autofakty.pl

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Kiedy podczas hamowania dochodzą nas dziwne dźwięki, może oznaczać to, że kończą lub już skończyły nam się klocki hamulcowe. Jeżeli nie mamy doświadczenia w mechanice, powinniśmy udać się do warsztatu, w którym mechanik dokona wymiany klocków, ewentualnie klocków z tarczami. Poniżej coś dla domowych mechaników – wymiana klocków hamulcowych krok po kroku.

Spis czynności przy zmianie klocków hamulcowych

  1. Wymiana klocków hamulcowych powinna odbyć się w odosobnionym miejscu, aby nikomu nie przeszkadzać – czynność może potrwać nawet godzinę. Miejsce powinno być utwardzone, aby lewarek, którym będziemy podnosili auto, nie zapadał się w miękkim podłożu.
  2. Następnie podstawiamy podnośnik pod próg samochodu w wyznaczonym do tego miejscu. Podkładamy zabezpieczenia pod koła, których nie podnosimy (może to być kamień, cegła, ewentualnie coś, co zabezpieczy samochód przed przesuwaniem).
  3. Potem podnosimy auto lewarkiem do delikatnego uniesienia nie odrywając koła od ziemi, a potem luzujemy śruby mocujące koło. Po poluzowaniu śrub podnosimy podnośnikiem samochód do góry, aby koło wisiało w powietrzu. Dopiero wtedy odkręcamy do końca śruby i możemy zdjąć koło.
  4. Skręcamy kierownicą, aby zacisk hamulcowy był bardziej dostępny i odkręcamy zacisk hamulcowy. Następnie wyjmujemy stare klocki i czyścimy jarzmo zacisku hamulcowego, na którym zamontowane są klocki. Powinniśmy dokładnie oczyścić prowadnice klocków na jarzmie skrobakiem ewentualnie pilnikiem, a następnie posmarować je pastą do hamulca dla lepszego przesuwania się klocków.
  5. Należy pamiętać o dokładnym obejrzeniu zacisku, czy gumka na tłoczku nie jest uszkodzona (uszkodzenie może spowodować rdzewienie tłoczka, zatarcie, a w następstwie zablokowanie koła w czasie hamowania, co prowadzi do wypadku). Specjalnym przyrządem (możemy użyć trzonków dwóch młotków ) wciskamy tłoczek aż całkiem się schowa w zacisk hamulcowy.
  6. Zakładamy nowe klocki na prowadnice zacisku i zakładamy zacisk, a następnie przykręcamy śrubki mocujące. Gdy wszystko dokładnie skręcimy i sprawdzimy możemy założyć koło na piastę i wkręcamy śruby mocujące felgę.
  7. Po opuszczeniu samochodu z lewarka dokręcamy koła odpowiednią siłą. Należy koniecznie kilka razy nacisnąć pedał hamulca tak, aby klocki doszły do tarczy hamulcowej i można było zahamować naszym autem jak ruszymy (nie „za pompowanie” hamulca może spowodować problemy z zatrzymaniem samochodu przed przeszkodą).
  8. Podobnie postępujemy z drugim kołem samochodu, powinniśmy po całej operacji sprawdzić poziom płynu hamulcowego (po wymianie klocków poziom płynu powinien się podnieść do maksymalnego stanu).
Exit mobile version