Kiedy podczas hamowania dochodzą nas dziwne dźwięki, może oznaczać to, że kończą lub już skończyły nam się klocki hamulcowe. Jeżeli nie mamy doświadczenia w mechanice, powinniśmy udać się do warsztatu, w którym mechanik dokona wymiany klocków, ewentualnie klocków z tarczami. Poniżej coś dla domowych mechaników – wymiana klocków hamulcowych krok po kroku.
Spis czynności przy zmianie klocków hamulcowych
- Wymiana klocków hamulcowych powinna odbyć się w odosobnionym miejscu, aby nikomu nie przeszkadzać – czynność może potrwać nawet godzinę. Miejsce powinno być utwardzone, aby lewarek, którym będziemy podnosili auto, nie zapadał się w miękkim podłożu.
- Następnie podstawiamy podnośnik pod próg samochodu w wyznaczonym do tego miejscu. Podkładamy zabezpieczenia pod koła, których nie podnosimy (może to być kamień, cegła, ewentualnie coś, co zabezpieczy samochód przed przesuwaniem).
- Potem podnosimy auto lewarkiem do delikatnego uniesienia nie odrywając koła od ziemi, a potem luzujemy śruby mocujące koło. Po poluzowaniu śrub podnosimy podnośnikiem samochód do góry, aby koło wisiało w powietrzu. Dopiero wtedy odkręcamy do końca śruby i możemy zdjąć koło.
- Skręcamy kierownicą, aby zacisk hamulcowy był bardziej dostępny i odkręcamy zacisk hamulcowy. Następnie wyjmujemy stare klocki i czyścimy jarzmo zacisku hamulcowego, na którym zamontowane są klocki. Powinniśmy dokładnie oczyścić prowadnice klocków na jarzmie skrobakiem ewentualnie pilnikiem, a następnie posmarować je pastą do hamulca dla lepszego przesuwania się klocków.
- Należy pamiętać o dokładnym obejrzeniu zacisku, czy gumka na tłoczku nie jest uszkodzona (uszkodzenie może spowodować rdzewienie tłoczka, zatarcie, a w następstwie zablokowanie koła w czasie hamowania, co prowadzi do wypadku). Specjalnym przyrządem (możemy użyć trzonków dwóch młotków ) wciskamy tłoczek aż całkiem się schowa w zacisk hamulcowy.
- Zakładamy nowe klocki na prowadnice zacisku i zakładamy zacisk, a następnie przykręcamy śrubki mocujące. Gdy wszystko dokładnie skręcimy i sprawdzimy możemy założyć koło na piastę i wkręcamy śruby mocujące felgę.
- Po opuszczeniu samochodu z lewarka dokręcamy koła odpowiednią siłą. Należy koniecznie kilka razy nacisnąć pedał hamulca tak, aby klocki doszły do tarczy hamulcowej i można było zahamować naszym autem jak ruszymy (nie „za pompowanie” hamulca może spowodować problemy z zatrzymaniem samochodu przed przeszkodą).
- Podobnie postępujemy z drugim kołem samochodu, powinniśmy po całej operacji sprawdzić poziom płynu hamulcowego (po wymianie klocków poziom płynu powinien się podnieść do maksymalnego stanu).