnikach dosyć często też dochodziło do usterek cewek zapłonowych. Poza tym niespomplikowana budowa oparta o łańcuch rozrządu zapewnia długą żywotność tej jednostki, która dobrze znosi współpracę z instalacją LPG. Warto na taką się zdecydować, gdyż w przeciwnym razie będziemy musieli się liczyć z dużymi kosztami paliwa.

Dwulitrowy silnik Mazdy znany jest przede wszystkim z modelu 6. Na rynku można znaleźć wersje o mocy 141 i 147 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 181 Nm.

Toyota 1.6 (ZR)

Wszystkie silniki Toyoty z rodziny ZR zasługują na uznanie. Do naszego zestawienia wybraliśmy silnik o pojemności 1,6 litra, choć błędem nie byłby także wybór jednostki 1,8- bądź 2-litrowej. Wśród najbardziej typowych dolegliwości należy wymienić możliwość uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej. Niektórzy skarżą się również na wytarcie tzw. szklanek popychaczy. Z całą jednak pewnością silniki tego typoszeregu są bez porównania mniej awaryjne niż poprzednik (seria ZZ).

1,6-litrowy silnik ZR, oferowany na rynku od 2007 r., można znaleźć w takich modelach jak Auris, Corolla czy Avensis. Na rynku można znaleźć wersje Dual VVT-i, a także Valvematic (inny mechanizm sterowania zaworami).

PSA 2.0 (XU10J2)

Francuski, dwulitrowy silnik benzynowy, choć do najmłodszych na rynku nie należy, jest doceniany za trwałość i dużą wytrzymałość. W początkowym okresie silnik ten miał osiem zaworów i oferował moc 121 KM. Po modyfikacjach pojawiła się szesnastozaworowa głowica i wyższa moc maksymalna – 136-140 koni mechanicznych. Pewną wadą jest plastikowy kolektor dolotowy, co sprawia, że w przypadku decyzji o montażu instalacji gazowej, należy postawić na instalację sekwencyjną.

Dwulitrowy silnik koncernu PSA można znaleźć w takich modelach jak Peugeot 406, 306 oraz 605, a także w Citroenie XM.

 

Exit mobile version