W obecnych czasach dla osób spragnionych własnych czterech kółek wystarczy mniej niż 5 tysięcy złotych, by cieszyć się (niekoniecznie małym) samochodem. W naszym zestawieniu weźmiemy pod lupę używane auta miejskie z dużym bagażnikiem do 5 tysięcy złotych.
W mieście duży bagażnik nie jest głównym wyznacznikiem, od którego zależy kupno samochodu. Duża pojemność przydaje się głównie przy robieniu większych zakupów, ale większe gabaryty niekoniecznie sprawdzają się przy parkowaniu na wąskich uliczkach, gdzie lepiej radzą sobie małe hatchbacki.
Mercedes klasy A W168, Ford Focus Mk1 kombi oraz Volkswagen Polo III kombi to trzy samochody, których ceny zaczyna się już od 2 tysięcy złotych, a które mogą z powodzeniem pełnić rolę pakownych „mieszczuchów”.
Mercedes klasy A W168
Pierwsza klasa A, kryjąca się pod oznaczeniem W168, uznawana jest przez wielu za pierwszy miejski samochód Mercedesa. Pierwszy przednionapędowy model marki nie ma nadwozia typowego kombi jak jego konkurenci, co nie oznacza, że ma mały bagażnik. Minimalna pojemność przestrzeni ładunkowej przy rozłożonych fotelach wynosi 390 l.
Jeśli zapragniemy przewieźć Mercedesem np. nową kanapę czy inny duży gabaryt, to po złożeniu foteli przestrzeń bagażowa wzrasta aż do 1740 l. To największa pojemność bagażowa spośród rozpatrywanych samochodów, a i miejsca dla pasażerów nie pożałowano, zachowując przy tym niewielką długość pojazdu.
Mały Mercedes gwarantuje łatwość parkowania i dobrą widoczność z miejsca kierowcy, co jest dość istotną kwestią przy kupnie miejskiego samochodu. Ma on również karoserię odporną na korozję, a na rynku wtórnym łatwo dostaniemy części zamienne – nie brakuje mechaników znających się na tym modelu. Samochód ma nisko zamieszczony silnik, który w razie czołowego zderzania chowa się całkiem pod podłogę. Może to spowodować duże straty (uszkodzenie silnika lub jego osprzętu), ale plusem tego rozwiązania jest natomiast płaska podłoga w przedziale pasażerskim, zapewniająca wysoki stopień bezpieczeństwa (auto posiada seryjnie również strefy kontrolowanego zgniotu, ABS, ESP i poduszki powietrzne).
Dla niektórych mankamentem klasy A może być mały prześwit, co może powodować zahaczanie o krawężnik, a zimą o bruzdy śniegu. W okresie produkcji W168 przeszedł tylko jedną modernizację – zmieniono przednie lampy i poddano liftingowi konsolę centralną.
Ceny Mercedesa w nienagannym stanie zaczynają się już od 2500 zł.
Ford Focus Mk1 kombi
Ford Focus został wybrany Europejskim Samochodem Roku 1999 – na początku produkcji cechował się nienagannym nadwoziem, konkurencyjną ceną i bardzo dobrym zawieszeniem oraz prowadzeniem.
Teraz po ponad 15 latach nadal jest dość popularnym okazem na drogach, a za najsłabszego 75-konnego „benzyniaka” zapłacimy niewiele ponad 2000 zł.
W ofercie sprzedażowej znajdziemy nawet i 215-konną wersję RS, która nie była jednak oferowana jako kombi. Do wyboru mamy także jednostki Diesla 1.8 75 KM i 90 KM, a w późniejszej produkcji także trochę awaryjne TDCi z wtryskiem typu common rail. W Polsce najpopularniejsze są silniki benzynowe o pojemności 1.6 i wszystkie Diesle. Jak przystało na samochód z nadwoziem kombi, znajdziemy w nim spory bagażnik, bo aż 520 l, i to przy rozłożonych siedzeniach.
Maksymalna pojemność części bagażowej to 1580 l. Na uwagę zasługuje fakt, że po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy płaską podłogę, co ułatwia optymalne wykorzystanie tak dużej przestrzeni ładunkowej. Zaletą jest również niska krawędź załadunku.
Gabaryty Focusa I kombi pozwolą bez problemu zapakować się całej rodzinie na długą wakacyjną podróż lub większe zakupy. Czy jest to samochód miejski? Sadzę że tak, choć może nie taki typowy jak np. Ka. Główną jego zaletą jest bardzo dobre prowadzenie, niskie koszty utrzymania, mała awaryjność i bardzo dobra dostępność części zamiennych. Główną wadą – podatność na korozję.
Volkswagen Polo III kombi
Jako miejski, ale pakowny samochód sprawdzi się też kombi niższego segmentu, mogące służyć także jako „wół roboczy” lub auto dla aktywnych młodych ludzi przewożące ich sprzęt sportowy. Cechy te spełnia Volkswagen Polo III kombi.
Na rynku do wyboru jest pięć silników benzynowych oraz pięć Diesli, z których najbardziej ekonomiczny i najtrwalszy jest wolnossący 1.9 SDI.
Polo kombi cechuje dość kanciasta, wręcz toporna sylwetka. Jego standardowa pojemność bagażowa to 390 l, a po złożeniu tylnej kanapy znajdziemy skromne w porównaniu z opisanymi wyżej konkurentami 1250 l. Nie ma się co temu dziwić, wszak jest to auto oparte na małym miejskim modelu segmentu B – na plus zasługuje wytrzymałe zawieszenie, które doskonale sprawdzi się na dziurawych drogach polskich miast. Na początku produkcji Polo kombi nie miało praktycznie żadnej konkurencji u innych producentów małych miejskich samochodów.
Podsumowanie
Gdy szukamy względnie małego samochodu tylko do miasta, ale z naprawdę dużym bagażnikiem, najlepszy wydaje się Mercedes klasy A klasy, możliwy do kupienia także w jeszcze pojemniejszej wersji Long. Jeśli jednak potrzebujemy bardziej wielozadaniowego samochodu, lepszym rozwiązaniem będzie Ford Focus kombi, dysponujący aż 520-litrową przestrzenią bagażową. Z kolei Volkswagen Polo III oferuje sprawdzoną niemiecką konstrukcję i niezawodne silniki.