autofakty.pl

Opony letnie – szersze czy węższe? Oto jest pytanie!

rozmiar opony (fot. Pixabay)

Kilka rozmiarów opon, jakie często producent dopuszcza do stosowania w danym modelu, sprawia, że przed właścicielem nierzadko pojawia się dylemat, jakie opony wybrać. Wybór określonej szerokości opony niesie za sobą określone konsekwencje związane z hamowaniem, właściwościami jezdnymi czy komfortem. Spróbujemy zatem dziś odpowiedzieć, jakie lepiej wybrać opony letnie – szersze czy węższe?

Podstawą przy wyborze rozmiarów opon zawsze powinny być zalecenia producenta. Nawet jeśli opony o nieco innym rozmiarze będą pasować do naszego samochodu, to może się okazać, że nieprawidłowo będą wówczas funkcjonować niektóre układy (np. hamulcowy) czy systemy (ABS czy ESP). Z całą pewnością opony nie mogą wystawać poza obrys auta, gdyż takie auto nie przejdzie obowiązkowego badania technicznego. Jeśli chcielibyśmy mieć szerokie gumy, niczym w sportowym bolidzie, musimy zainwestować w dodatkowe błotniki czy nadkola. Zawsze też warto, kupując używane auto, sprawdzić, czy zamontowane w nim opony spełniają zalecenia producenta. Opony o złym rozmiarze mogą szybciej się zużywać, wpływać negatywnie na komfort jazdy czy też powodować większe zużycie paliwa.

O tym musimy pamiętać

Przy wyborze odpowiedniego rozmiaru opony musimy pamiętać o kilku istotnych parametrach, by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu. Często pomijane są np. indeksy prędkości i nośności. Jeśli wybierzemy opony o zbyt niskich indeksach, może się okazać, że nie dadzą one rady przy wysokich prędkościach bądź przy zbyt dużym obciążeniu, przy których właściwie dobrane opony spiszą się bez zarzutu.

Zbyt duża szerokość opony nie musi wcale oznaczać, że będzie ona wystawać poza obrys auta. Za szeroka opona może sprawić, że będzie ona obcierać o wewnętrzną wnękę podczas skręcenia a nawet przy jeździe na wprost. Nie tylko będzie to ujemnie wpływać na komfort podróży, ale bardzo szybko skończy się uszkodzeniem opony.

Próba użycia opony o złym rozmiarze może sprawić także, że nie da rady zamontować poprawnie tarcz hamulcowych czy zacisków. Dlatego wybierając oponę dość sporo odbiegającą rozmiarem od zalecanego przez producenta, dobrze wcześniej upewnić się, czy będzie ona pasowała.

Szersze opony – wady i zalety

Poruszając się w rozmiarach dopuszczonych przez producenta, wciąż jednak możemy odczuwać spore różnice w zależności od wybranej szerokości opony. Szersza opona letnia zapewni lepszą przyczepność, co umożliwi dynamiczniejszą jazdę np. na zakrętach. Skróci też znacznie drogę hamowania. Przy szerszej oponie mniej odczuwalne podczas jazdy są również wszelkie dziury i inne nierówności na drodze. A to może być istotny argument, zważywszy na raczej kiepski stan dróg w wielu polskich miejscowościach.

Większe opory toczenia szerszej opony będą się przekładać na większe spalanie oraz wyższy poziom generowanego hałasu. Szerokie opony z reguły źle znoszą jazdę po koleinach, a jeśli dodamy do tego niski profil (co jest często praktykowane w sportowych autach), wówczas wcześniej wspomniane dziury i nierówności mogą stać się zmorą kierowcy.

Węższe opony – wady i zalety

Wady i zalety wąskich opon praktycznie są przeciwnością opon szerokich. Przy wąskich oponach musimy się liczyć z gorszą przyczepnością i dłuższą drogą hamowania.

Za to takie opony generują mniejszy hałas, a mniejsze opory toczenia przekładają się na niższe spalanie. Ponadto węższe opony lepiej radzą sobie ze zjawiskiej aquaplaningu. No i, last but not least, węższe opony są tańsze niż porównywalne opony o większej szerokości.

ADAC sprawdził opony o różnej szerokości

Zalety i wady stosowania szerokich i wąskich opon letnich sprawdzili specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC. Wprawdzie przeprowadzony przez nich test miał miejsce w 2009 r., jednak zakładamy, że w ciągu dziewięciu lat prawa fizyki nie zmieniły się jakoś specjalnie, a i producenci nie wymyślili jakichś rewolucyjnych technologii, które by znacząco zmieniły otrzymane wyniki. W teście wzięły udział opony marki Michelin o rozmiarach 185/65 R15T, 195/65 R15H, 205/55 R17V, 225/45 R17V i 225/40 R18Y oraz Kia cee’d z 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym CRDI.

Szersze opony zapewniły lepsze hamowanie i to zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni (różnica pomiędzy najszerszą i najwęższą oponą wyniosła ponad 5 m). Z kolei węższe ogumienie lepiej przeszło test aquaplaningu. Wąskie opony zaczęły „pływać” przy prędkości powyżej 80 km/h, podczas gdy najszersze już przy niecałych 70 km/h. Węższe opony ponadto zapewniały lepszy komfort i były cichsze. W mniejszym stopniu wpływały też na wielkość spalania. Wg wyliczeń ADAC Kia cee’d ze wspomnianym wyżej silnikiem na oponach o szerokości 195 mm w ciągu roku zużyje 2% mniej paliwa niż z oponami o szerokości 225 mm.

Nie ma jednego dobrego wyboru

Powyższe wady i zalety sprawiają, że nie ma jednego słusznego wyboru. Dla jednego kierowcy ważny będzie przede wszystkim komfort podróżowania, dla innego będą się liczyć osiągi i dobra przyczepność przy dużych prędkościach. Jak widać, wszystkich tych parametrów nie da się pogodzić, stąd niezbędny będzie pewien kompromis.

Przeczytaj więcej na Motointegrator.com: Ile powinna kosztować wymiana opon? Odpowiadamy!

Exit mobile version