autofakty.pl

Wymiana części w samochodzie – co i jak często wymieniać

Wymiana części w samochodzie - co i jak często wymieniać? | autofakty.pl

Podczas spotkań towarzyskich prawie zawsze nadchodzi taka chwila, w której faceci zaczynają rozmawiać o motoryzacji. Oczywiście każdy ma najlepsze auto, a znajomy szwagra właśnie kupił prawdziwą perełkę na giełdzie w Słomczynie. Niemiec płakał jak sprzedawał….. Zawsze pojawia się też dyskusja na temat zużycia paliwa i czasu przejazdu. Od czasu do czasu podejmowana jest też dyskusja dotycząca napraw i wymiany części w samochodzie. Są to chwile, w których możemy się dowiedzieć od kogo nie należy auta kupować.

Nie od dziś wiadomo, że jeśli kupujemy nowe auto w salonie to najlepiej pojeździć nim 8 lat. Największym błędem jest jego sprzedaż po 3-5 latach. Oczywiście pomijam sytuację, w której zarabiamy tak dużo, że utrata 50% wartości auta nie robi na nas najmniejszego wrażenia. Jeśli chcemy ograniczyć wydatki związane z eksploatacją, to musimy dość rzetelnie zaplanować działania serwisowe.

Wymiana części w samochodzie – czym są części eksploatacyjne?

Jakie elementy można uznać za eksploatacyjne? Opony, tarcze/bębny hamulcowe, klocki/szczęki hamulcowe, wszystkie filtry, płyny eksploatacyjne, amortyzatory, sprężyny, wahacze i wszelkie końcówki elementów zawieszenia i układu kierowniczego, przeguby i półosie napędowe, sprzęgło, osprzęt silnika. Większość z nich jest w stanie przetrwać cały okres eksploatacji bez konieczności wymiany, ale niektóre muszą być wymieniane regularnie.

Opony powinniśmy wymieniać przed osiągnięciem znacznika TWI jeśli chodzi o głębokość bieżnika.

Prawo pozwala nam eksploatować oponę do chwili, w której głębokość bieżnika osiągnie 1,6 mm. Nie jest to jednak bezpieczne.

Dużo wcześniej opona nie jest w stanie odprowadzać wody i rośnie prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu. Jeśli chodzi o wiek opony to powinno się ją wymienić po mniej więcej 7 latach chyba, że wcześniej doszło do poważnego rozwarstwienia struktury. Wszelkie przebicia barku lub boku opony kwalifikują ją do natychmiastowej wymiany.

Kiedy wymieniać układ hamulcowy?

Prawidłowo eksploatowany układ hamulcowy jest w stanie wytrzymać nawet 100 000 km bez konieczności wymiany jego elementów. Wiele zależy od stylu jazdy i warunków w jakich auto jest eksploatowane. Kiedy wymieniać tarcze i klocki? Kiedy się zużyją. Po czym można to stwierdzić? Oczywiście wizualnie po grubości klocków, ale też przy hamowaniu jeśli zaczyna występować fading czyli przegrzanie układu, co objawia się dudnieniem z okolic przednich kół. Warto sprawdzać, czy zaciski nie są zanieczyszczone i czy nie dochodzi do ocierania okładzin. Często w serwisach dochodzi do sytuacji, w których doradca mówi klientowi, że klocki nie wytrzymają do następnego przeglądu i trzeba je zmienić. Nie jest to dobra strategia.

Obecnie bardzo wiele aut między przeglądami pokonuje dystans 30 000 km, co często oznacza dwa lata eksploatacji.

Chyba lepiej poczekać do chwili, w której hamulce zaczną nas informować o konieczności wymiany. Może to być pisk wynikający ze szczególnej budowy klocków lub zaświecenie się kontrolki na tablicy przyrządów. Nie zapominajmy o monitorowaniu osłon przeciw kurzowych tłoczków hamulcowych w zacisku, jak również osłon prowadnic. Jeśli zobaczymy, że są uszkodzone mechanicznie należy je natychmiast wymienić. Jeśli tego nie zrobimy, może dojść do korozji tłoczka i zablokowania zacisku.

Kiedy wymieniać filtry i płyny eksploatacyjne?

Filtry i płyny eksploatacyjne należy wymieniać w interwałach przewidzianych przez producenta auta. Zwróćmy jednak uwagę na zapisy w instrukcji obsługi. Jest tam informacja mówiąca o tym, że w przypadku eksploatacji auta w trudnych warunkach należy zmniejszyć czas i dystans między wymianami o połowę. Co to znaczy trudne warunki? Na przykład jazda w mieście. W naszym kraju dojeżdżając do pracy pokonujemy najczęściej dystanse nie większe niż 10-15 km, co na przykład w warunkach zimowych nie jest wystarczające do dobrego nagrzania wszystkich mechanizmów.

Dlatego jeśli jeździmy naszym autem głównie po mieście, to niezależnie od wszystkiego warto wymieniać olej, filtr oleju i filtr powietrza, częściej.

Wbrew zapewnieniom producenta, że filtr kabinowy wytrzyma na przykład 60 000 km lepiej jest go wymieniać dwa razy do roku. Na jesieni i na wiosnę. Nie są to duże koszty a zapewnią sprawne działanie układu klimatyzacji i wentylacji. Częstsza wymiana filtra powietrza wpłynie też na niższe prawdopodobieństwo wystąpienia awarii przepływomierza. Płyn chłodzący należy wymieniać co pięć lat, a hamulcowy co dwa. Są to dwie czynności, które mało kto wykonuje, a są one bardzo ważne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa i bezawaryjnej eksploatacji.

Kiedy wymieniać amortyzatory i inne elementy?

Amortyzatory, elementy układu kierowniczego i zawieszenia, wymieniamy podobnie jak przeguby i półosie, w chwili wystąpienia awarii lub zużycia. O ile w przypadku wahaczy, belek, i przegubów pojawiają się niepokojące dźwięki wskazujące na konieczność wymiany, o tyle amortyzatory zużywają się bardzo powoli wobec czego nie czujemy wyraźnie spadku ich sprawności.

Jest to bardzo niebezpieczne choćby z powodu spadku skuteczności układu hamulcowego wyposażonego w ABS, jak również jeśli chodzi o prowadzenie się auta na nierównej nawierzchni.

Badania na stacji diagnostycznej nie zawsze są miarodajne. Dlatego warto co jakiś czas w bezpiecznych warunkach sprawdzić czy nasze auto poprawnie zachowuje się przy hamowaniu i nagłej zmianie kierunku jazdy.

Exit mobile version