Da się zarejestrować motocykl przez internet? Okazuje się, że przez koronawirusa wydziały komunikacji dopasowują się do rejestracji online – tłumaczymy jak to zrobić.
W dobie pandemii koronawirusa wiele z urzędów odmawia rejestracji pojazdów innych, niż nowe – przyjmując petentów tylko umówionych na wizytę cyfrowo lub telefonicznie. Jednym z rozwiązań takiej sytuacji jest odpowiedź na pytanie: jak zarejestrować pojazd przez internet?
Nie jest to skomplikowane – wymaga jednak pewnego zaangażowania. Najważniejszą zaletą takiego procesu jest brak ryzyka zarażenia koronawirusem oraz oszczędność czasu…
Jak zarejestrować motocykl on-line?
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie czy nasz urząd posiada Elektroniczną Skrzynkę Podawczą systemu Kierowca i Pojazd. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, właściciel pojazdu musi utworzyć swoje konto w systemie, za pośrednictwem witryny PWPW (Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych). Do tego potrzebujemy profilu zaufanego zakładanego na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, często za pomocą własnego konta bankowego online.
Po weryfikacji konta w systemie elektronicznej Skrzynki Podawczej możemy złożyć wniosek, aby zarejestrować samochód, motocykl lub inny pojazd przez internet. Do tego będą nam potrzebne dokumenty zeskanowane lub w formie zdjęcia
Potrzebne dokumenty – jako PDF lub zdjęcie
- Dowód osobisty lub paszport właściciela;
- Dowód przejęcia praw do pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT, umowa darowizny etc.);
- Karta pojazdu (jeśli została wydana).
W celu rejestracji pojazdu musimy do systemu załączyć skany wszystkich dokumentów, które zazwyczaj dostarczaliśmy osobiście. Skany mogą być w formacie PDF lub JPEG.
Koszty rejestracji pojazdu przez internet
Rejestracja online wymaga dokładnie takich samych opłat, jak rejestracja osobiście w wydziale komunikacji, czyli:
- Tablice rejestracyjne dla osobówki – zwykłe: 80 zł;
- Tablice rejestracyjne dla osobówki – indywidualne: 1000 zł;
- Dowód rejestracyjny i nalepki legislacyjne: 85 zł;
- Karta pojazdu: 75 zł;
- Pozwolenie czasowe: 13,5 zł;
Opłaty należy dokonać w sposób wskazany przez dany wydział komunikacji.
Jak widać, rejestracja przez internet nie jest trudna. Jeśli mamy profil zaufany, całość trwa krótko i nie wymaga opuszczania mieszkania. Po weryfikacji wniosku, tablice i komplet dokumentów można odebrać osobiście lub poprosić o wysłanie pocztą.