autofakty.pl

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 185/65 R15

test opon letnich adac, test opon letnich adac 185/65 R15, opony letnie 185/65 R15, test opon adac, test opon letnich adac 2019, test opon letnich adac 185/65 R15 2019

Fot. Materiały prasowe ADAC

Inżynierowie niemieckiego automobilklubu jak co roku dokonali przeglądu oferty opon letnich przeznaczonych na sezon 2019. Tym razem skupili się na ogumieniu występującemu w rozmiarze 185/65 R15. Zaskoczeń wynikających z nowego rankingu jest kilka. Test opon letnich ADAC 2019 to z jednej strony wygrana tegorocznej nowości, a z drugiej bardzo słaby wynik jednej z większych legend z segmentu premium rynku oponiarskiego. Sprawdźcie szczegóły.

Inżynierowie ADAC każdego roku zabierają na tor testowy zestaw opon letnich, a następnie sprawdzają jak te zachowują się w symulowanych warunkach. W tym roku do badania wybranych zostało aż 16 modeli różnych marek. Ogumienie pochodzi nie tylko z segmentu premium, ale również klasy średniej i budżetowej. Jeżeli chodzi o rozmiar, Niemcy w tym roku skupili się na wymiarach 185/65 R15. Tego typu opony jeszcze kilka lat temu były zarezerwowane dla podstawowych modeli segmentu C. Teraz coraz częściej charakteryzują jednak modele funkcjonujące w grupie małych aut miejskich.

ADAC podczas testu najwyżej ocenia trakcję na mokrym!

Na czym polegały zadania wyznaczone przez Niemców? Test opon letnich ADAC 2019 standardowo polegał na skontrolowaniu właściwości jezdnych na suchym i mokrym asfalcie oraz takich właściwości jak hałas pracy, efektywność paliwową czy podatność na ścieranie. Każda z kategorii jest inaczej punktowana. Jako że szczególnie kluczowa jest trakcja np. w czasie opadów deszczu, ta kategoria ma aż 40-proc. udział w ocenie ogólnej. W 20 proc. o werdykcie decyduje zachowanie się na suchym asfalcie i tempo zużycia, a w 10 proc. hałas generowany podczas jazdy i wskaźnik efektywności paliwowej.

Zwycięzcy testu opon letnich ADAC 2019 w rozmiarze 185/65 R15 są dwaj. Badanie zakończyło się notą dobrą przyznaną ogumieniu Bridgestone Turanza T005 oraz Vredestein Sportrac 5. Japońska opona to zeszłoroczna nowość, która z pełną siłą trafi na rynek dopiero na wiosnę. Jakie jej właściwości docenili Niemcy? Za zachowanie na suchym asfalcie Turanza otrzymała najwyższą notę bardzo dobrą. Dobrze została oceniona w kwestii poziomu trakcji na mokrej nawierzchni, efektywności paliwowej oraz trwałości. Jako że są to kategorie najwyżej oceniane przez ADAC, nie ma się co dziwić że japoński produkt trafił do czołówki zestawienia.

Fot. Kuba Brzeziński – autofakty.pl

Numerem dwa jest Vredestein. Holenderska opona Sportrac 5 to przede wszystkim niezwykła równomierność wyników. W każdej z kategorii badawczych model poradził sobie co najmniej dobrze. Notę bardzo dobrą otrzymał wyłącznie za niski poziom ścieralności, który przekłada się na możliwość pokonania na jednym komplecie większej ilości kilometrów. Na tym jednak zalety holenderskiej opony nie kończą się. Na plus zaliczyć można też rozsądnie wykalkulowaną cenę, która jest osiągnięta pomimo rodowodu sięgającego segmentu premium.

Test opon letnich ADAC 2019 – noty dobre są dwie…

Na modelu firmy Bridgestone i Vredestein dobre noty w teście opon letnich ADAC 2019 dla rozmiaru 185/65 R15 kończą się. Pozostałe modele zostały ocenione zadowalająco, przy czym na trzecim miejscu podium uplasował się Michelin. Crossclimate+ to dość ciekawy przypadek. W końcu nie jest oponą typowo letnią, a wielosezonową. Najlepiej ogumienie poradziło sobie w kwestii zachowania na mokrym asfalcie, efektywności paliwowej i trwałości. Niemcy dużo słabiej ocenili trakcję na suchej nawierzchni oraz wysoki poziom hałasu generowanego podczas jazdy.

Miejsce za podium przypadło oponie Goodyear EfficientGrip Performance. Choć model funkcjonuje w segmencie premium, nie poradził sobie najlepiej z utrzymywaniem kontaktu z suchą nawierzchnią oraz mocno hałasował w czasie testu. Z piątą lokatą do mety w teście opon letnich ADAC 2019 dotarł Firestone Roadhawk. Produkt klasy ekonomicznej zdaniem Niemców ma serię dość poważnych zalet. Przykład? Świetnie trzyma się suchej nawierzchni i dobrze wypada w kategorii trwałości. Do tego jest jednym z najtańszych modeli pojawiających się w całym zestawieniu.

Fot. Materiały prasowe Pirelli

Test opon letnich ADAC 2019 przynosi wiele niespodzianek. Tak, czołówka zestawienia należy do produktów pochodzących z segmentu premium. To jednak nie oznacza, że najdroższe modele opon zawsze radziły sobie najlepiej. Przykład może stanowić m.in. Pirelli Cinturato P1 Verde. Włoski produkt choć jest niemalże dwukrotnie droższy od modelu Linglong Green-Max HP010, także otrzymał ogólną notę zadowalającą i uplasował się na miejscu przedostatnim. Pirelli został pobity prawie przez wszystkich, a w tym także oponę tureckiej i mało renomowanej firmy Petlas.

Segment premium jeszcze nic nie znaczy dla ADAC

To jednak nie koniec interesujących faktów. Analizując ranking przygotowany przez ADAC łatwo zauważyć, że np. tylko dwa modele ogumienia uzyskały ocenę bardzo dobrą w kwestii zachowania na suchym asfalcie. Mowa o Bridgestone Turanzie T005 oraz Vredestein Sportrac 5. Dwukrotnie więcej konkurentów otrzymało notę dobrą za zachowanie na mokrej nawierzchni. W tym przypadku obok Bridgestone i Vredestein wyróżnił się Michelin Crossclimate+ oraz Continental ContiPremiumContact 5. Co z efektywnością paliwową? Bezapelacyjnym liderem w tej kwestii okazał się produkt firmy Maxxis. Konkurencję trwałości wygrał Vredestein, Michelin i Falken.

Test opon letnich ADAC 2019 powinien stanowić ważną informację dla kierowców, którzy w zbliżającym się sezonie mają zamiar kupić nowy komplet ogumienia przeznaczonego na sezon ciepły. Czemu? Przede wszystkim dlatego, że oferuje wszechstronny przekrój rynku. Na torze testowym niemieckiej organizacji spotkały się bowiem produkty tanie i drogie oraz nowości z modelami obecnymi na rynku od kilku lat. Poza tym badanie przeprowadzone przez ADAC cieszy się dobrą opinią i jest uważane za miarodajne oraz godne zaufania.

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 185/65 R15: nota dobra:

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 185/65 R15 – nota zadowalająca:

Exit mobile version