autofakty.pl

Opony bieżnikowane – to dobry pomysł czy strata pieniędzy?

opona bieżnikowana

opona bieżnikowana (fot. Pixabay)

Opony bieżnikowane były popularne w czasach PRL. Wynikało to z niewielkiej podaży nowych opon i częstych kłopotów ze zdobyciem ogumienia do samochodu. Dziś regenerowane opony raczej kojarzą się z pojazdami ciężarowymi. Czy to oznacza, że właściciele samochodów osobowych powinni zapomnieć o oponach bieżnikowanych, czy też gra jest jednak warta świeczki?

Dla wielu zakup nowego kompletu opon to wydatek ponad ich finansowe możliwości. Nawet, gdy mowa o budżetowych markach. Wybór używanego ogumienia niesie za sobą konkretne niebezpieczeństwa. W takich sytuacjach warte rozważenia są opony regenerowane. Wprawdzie nie będą one równie dobre jak nowe opony, ale pod wieloma parametrami nie ustępują im w ogóle.

Co to są opony bieżnikowane?

Bieżnikowanie opony jest procesem, w którym w miejsce starego „nakleja się” się nowy bieżnik. Nim jednak do niego dojdzie, usuwa się ze starej opony warstwę gumy (ok. 1 mm), a następnie się ją szlifuje. Pozwala to na usunięcie zardzewiałych linków, nacięć czy innych uszkodzeń. Po uzupełnieniu ewentualnych ubytków nakłada się bieżnik poprzez zwalcowanie nowego bieżnika z karkasem.

Dzięki temu procesowi opona po regeneracji posiada odpowiednią głębokość, wyżłobienia i rowki. Taka opona powinna odpowiednio wgryzać się w śnieg, a także odprowadzać wodę bądź błoto pośniegowe. I, przede wszystkim, zapewniać odpowiednią przyczepność do różnych nawierzchni. W przypadku firm zajmujących się profesjonalną regeneracją opon jest szansa na uzyskanie bieżnika porównywalnego nawet z droższymi oponami segmentu premium.

Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie opony nadają się do regeneracji. Opony muszą posiadać bieżnik o głębokości co najmniej 2-3 mm i nie może on się różnić od głębokości karkasów, stanowiących bazę do bieżnikowania. Firma dokonująca regeneracji opony powinna też dokładnie ją prześwietlić, czy nie ma innych, niewidocznych gołym okiem uszkodzeń.

Jakie są rodzaje bieżnikowania?

W praktyce można spotkać dwa rodzaje bieżnikowania opon – na zimno i na gorąco. Ta pierwsza metoda polega na „doklejeniu” wstępnie zwulkanizowanego bieżnika na wyszorstkowaną osnowę w temperaturze ok. 100 st. C. W przypadku bieżnikowania „na gorąco” proces ten zachodzi w temperaturze rzędu 150-160 st. C. W tym procesie surowa guma nakładana jest na osnowę i wulkanizowanie odbywa się w formie, w której powstaje wzór bieżnika.

Bieżnikowanie przy na zimno pozwala na lepszą kontrolę w czasie całego procesu, a niższe temperatury i ciśnienia mniej niszczą osnowę opony. Metoda ta pozwala na bieżnikowanie opon w różnych rozmiarach. Z kolei opony bieżnikowane na gorąco lepiej później wyglądają. Niekiedy trudno dostrzec gołym okiem różnicę z nową oponą, niewidoczna jest bowiem linia łączenia na boku opony. Metoda ta pozwala ukryć także wiek osnowy, co niestety może prowadzić do różnych niebezpieczeństw.

Zalety opon bieżnikowanych

Największą zaletą opon bieżnikowanych są względy ekonomiczne. W zależności od ceny opony nowej, oszczędności mogą sięgać nawet ponad tysiąca złotych za komplet czterech opon. Co ważne, opony właściwie eksploatowane można teoretycznie bieżnikować kilkukrotnie. w przypadku firm transportowych daje to już niezwykle wymierne oszczędności.

Opona bieżnikowana ma także wymiar ekologicznych. W procesie bieżnikowania tylko 20-30% masy zużytej do produkcji opony zastępuje się nową. A to oznacza znacznie mniejsze obciążenie dla środowiska niż przy produkcji nowej opony.

Co ciekawe, może zdarzyć się, że opona po regeneracji będzie miała głębszy bieżnik niż w momencie jej pierwotnego zakupu. Dzięki temu taka opona lepiej radzi sobie ze zjawiskiem aquaplaningu.

Wady opon bieżnikowanych

Niestety, decyzja o wyborze opon bieżnikowanych niesie ze sobą także konkretne ryzyka. Przede wszystkim istnieje większe ryzyko usterki karkasu opony – producenci coraz częściej tak konstruują opony, by wszystkie elementy wytrzymywały tyle co bieżnik. Regeneracja nie przywróci wszystkich parametrów nowej opony. Precyzja kierowania, przyczepność, generowany hałas mogą być dużo gorsze niż w nowych oponach. Opony bieżnikowane będą miały też krótszy żywot, a to oznacza, że częściej jej właściciel będzie musiał dokonywać wymiany.

Jakość bieżnikowanej opony w dużej mierze będzie zależał od sposobu wykonania takiej regeneracji i użytych w tym celu materiałów. Niesolidny zakład wulkanizacyjny może sprawić, że opona bieżnikowana może być bardzo niebezpieczna. W niektórych wypadkach doklejona warstwa może się nawet odklejać od korpusu opony, a zastosowana mieszanka gumowa miewa gorsze właściwości od zużytych opon używanych.

Jak jest trwałość opon bieżnikowanych?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Wszystko zależy od sposobu regeneracji oraz od użytych materiałów. Dużo będzie też zależało od sposobu eksploatacji auta, dróg, po których będziemy się poruszać, i doboru właściwego bieżnika.

Generalnie jakość opon bieżnikowanych renomowanych producentów nie powinna odbiegać jakością od nowych opon. Jeśli więc decydujemy się na tego typu opony, lepiej wydać nieco więcej, dzięki czemu będzie szansa na przejechanie większej liczby kilometrów. Ciągle oszczędzając na takim wyborze.

O czym jeszcze pamiętać przy kupnie opon bieżnikowanych?

Opony bieżnikowane, wykonane przez solidną firmę, powinny posiadać znak homologacji (literka 'e’). Do tego taka opona powinna posiadać gwarancję (najczęściej roczną), która chronić będzie nas od zbyt szybkiego jej zużycia. Myśląc o regeneracji opony w przyszłości, warto dziś zakupić oponę lepszej klasy. Renomowani producenci posiadają bowiem własne bieżnikownie, które mogą zapewnić dużą lepszą jakość wykonania bieżnikowania takiej opony.

Warto czy nie warto?

Jak zwykle w takich przypadkach odpowiedź nie należy do najłatwiejszych. Spore oszczędności przechylają szale w kierunku opon bieżnikowanych, choć trzeba pamiętać, że nasze bezpieczeństwo i naszych najbliższych powinno być najważniejsze. Na pewno, jeśli dużo jeździmy, opony bieżnikowane nie są najlepszym pomysłem. Ale gdy rocznie pokonujemy kilka tysięcy kilometrów, rzadko opuszczamy swoje miejsce zamieszkania, ryzyko jest dużo niższe. Opona bieżnikowana w takim przypadku może być naprawdę dobrym rozwiązaniem.

Exit mobile version