Toyota RAV4 III czy Honda CR-V III – który z tych dwóch japońskich SUVów jest lepszy? Oba modele to dopracowane, dojrzałe konstrukcje. Dzięki temu są pozbawione wad „wieku dziecięcego” konkurentów, którzy w tym segmencie są zdecydowanie krócej. samochody porównujemy pod kątem stylistyki, nadwozia, wielkości bagażników, palety dostępnych silników oraz ceny zakupu na rynku aut używanych.
SYLWETKI
TOYOTA RAV4 III
Toyota RAV4 trzeciej generacji, po raz pierwszy została zaprezentowana w 2005 roku. Zbudowana została na zupełnie innej platformie podłogowej niż jej poprzedniczki, jednak nie tylko w tym aspekcie się od nich różni. Trzecia generacja przede wszystkim może pochwalić się większymi gabarytami. Jej długość osiąga 4395 mm, szerokość 1815 mm, a wysokość 1685 mm. Dwukrotnie została poddana face liftingowi. Pierwszy raz w 2009, następnie w 2011. Za pierwszym razem zmodernizowano m.in. tylne lampy i zderzak, a we wnętrzu zmieniono kierownicę oraz miejsce koła zapasowego z tylnej klapy. Podczas drugiej modernizacji zmieniono prawie cały przód – maskę, przedni zderzak, reflektory oraz światła przeciwmgielne.
HONDA CR-V III
Należąca do segmentu małych SUV ów Honda CR-V zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych w 2006r w Paryżu. Stylistycznie auto zostało odświeżone zgodnie z obecnymi standardami Hondy. Projektanci japońskiego koncernu postawili w tym modelu na bardziej masywną oraz nowoczesną stylistykę. Samochód został oparty na ósmej bazie generacji modelu Civic. Jest to również pierwsza wersja modelu, w którym zrezygnowano z widocznego koła zapasowego. Standardowo umieszczane na tylnej klapie, teraz swoje miejsce zagrzewa w schowku pod podłogą bagażnika. Co więcej, zmodernizowano sposób otwierania tylnych drzwi, z „bocznego” na rzecz klapy unoszonej do góry.
Honda od samego początku nie ukrywała, że CR-V trzeciej generacji nie jest autem stricte terenowym, przygotowanym na leśne wojaże. Nie ma on bowiem stałego układu 4×4, tylko elektronicznie dołączany napęd na cztery koła. Zawieszenie tego samochodu jest również dalekie od tych w klasycznych terenówkach. Nie ma się co oszukiwać, przeciętny posiadacz tego modelu częściej szaleć będzie po miejskim asfalcie, niż po leśnych drogach.
WNĘTRZE I BAGAŻNIK
TOYOTA RAV4 III
Jak na auto rodzinne przystało, analizowany model może pochwalić się przestronną kabiną pasażerską. Solidnie wykonane i wygodne fotele zapisać można po stronie plusów. Na tylnych siedzeniach, miejsca jest wystarczająco dla trzech dorosłych osób. Problemem może pojawić się w momencie pakowania toreb z rzeczami, bowiem przestrzeń bagażowa w tym modelu jest mniejsza niż w Hondzie. Wynosi ona, przy wszystkich siedzeniach rozłożonych 469 l, a w najlepszym wypadku, gdy siedzenia pozostaną złożone 1552 l. RAV 4 trzeciej generacji jest autem zdecydowanie bardziej rodzinnym niż terenowym. Jej możliwości poza asfaltowe są niewielkie, z racji zastosowania napędu 4×4, realizowanego za pomocą sterowanego elektronicznie sprzęgła wielopłytkowego.
HONDA CR-V III
Zauważalnej zmianie uległy wymiary analizowanego modelu Hondy w stosunku do wersji poprzedniej, dzięki czemu auto nie sprawia wrażenia masywnego i topornego. Aktualnie jego długość osiąga 4530 mm, szerokość 1820 mm, a wysokość 1675 mm. Honda CV-R zasługuję na pochwałę, przede wszystkim z racji bardzo komfortowego i przestronnego wnętrza. Dzięki szerokiemu nadwoziu, nasi pasażerowie na pewno nie będą narzekać na niewygodę podczas podróży. Z tyłu wygodnie rozsiąść mogą się trzy, wysokie, dorosłe osoby. Fotele są bardzo dobrze wyprofilowane, wykonane z miękkiego i przyjemnego tworzywa, pewnie trzymają pasażera nawet podczas gwałtownych skrętów.
Oferowane na rynku egzemplarze mają w większości bogate wyposażenie, wykonane z bardzo solidnych materiałów. Znajdziemy w nich m.in. tempomat, dwustrefową klimatyzację, elektryczne szyby, rozbudowane radio, skórzaną tapicerkę, otwierany dach oraz system zmniejszający skutki kolizji(CMBS). Pojemność bagażnika w przypadku wszystkich siedzeń rozłożonych wynosi 556 l. Gdy do przewiezienia mamy dużo gabarytowe przedmioty i zdecydujemy się na złożenie siedzeń, do dyspozycji będziemy mieli aż 1532 l.
SILNIKI
TOYOTA RAV4 III
Toyota posiada w ofercie dla tego modelu trzy jednostki napędowe: dwa benzyniaki 2.0 o mocach 152 i 158 KM, które chwalone są za swoją bezawaryjność, oraz diesel 2.2 D-4D o mocach 136, 150, 177 KM. Średnie spalanie w przypadku silników benzynowych osiąga 10 l/100 km. Ceny modeli używanych wahają się od 40 000 do 70 000 zł.
HONDA CR-V III
Wśród dostępnych silników mamy do wyboru dwa benzynowe: 2.0 i-VTEC, 2.4 i-VTEC o mocach 150 i 170 KM oraz dwa diesle: 2.2 i-CTDi, 2.2 i-DTEC o mocach 140 i 150 KM.
AWARYJNOŚĆ
Pod względem awaryjności Toyota RAV4 III okazuje się lepsza od Hondy CR-V III. W raporcie usterkowości aut 2-3 letnich TÜV z 2008 roku, Toyota zajęła 9 miejsce, tymczasem jej konkurentka uplasowała się na 31 pozycji. Wyższość Toyoty potwierdza raport wspomnianej organizacji z 2010 roku, gdzie model RAV4 zajął 11 miejsce, a Honda CR-V dopiero 46 lokatę. Problemami na które skarżą się użytkownicy Hondy, bez względu na rodzaj posiadanego silnika, jest sprzęgło, które dosyć często ulega awarii. Co więcej, piszczące hamulce, awaria elektrycznych szyb czy czujników parkowania w samochodzie mogą dać się we znaki.
CENY
TOYOTA RAV4 III
Ceny modeli używanych RAV4 trzeciej generacji wahają się od 40 000 do 70 000 zł. W bazie jednego z popularnych serwisów z ogłoszeniami motoryzacyjnymi (na dzień 18.08.2016) znajdowało się 268 ogłoszeń. Ponad 60 proc. z nich stanowiły egzemplarze sprowadzone z Europy Zachodniej. Modele z silnikiem wysokoprężnym „biją na głowę” auta z silnikami benzynowymi, stanowiąc niemal 80 proc. rynkowej oferty w naszym kraju.
HONDA CR-V III
Chętni na zakup używanej Hondy CR-V trzeciej generacji powinni być przygotowani na wydatek co najmniej 35 000 zł. Ceny najlepiej wyposażonych egzemplarzy sięgają nawet 70 000 zł. W jednym z wiodących serwisów ogłoszeniowych znaleźliśmy 198 ofert. Stosunek modeli sprowadzonych z państw zachodnich do egzemplarzy krajowych jest zbliżony do tego, który cechuje Toyotę – ok. 66 proc. Inaczej natomiast przedstawia się sytuacja w przypadku wersji silnikowych. U Hondy panuje w tym względzie równowaga – 55 proc. sprzedawanych modeli posiada silnik diesla, a pozostałe 45 proc. motor benzynowy.
WERDYKT
Naszym zdaniem w bezpośrednim porównaniu lepiej wypada Toyota RAV4 III. Przemawia za nią niższa awaryjność, szerszy wybór na rynku aut używanych (więcej ofert sprzedażowych) oraz atrakcyjniejsza i nowocześniejsza sylwetka (zwłaszcza modeli po drugim faceliftingu).