autofakty.pl

Całoroczne czy zimowe – jakie opony wybrać?

opony zimowe czy całoroczne

Auto wheel alignment in auto service, car preparing for professional diagnostics, close up, telephoto

Główne pytanie, które budzi zainteresowanie każdego kierowcy, gdy nadejdzie sezon zmiany opon, brzmi: „Czy wybrać opony zimowe, czy całoroczne?” Wydaje się to być uzasadnione podejście, biorąc pod uwagę, że obrazy mroźnych i śnieżnych zim są teraz zarezerwowane tylko dla starych albumów ze zdjęciami. Jednocześnie w ciągu ostatnich 20 lat producenci opon wykonali niezwykłe osiągnięcia inżynierskie, wprowadzając na rynek nowoczesne, wielosezonowe opony.

Nic więc dziwnego, że ta kwestia zaczyna dominować w myślach kierowców, planujących swoje wizyty u wulkanizatorów. Mając na uwadze te rozważania, postanowiliśmy wykorzystać nasze wieloletnie doświadczenie, wyniki badań przeprowadzonych przez niezależne ośrodki badawcze oraz wiedzę ekspertów, aby przygotować dla Ciebie kompetentną odpowiedź. Czytaj dalej i dowiedz się więcej!

Decyzja o zakupie opon to proces, który wymaga starannej analizy wielu aspektów, które są kluczowe. Następnie, na podstawie tych analiz, wybieramy rozwiązanie, które najbardziej odpowiada naszym oczekiwaniom. W tym wpisie pominiemy kwestię rozmiaru opony i zgodności z rekomendacją producenta samochodu, skupiając się na trzech obszarach, które uważamy za najważniejsze podczas podejmowania decyzji o wyborze między oponami zimowymi a całorocznymi. Są to: bezpieczeństwo, komfort i koszty.

Rozważając te trzy kluczowe czynniki, pomożemy Ci zrozumieć, jakie są zalety i wady obu typów opon, abyś mógł podjąć świadomą decyzję, która będzie najlepiej dopasowana do Twoich potrzeb. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej na ten temat!

Opony całoroczne versus zimowe: rozważania na temat bezpieczeństwa

Pierwszym i najważniejszym czynnikiem, który należy rozważyć przy wyborze opon, jest bezpieczeństwo na drodze. Bezpieczeństwo to jest bezpośrednio powiązane z konstrukcją bieżnika oraz mieszanką, z której jest wykonana. Być może już słyszałeś, że opona jest jedynym punktem kontaktu samochodu z nawierzchnią drogi, a więc jej wpływ na bezpieczeństwo jest olbrzymi. My możemy jedynie potwierdzić ten fakt. Poniżej znajduje się krótki przegląd różnic w budowie opon zimowych i całorocznych.

Opony całoroczne są rodzajem kompromisu między oponami letnimi i zimowymi. Jak sama nazwa wskazuje, opony te łączą w sobie cechy obu typów opon. Są one wykonane z mieszanki gumy, która zawiera zwiększoną ilość krzemionki, co pozwala im na zachowanie elastyczności i uniknięcie twardnienia w niskich temperaturach.

Bieżnik opon całorocznych to kolejny element kompromisu. Charakteryzują się one głębokimi wcięciami i gęsto rozmieszczonymi rowkami typowymi dla opon zimowych, ale również wzorem przypominającym opony letnie. Dzięki tej strukturze opony całoroczne zapewniają dobrą przyczepność na suchej nawierzchni, a jednocześnie skutecznie radzą sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego.

Analiza krytyczna opon całorocznych

Choć opony całoroczne są często określane jako kompromis między oponami letnimi i zimowymi, nie można ich uważać za doskonałe rozwiązanie. Musimy zdać sobie sprawę, że jeśli wybieramy opony całoroczne, godzimy się na pewien stopień kompromisu w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza w skrajnych warunkach zimowych lub letnich.

Zbyt często stawiamy przed oponami całorocznymi niewykonalne zadanie połączenia optymalnych właściwości w bardzo zróżnicowanych warunkach, co jest niewłaściwym podejściem.

Faktem jest, że opony całoroczne nie zapewnią takiej przyczepności w niskich temperaturach, jak opony zimowe, ani nie będą hamować tak skutecznie na suchej i rozgrzanej nawierzchni, jak opony letnie. Dodatkowo miękka mieszanka gumowa, z której są wykonane opony całoroczne, zużywa się szybciej w okresie letnim, a bieżnik z lamelami generuje więcej hałasu i oporów toczenia. Dlatego opony całoroczne nigdy nie będą w stanie zapewnić takiego samego poziomu bezpieczeństwa, jak opony sezonowe.

Porównanie opon zimowych i całorocznych – wyniki testów ADAC

Zanim przejdziemy do szczegółów testu, chcemy podkreślić jedną z głównych zalet opon całorocznych w porównaniu do ich zimowych odpowiedników. Istotną przewagą, która przekłada się na bezpieczeństwo, jest ich zdolność do radzenia sobie z nagłymi zmianami pogody, takimi jak niespodziewane opady śniegu lub nieoczekiwane „ciepło” w styczniu. Pytanie, które powstaje, to jak często mamy do czynienia z takimi niespodziankami w naszym klimacie?

Teraz kiedy wymaganie obiektywizmu zostało wypełnione, czas na liczby. W tym celu skorzystamy z wyników badań przeprowadzanych przez renomowany niemiecki automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Chcielibyśmy dodać, że ADAC jest drugą co do wielkości organizacją tego rodzaju na świecie, zrzeszającą ponad 17 milionów entuzjastów motoryzacji. Kolejnym argumentem przemawiającym za ADAC jest ich ujednolicona procedura testowania opon i skalowanie ocen. Dzięki temu wyniki poszczególnych testów, niezależnie od daty przeprowadzenia i rodzaju opon, są porównywalne. To umożliwia uzyskanie wartościowych obserwacji i wniosków na temat testowanych opon całorocznych i zimowych.

Porównanie opon w rozmiarze 235/55/R17 według testów ADAC

Poniżej znajduje się porównanie dwóch opon w rozmiarze 235/55/R17, które w roku 2020 zdobyły najwyższe miejsca w kategoriach opon zimowych i całorocznych.

Skala ocen przyznawanych przez ADAC:

Oceniany obszar Opona całoroczna (Continental AllSeasonContact) Opona zimowa (Michelin Pilot Alpin 5)
Ocena ogólna 3,6 2,1
Zachowanie na suchej nawierzchni 3,6 1,9
Zachowanie na mokrej nawierzchni 2,6 2,3
Zachowanie na śniegu 3,0 1,8
Zachowanie na lodzie 2,4 2,4
Hałas 3,0 3,0
Zużycie paliwa 1,5 2,1
Wytrzymałość opony 1,5 1,5

Źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ 

Analizując powyższe dane, widzimy, że opona całoroczna w testach zimowych przegrywa na prawie każdym polu z oponą zimową. Największe różnice obserwujemy w kategoriach kluczowych dla bezpieczeństwa, takich jak trakcja i hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Jedynie w kategorii zużycia paliwa opona całoroczna wypadła lepiej.

Warto jednak pamiętać, że korzystanie z opon sezonowych ma jeszcze jeden aspekt wpływający na bezpieczeństwo, który nie jest odzwierciedlony w tych danych. Regularna wymiana opon to doskonała okazja do sprawdzenia ich stanu, wyważenia kół i przeprowadzenia kontroli widocznych elementów zawieszenia przez specjalistę. To istotne czynniki, które często są pomijane przez kierowców korzystających przez cały rok z jednego kompletu opon.

Wygoda i komfort użytkowania opon całorocznych – analiza

Rozważając wygodę i komfort użytkowania opon, warto spojrzeć na te aspekty z dwóch perspektyw.

Po pierwsze, niezaprzeczalną zaletą opon całorocznych jest wygoda ich użytkowania. Eliminują one konieczność regularnej wymiany ogumienia, przechowywania niepotrzebnego kompletu opon oraz ich transportu.

Po drugie, kwestia komfortu. Tutaj dane z testów oraz informacje zawarte na etykietach opon pokazują, że:

Dlaczego do analizy włączyliśmy opony letnie? Ponieważ opony całoroczne są również używane w sezonie letnim, a to właśnie wtedy różnice w komforcie użytkowania mogą być najbardziej odczuwalne.

Aspekt ekonomiczny – koszty użytkowania opon całorocznych

Istnieje powszechne przekonanie, że korzystanie z opon całorocznych jest ekonomicznie korzystniejsze w porównaniu do używania opon sezonowych. Argumentem przemawiającym za oponami wielosezonowymi są często niższe koszty. Jednakże warto dodać kilka uwag do tego obrazu.

Przede wszystkim, należy podkreślić, że opony, które są używane przez cały rok, zużywają się znacznie szybciej i służą krócej. Co więcej, ceny opon całorocznych wysokiej jakości od renomowanych producentów, są często wyższe niż ich zimowe/letnie odpowiedniki. Ostatecznie, decyzja w kwestii kosztów zależy od Ciebie, jako że wszystko zależy od liczby kilometrów, które pokonujesz w ciągu roku.

Podsumowanie – kiedy warto zdecydować się na opony całoroczne?

Czas na podsumowanie i wnioski. Przede wszystkim, warto podkreślić, że opony całoroczne nigdy nie będą optymalnym rozwiązaniem we wszystkich warunkach. Niemniej jednak, na śniegu czy błocie pośniegowym zapewnią one znacznie większe bezpieczeństwo w porównaniu do nawet najlepszych opon letnich, a latem na suchym asfalcie poradzą sobie lepiej niż opony zimowe.

Drugi wniosek to konieczność określenia własnych potrzeb i wymagań przy wyborze między oponami całorocznymi a zimowymi. Aby to zrobić, warto przeanalizować warunki, w jakich eksploatowane były opony w poprzednich latach. Jeżeli tylko sporadycznie mamy do czynienia z ośnieżoną czy oblodzoną nawierzchnią, opony całoroczne mogą być dobrym wyborem.

Trzeci wniosek to rekomendacja miejsca zakupu – opony do swojego samochodu znajdziesz na intercars.pl.

 

Exit mobile version