„Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?” śpiewała Janis Joplin, co prawda chciała jeszcze kolorowy telewizor, ale co do samochodu nie mogła się mylić. Trójramienna gwiazda na masce to niewątpliwie najbardziej rozpoznawalny symbol w świecie motoryzacji. To marka, która powstając w 1881 roku na zawsze zarezerwowała sobie tytuł najstarszego producenta samochodów. Ulubieniec gwiazd, polityków i biznesmenów. Poniżej TOP 10 – najlepsze Mercedesy wszech czasów, w subiektywnym ujęciu.
Mercedes 540 K Special [1937]
To bez wątpienia jedna z przedwojennych ikon Mercedesa. Wspomagana kompresorem rzędowa ósemka generuje z pojemności 5,4 litra 180 KM wydając charakterystyczny gwizd. Samochód do „setki” rozpędza się w 16,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Napęd przekazywany jest za pomocą 4-biegowej ręcznej skrzyni. Auto zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1936. Obecnie ostało się zaledwie kilka egzemplarzy.
Mercedes 300 SL Gullwing [1954]
Najsłynniejszy model Mercedesa, a dodatkowo technologiczny przełom w historii motoryzacji. Jeden z najszybszych aut swojej epoki. Pojawił się w 1954 roku i od tej pory nieustannie zachwyca. Unoszone do góry drzwi – wizytówka tego modelu – nie były rozwiązaniem natury estetycznej. Aby zachować sztywność nadwozia trzeba było zastosować wysokie progi. Nadwozie zostało wykonane z blach stalowych.
Mercedes 600 Pulman [1963]
Był własnością Coco Chanel, Elizabeth Taylor, Johna Lennona, Arystotelesa Onassisa, Jacka Nicholsona i Fidela Castro. Dodatkowo z jego „usług” korzystała cała rzesza papieży i polityków. Pierwsza wzmianka o tym modelu pochodzi z 1955 roku, kiedy to zarząd firmy zdecydował się na wprowadzenie na rynek reprezentacyjnego modelu. Mercedes 600 produkowany był od 1964 do 1981 roku. Występował w dwóch wersjach – Limousine i przedłużonej Pullman. W sumie fabryka Mecedesa wyprodukowała niespełna 2,7 tys. egzemplarzy tych aut, z czego zaledwie 500 występowała w wersji przedłużonej. Do napędu „sześćsetki” służył silnik V8, o pojemności 6,3 litra, generujący 250 KM.
Mercedes C111 [1970]
Seria C11 była eksperymentalna linią używaną przez Mercedesa do testowania innowacyjnych technologii w praktyce, takich jak silniki diesla lub klimatyzacja. Nadwozie zostało wykonane z włókna szklanego, a jego kształt gwarantował niespotykanie niskie współczynniki oporu. C111 czwartej generacji uzbrojony był w 500- konny silnik pozwalający na osiągnięcie 403 km/h.
Mercedes Gelandewagen (G-Klasa) [1979]
Od 1972 roku Mercedes pracował nad lekkim i mocnym terenowym samochodem, który sprawdzi się w armii. Pierwszy prototyp pojawił się dwa lata później i to wystarczyło żeby szach Iranu zamówił dla swojego wojska 20 tys. terenowych Mercedesów. Po raz pierwszy pojawił się w 1979 roku i od tamtej pory produkowany jest bez większych zmian. Jedyne modernizacje, jakich dopuścił się producent obejmują doposażenia auta w klimatyzacje, automatyczną skrzynie biegów czy wspomaganie kierownicy. W 1989 roku wprowadzono na rynek wersje po face liftingu ze zmodyfikowanym wnętrzem, które uzbrojono w skórzane wykończenia i poduszkę powietrzną. W 2002 rokuj pojawiła się bardziej luksusowa odmiana, uwielbiana przez muzyków i gwiazdy kina.
Kiedy Mercedes ogłosił, że zamierza zakończyć produkcję tego modelu miłośnicy marki zaprotestowali. Produkcję przedłużono.
Mercedes 190E Cosworth [1983]
Można śmiało powiedzieć, że to jeden z najbardziej niesamowitych modeli Mercedesa jakie powstały. Ta usportowiona wersja serii W201 narodziła się, aby stanąć w szranki z zaprezentowanym wcześniej BMW M3 i jest obecnie marzeniem wielu kolekcjonerów. W momencie debiutu samochód zasilany był przez 185- konny silnik o pojemności 2,3- litra. Napęd był przekazywany oczywiście na koła tylne za pomocą 5- stopniowej, manualnej skrzyni biegów. Jednym z pierwszych nabywców 190E Coswortha był Ayrton Senna i Niki Lauda.
Mercedes CLS [2004]
Mercedes wprowadził na rynek model CLS twierdząc, że jest to zupełnie nowa, rewolucyjna koncepcja. Nie sposób temu zaprzeczyć. Sportowa linia charakteryzuje się nisko opadającą linią dachu na wzór nadwozi coupe, z tą różnicą, że zamiast pary drzwi ten samochód oferuje czterodrzwiowe nadwozie. W momencie premiery auto nie miało konkurenta. Nieco później pojawiły się Audi A7 i BMW serii 5 GT. Model CLS stworzył. Od 2011 produkowana jest druga generacja tego modelu.
Mercedes E63 AMG [2010]
Wilk w owczej skórze… AMG 63 jest najdoskonalszym sedanem świata. Wygląda prawie jak typowy Mercedes Klasy E – tak pomyśli większość, ale uważne oko zauważy 20- calowe felgi, szerszy rozstaw i dźwięk, który budzi okolicznych mieszkańców każdego poranka. Potwór napędzany jest 6,2- litrową V8 produkującą 525 KM. Auto przyspiesza do „setki” w czasie zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 Km/h.
Mercedes SLS AMG [2011]
Model został od podstaw zaprojektowany przez AMG i pojawił się w salonach w 2010 roku. Jest pierwszym samochodem, którego nadwozie w całości zostało wykonane z aluminium. Jego stylistyka nawiązuje do kultowego Gullwinga. Pod potężną maską znalazł się 6,2- litrowy silnik V8 o mocy 575 KM. Moc przekazywana jest na koła tylne za pomocą 7- biegowej półautomatycznej dwusprzęgłowej skrzyni biegów (brzmi jak koszmar serwisanta?). Najbardziej charakterystycznym elementem samochodu są uchylane w górę drzwi, które stylistycznie nawiązują do protoplasty z 1950. Co ciekawe ich waga wynosi zaledwie 18 kg, a zastosowanie niewielkich pirotechnicznych ładunków pozwala na „odstrzelenie” ich w przypadku dachowania.
Mercedes 300 SLR [1955]
Konstrukcja modelu 300 SLR opiera się na 300 SL Gullwing, ale była znacznie lżejsza dzięki zastosowaniu aluminiowej ramy. Uważany jest za najszybszy samochód tamtego okresu.