autofakty.pl

Volvo XC60 Recharge czy Toyota RAV4 – porównanie hybrydowych SUV-ów

Volvo XC60

The new Volvo XC60 T6

Toyota jest od lat liderem sprzedaży hybryd, ale nie tych ładowanych z gniazdka. W tych drugich przoduje Volvo. Inną specjalnością szwedzkiego producenta są SUV-y. Toyota także ma mocną pozycję w tym segmencie rynku. Oto porównanie XC60 Recharge T6 i Toyoty RAV4. Hybryda plug in segmentu premium kontra zwykła hybryda o mocnej pozycji rynkowej. Jak oba modele wypadają pod względem designu, komfortu, bezpieczeństwa i specyfikacji? Czy mają z sobą coś wspólnego?

Volvo XC60 to europejski samochód, który jest ucieleśnieniem skandynawskiej wizji designu i luksusu. Przy okazji Szwecji skupi się na bezpieczeństwie. Toyota RAV4 została zaprojektowana przez Japończyków pod kątem użyteczności i niezawodności. Na początek kilka słów o tych SUV-ach.

Poznajmy bohaterów: SUV-y od Volvo i Toyota

Volvo XC60 to bardzo częsty widok na polskich drogach. Jest to druga generacja popularnego wcześniej modelu klasy średniej, produkowana od 2017 roku (początek produkcji pierwszej generacji to 2008 rok). W ubiegłym roku sprzedano ponad 4400 tych aut, dzięki czemu XC60 znowu obronił tytuł najpopularniejszego modelu segmentu premium w Polsce. Volvo XC60 Recharge reklamowany jest jako „dynamiczny, skandynawski, hybrydowy i stworzony z myślą o planecie”. Wyposażony jest we współpracujące ze sobą silniki – elektryczny i spalinowy – co zapewnia niższą emisję spalin, lepsze prowadzenie pojazdu oraz uzyskanie natychmiastowo pożądanej mocy. Volvo zachęca do zakupu lub leasingu hybrydy plug-in XC60 Recharge, oferując pokrycie nawet rocznych kosztów ładowania akumulatorów. W praktyce oznacza to, że im częściej będziemy korzystać z trybu Pure, tym więcej zaoszczędzimy.

Toyota RAV4 to SUV produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation od 1994 roku, a od 2019 produkowana jest piąta generacja pojazdu. Początkowo auto rozmiarami było zbliżone do auta kompaktowego, później urosło i dziś jest SUV-em klasy średniej. Na świecie sprzedano łącznie ponad 10 mln egzemplarzy modelu.

Skrót RAV pochodzi od angielskich słów „Recreational Active Vehicle with 4 wheel-Drive”, co oznacza rekreacyjny pojazd z napędem na cztery koła. W modelu RAV 4 silną reprezentację mają oczywiście tradycyjne hybrydy. Teraz Toyota rozszerza ofertę o model czysto-elektryczny oraz o hybrydę ładowaną z gniazdka.

Design i wnętrze

Volvo XC60 Recharge przywołuje swoim wystrojem atmosferę panującą w prywatnym odrzutowcu. Już po otwarciu drzwi w oczy rzuca się kabina wykończona skórą, drewnem lub aluminium. W wersji Inscription mamy kryształową dźwignię biegów. W XC60 można zamówić tapicerkę z kilku gatunków skóry lub z tkaniny wełnianej. Elementy ozdobne mogą być wykonane z metalu albo naturalnego drewna. Jest tu dużo miejsca na nogi i głowę, co zapewnia maksymalny komfort jazdy. Przestrzeń ładunkowa jest wystarczająco duża, aby przewozić sprzęt turystyczny i bagaż potrzebny na wakacjach.

Podobne wrażenia, co do przestronności, można odnieść przy Toyota RAV4, z tym, że tutaj narzuca się bardziej pragmatyczny i użyteczny charakter. Za sprawą mocnej pozycji Japończyków w hybrydach, skojarzenie z ochroną środowiska też jest uzasadnione. Volvo wygląda dynamiczniej, a kabina jest po prostu premium.

Dzisiaj we wnętrzu XC60 Recharge znajdziemy nowe zegary, a przede wszystkim nową dźwignię zmiany biegów, która jest wykończona oryginalnym szwedzkim kryształem. Co ciekawe, dźwignia została wykonana ręcznie, specjalnie dla Volvo, przez rzemieślników z firmy Orrefors®.

Toyota RAV4 charakteryzuje się bardziej masywną sylwetką oraz praktycznym wnętrzem, w którym znajdują się podwyższone fotele obite skórą syntetyczną oraz listwy ochronne wykonane z odpornej gumy. W porównaniu z poprzednią generacją najnowsza Toyota RAV4 ma ulepszoną kabinę o powierzchniach wewnętrznych wykonanych z miękkich w dotyku materiałów i siedzeniami, które zapewniają wygodę. Podobnie jak XC60, ma przestronną kabinę, w której pasażerowie mogą wygodnie siedzieć nawet podczas długich podróży.

Silnik i moc

Wersja Recharge jest napędzana przez silnik benzynowy oraz elektryczny. Możemy dopasować styl jazdy za pomocą jednego przycisku, wybierając tryb pracy napędu – elektryczny Pure, Hybrid lub Power, tym samym decydujemy pomiędzy jazdą bez generowania spalin, maksymalną oszczędnością paliwa lub wysokimi osiągami. Elektryczny silnik napędowy ma maksymalną moc wyjściową 65 kW (87 KM) oraz moment obrotowy 240 Nm. Wiodącą rolę napędową spełnia silnik spalinowy. W XC60 można wybrać pomiędzy modelem XC60 Recharge T6 (250 + 87 KM) lub XC60 Recharge T8 (303 + 87 KM). Aby zbliżyć się cenowo do RAV 4 przyjrzymy się wersji Recharge T6.

Wersja hybrydowa Toyota RAV 4 wyposażona jest w wolnossący 2,5-litrowy silnik. To duża różnica, bo Volvo postawiono na silnik dwulitrowy z turbodoładowaniem. Charakteryzuje się łączną mocą 222 KM (w przypadku wersji z inteligentnym systemem napędu AWD-i) lub 218 KM (wersja z napędem 4×2). Silnik elektryczny może osiągnąć maksymalną moc 88 kW (120 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 202 Nm (dla wersji 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM FWD eCVT hybryda). I tu mamy kolejną różnicę. W XC60 znajdziemy klasyczny automat hydrokinetyczny o ośmiu przełożeniach. W RAV 4 – skrzynię bezstopniową. Silnik pracuje na stałych obrotach, a samochód przyspiesza.

Technologia i bezpieczeństwo

System multimedialny Volvo Sensus jest standardowym wyposażeniem XC60 i zapewnia dużą, wyraźną grafikę, ma też przyjazny interfejs. Dostępny 9-calowy ekran dotykowy jest kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth i kilkoma innymi wbudowanymi technologiami, aby zapewnić pasażerom rozrywkę podczas całej podróży. XC60 jest również wyposażony w kilka funkcji wspomagających kierowcę, w tym układ ostrzegania o pojazdach w martwym polu widzenia (BLIS™) z funkcją wspomagania sterowania, układ ostrzegający o obiektach zbliżających się z boku pojazdu czy nawet cztery kamery HD z obrazem 360°, dzięki czemu widoczne jest otoczenie auta z lotu ptaka. To, o czym warto wspomnieć, to pionierski system AQS (Air Quality System) oczyszczający powietrze w kabinie.

Podobnie jak XC60, Toyota RAV4 ma system informacyjno-rozrywkowy zgodny z Apple CarPlay i Android Auto. SUV jest wyposażony w 7-calowy ekran dotykowy (w wersji Plug in Hybrid ekran jest 9-calowy), który zapewnia użytkownikom dużą i wyraźną grafikę. Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense zawiera między innymi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) oraz układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS). Toyota RAV4 dobrze wypadła też w teście przedniego systemu zapobiegania zderzeniom NCAP. Jednakże wyposażony w funkcję wykrywania pieszych i rowerzystów oraz ostrzeżenie przed kolizją system Volvo XC60 jest bardziej zaawansowany niż system ochrony przedkolizyjnej Toyoty RAV4 z funkcją wykrywania pieszych.

Sprawdźcie również ranking najbezpieczniejszych SUV’ów.

Podsumowanie

XC60 to wyjątkowy SUV średniej wielkości z napędem na wszystkie koła. Duży wybór silników i hybryda plug-in sprawiają, że kupujący mogą lepiej dopasować swój zakup do stylu życia. Do wyboru są dwie wersje – Volvo XC60 T6 oraz XC60 T8 (przy czym ta pierwsza jest nieco mniej popularna). Natomiast Toyota RAV4 wydaje się najbardziej dopracowanym modelem Toyoty, przez co SUV spełnia wszelkie założenia co do praktycznego samochodu średniej wielkości.

Wspomnieć warto także o cenach tych dwóch aut. Droższe jest Volvo, jednak różnica nie jest zbyt duża, a wytłumaczyć ją można w szeregu udogodnień, których w Toyocie nie ma. Przykładem niech będzie wersja plug-in i możliwość ładowania samochodu z gniazdka, a nie tylko podczas jazdy.

Na koniec warto porównać specyfikację obu pojazdów. 

*Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z nowo wprowadzoną ogólnoświatową zharmonizowaną procedurą badań lekkich pojazdów (WLTP) oraz dodatkowo zmierzone podczas jazdy przy zastosowaniu metody Emisje Zanieczyszczeń w Rzeczywistych Warunkach Jazdy (RDE). Podane liczby zostały zmierzone w procedurze WLTP i są raportowane zgodnie z cyklem NEFZ. To oznacza, że silniki spełniają normy EURO 6d-TEMP.

 __
Źródła:
https://www.drivek.co.uk/compare/toyota-rav4-hybrid/volvo-xc60/

https://www.carsguide.com.au/toyota/rav4/vs/volvo-xc60

https://www.volvocarsmanhattan.com/comparisons/2020-volvo-xc60-vs-2020-toyota-rav4.htm

https://www.volvocars.com/pl/v/cars/xc60-hybrid?redirect=true&gclid=Cj0KCQiAhs79BRD0ARIsAC6XpaW8fYeIGzRy63Iwm8BhimbLA2Yb7lqzAglEhoF3S_WEmnEFFaPqFQwaAozfEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.capital-volvo.com/compare-2016-volvo-xc60-vs-toyota-rav4.htm

https://www.toyota.pl/download/cms/plpl/toyota-rav4-2019-katalog_tcm-1015-1534952.pdf

https://pl.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC60

https://www.volvocars.com/pl/support/manuals/xc60-recharge-plug-in-hybrid/2020w17/specyfikacje/dane-techniczne-silnika/dane-techniczne-silnikow

https://pl.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4

https://www.toyota.pl/articles/2020/rav4-plug-in-hybrid

https://www.toyotakrakow.com.pl/new-cars/rav4/?gclid=Cj0KCQiAhs79BRD0ARIsAC6XpaUPZwO3dFlvACMn2XlbuLT2szoP2Zod0NHgBBVW7imzchKmM_j2nYMaAp88EALw_wcB

https://www.toyota.pl/articles/2019/rav4-corolla-5-gwiazdek-euro-ncap

 

 

Exit mobile version