autofakty.pl

Test opon letnich segmentu premium – gdzie szukać wskazówek?

test opon letnich premium

Jeżeli na rynku oponiarskim są jakieś barometry pomagające przy wyborze nowego ogumienia, z pewnością muszą to być testy prowadzone przez niezależne instytucje. Dziś skupimy się na dwóch czynnikach. Interesuje nas sezon letni w roku 2018 i ogumienie segmentu premium. Co podpowiadają testy opon letnich prowadzone przez niemiecki instytut ADAC i austriacki automobilklub ÖAMTC? Sprawdźmy. Zobaczcie jakie modele polecają renomowane ośrodki.

Na pierwszy ogień weźmiemy renomowane badanie prowadzone przez niemiecką organizację ADAC. Inżynierowie zebrali w jednym miejscu zestaw aż 16 najważniejszych modeli ogumienia letniego przeznaczonego do sprzedaży w roku 2018 w rozmiarze 205/55 R16. Następnie sprawdzili sposób jego zachowania w serii typowych sytuacji. Jaki jest wynik badania?

Liderzy nie zawiedli

Niemieccy eksperci najwyżej ocenili opony takich producentów jak Michelin, Bridgestone i Continental. Bieżniki marek premium przede wszystkim udowodniły swoją wartość w kategorii jazdy na mokrej nawierzchni. W tym zakresie bezkonkurencyjna okazała się opona Turanza T001 Evo firmy Bridgestone. Bieżnik Micheline Primacy 3 został wysoko oceniony w zakresie oporów toczenia.

W czołówce najlepszych opon letnich znalazły się również opony z segmentu premium. Zdaniem autorów testu na uwagę zasługują Firestone Roadhawk czy Hankook Ventus Prime 3 K125 i Semperit Speed-Life 2. Co z pozostałymi graczami? Niestety, ale produkty firm takich jak Pirelli czy GoodYear poradziły sobie zdecydowanie gorzej. Otrzymały dużo niższe oceny, które sprawiły że nie tylko uplasowały się dość daleko od czołówki zestawienia, ale też zostały pokonane przez wiele modeli opon klasy średniej.

Fot. Materiały ADAC

Do bardzo analogicznych wniosków doszli Austriacy z automobilklubu ÖAMTC podczas badania prowadzonego na oponach letnich w rozmiarze 205/55 R16. Miejsca w ścisłej czołówce zajęły bowiem takie opony jak Bridgestone Turanza T001 Evo, Michelin Primacy 3 oraz Continental ContiPremium Contact 5. Zwycięzcą zestawienia za sprawą niskiego wskaźnika zużycia została opona Michelin. Mimo wszystko to Turanza zdominowała dwie najwyżej punktowane kategorie. Japońskie ogumienie otrzymało najlepszą notę za właściwości trakcyjne na mokrej nawierzchni, jedną z wyższych za sposób zachowania się na suchej nawierzchni i ma dobrze oceniony sposób obniżania oporów toczenia.

Liderzy w obydwu testach opon letnich i segmencie premium są dwaj. Mowa o modelu Michelin Primacy 3 i Bridgestone Turanza T001 Evo. Które ogumienie warto wybrać? Ostatnim z czynników koniecznych do podjęcia racjonalnej decyzji o zakupie jest cena. A w tej kwestii zdecydowanie lepiej wypada model japoński. Za najtańszą wersję opony Bridgestone w rozmiarze 205/55 R16 w sklepie Inter Cars należy zapłacić dziś 280 złotych. W tym samym czasie jedna sztuka francuskiego ogumienia uszczupli portfel kierowcy o blisko 307 złotych. Na komplecie różnica sięga zatem dokładnie 108 złotych.

Test opon letnich premium – jak traktować różnicę w cenie?

A więc pytanie na koniec brzmi: czy warto dopłacić do Michelina, skoro ten wypada w testach niezależnych ośrodków nieznacznie lepiej? Ostateczną decyzję musi oczywiście podjąć sam kierowca. To on najlepiej będzie wiedział czy pełne parametry pracy danego ogumienia dobrze pasują do jego sposobu eksploatacji samochodu. Powinien jednak pamiętać o tym, że Primacy 3 jest lepsze od modelu Turanza T001 Evo głównie na polu trwałości. Maksymalne przebiegi są czynnikiem kluczowym. Nie można ich jednak analizować w oderwaniu od ceny. Zwłaszcza że w tym przypadku niższy przebieg spokojnie zrekompensuje sporo niższa cena. Różnica wynosi bowiem blisko 9 proc.

 

Fot. Materiały OAMTC

Jakie modele poza wymienionymi w teście ADAC i ÖAMTC można wziąć jeszcze pod uwagę? Na horyzoncie pojawia się jeszcze m.in. najnowszy model firmy Bridgestone o nazwie Turanza T005. Otrzymał on notę wzorowy w teście niemieckiego tygodnia „Auto Bild”, a do tego szczególnie dobrze czuje się podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Na uwagę zasługują też opony Pirelli P1 Cinturato Verde. Zostały dostrzeżone przez niemieckich dziennikarzy, a do tego oferują kierowcy mocno obniżone opory toczenia. Osoby poszukujące produktów rozsądnie wycenianych, mogą pomyśleć o oponie Vredestein Sportrac 5. Holenderski model to idealny przykład produktu o dobrym stosunku jakości do ceny.

Podsumowując materiał jeszcze raz możemy zajrzeć do kart z wynikami testów opon letnich premium przeprowadzonych przez ADAC i ÖAMTC. Do jakiego wniosku można dojść? Choć nadal liderami zestawień okazują się modele ogumienia z segmentu premium, różnica w stosunku m.in. do klasy średniej powoli zaczyna się zacierać. A dobry przykład stanowi chociażby opona Firestone Roadhawk. Model ten wyśmienicie poradził sobie we wszystkich badaniach. A ujawniając swoje dwie zalety – świetnie zachowanie na mokrej nawierzchni i jeszcze lepsze na suchej, z powodzeniem pokonał konkurentów ze stajni Continentala, Semperit czy Pirelli.

 

Exit mobile version