W 2012 roku w Stanach Zjednoczonych pojawiła się nowa generacja Forda Fusion. Dopiero po prawie trzech latach w Europie doczekaliśmy się tego modelu, który na naszym rynku sprzedawany jest jako Ford Mondeo MK V. Przyglądamy się używanym egzemplarzom flagowej limuzyny amerykańskiej marki.
Sylwetka modelu
Z roku na rok Europa ma coraz mniejsze znaczenie w motoryzacyjnym świecie. Już od ponad dekady premiery wielu „ważnych” aut odbywają się na targach w Azji. Na dodatek świetnie sprzedający się u nas sedan najpierw trafia do Stanów Zjednoczonych, a my musimy na niego czekać prawie trzy lata. To właśnie Ford Mondeo MK V, czyli od czasu, kiedy pożegnaliśmy model Scorpio, flagowa limuzyna amerykańskiej marki w Europie.
Ford Mondeo MK V to przedstawiciel segmentu D, a więc największych „standardowych” aut produkowanych przez europejskie marki. Jest to więc samochód, który świetnie sprawdzi się w roli służbowego, reprezentacyjnego auta dla dyrektora czy rodzinnego samochodu all-in-one. Na naszym rynku Mondeo jest bardzo popularnym modelem, bardzo często trafiającym także do flot. Co za tym idzie, za stosunkowo niewielkie pieniądze można odkupić auto poleasingowe, którym wcześniej jeździł wysoko postawiony pracownik korporacji lub kreatywny księgowy małej, ale prężnie działającej firmy.
Takie auta najczęściej występują w nudnych i smutnych kolorach np. białym lub granatowym. Ich zaletą jest to, że bardzo długo były serwisowane w ASO, ale najprawdopodobniej nie były traktowane z takim szacunkiem jak auta użytkowane prywatnie. Na ogół da się to rozpoznać po wnętrzu, jednak nie ma reguły.
Na tle konkurencji Ford Mondeo MK V wyróżnia się zdecydowanie bardzo atrakcyjną stylistyką oraz całkiem zgrabną sylwetką. Ponadto auto charakteryzuje się paletą jednostek napędowych o zaskakującej pojemności. Na rynku wtórnym łatwo znaleźć Fordy Fusion, czyli amerykańską wersję Mondeo produkowaną od 2012 roku. Można je rozpoznać po charakterystycznych światłach „obrysowych”, dodatkowych żółtych elementach pod kloszem przednich reflektorów. Ich ceny rozpoczynają się od około 42 – 45 tys. zł. Za europejską wersję Mondeo z początku produkcji, czyli z 2014 roku trzeba zapłacić odpowiednio 10 – 15 tys. zł więcej. Na szczycie widełek cenowych znajdują się nowe egzemplarze, których ceny zaczynają się w salonach Forda od 91 900 zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Ford Mondeo MK V zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2012 roku, jako model Fusion. Już wtedy wiadome było, że auto wzbudzi spore zainteresowanie na rynku europejskim, gdzie trzeba było na niego czekać jeszcze dwa lata. Stylistycznie jest to rozwinięcie koncepcji poprzednika, jednak w bardzo dobrym kierunku. Ogromny przedni grill oraz para agresywnie wyglądających reflektorów do złudzenia przypominają auta produkowane przez markę Aston Martin.
Na masce znalazły się przetłoczenia, które odnaleźć można również z boków nadwozia. Styliści Forda zrobili naprawdę dobrą robotę, a nowe Mondeo jest jednocześnie dynamiczne i eleganckie – ciężko uzyskać takie połączenie. Z tyłu znalazły się światła, w których czerwone elementy okalają jaśniejszą część. Całość prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie po zmroku, zwłaszcza podczas hamowania, kiedy dodatkowo zapalają się światła stopów. Ford Mondeo MK V to jeden z najlepiej wyglądających samochodów segmentu D i chyba najbardziej atrakcyjne wcielenie w historii tego modelu.
Pojazd produkowany jest w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Meksyku, w trzech wersjach nadwoziowych. Auto mierzy 4869 mm długości, 1852 mm szerokości oraz 1476 mm wysokości. Rozstaw osi nie zwiększył się w stosunku do poprzedniej generacji i wynosi dokładnie 2850 mm. Pod względem stylistycznym ciężko odróżnić liftbacka od wersji sedan – ten pierwszy jest bardziej praktyczny, jego bagażnik mieści od 458 do 1437 l, a dzięki pokrywie otwieranej razem z tylną szybą, do środka łatwiej zapakować większe przedmioty. Największy jest Ford Mondeo Kombi, którego bagażnik legitymuje się pojemnością od 488 do 1605 l, po rozłożeniu oparć tylnej kanapy. W porównaniu do konkurentów to bardzo mizerny wynik. Bagażnik Volkswagena Passata B8 Kombi mieści 650 l, nowego Opla Insignii Kombi 560 l, a Skoda Superb III Combi to aż 660 l z możliwością powiększenia do 1950 l.
Wnętrze
W porównaniu do poprzednika, Ford Mondeo MK V oznacza spory krok naprzód w kwestii wykończenia wnętrza. Większość materiałów wydaje się wreszcie solidna, przez co użytkownicy nie powinni skarżyć się na nadmierne zużycie wnętrza, które widać chociażby po szybko przecierających się przyciskach. W nowym Mondeo dominują miękkie materiały wykończeniowe, a sam kokpit jest bardzo logicznie rozplanowany.
Tak naprawdę układ deski rozdzielczej jest bardzo prosty i intuicyjny, jedynie ciekawa stylistyka nadaje mu polotu. Wszystko jest tutaj na swoim miejscu i pod względem stylistycznym współgra z wyglądem auta. Na początku trzeba się jednak przyzwyczaić do dość dużej liczy przycisków umieszczonych na kole kierownicy. Łatwo się do tego jednak przyzwyczaić. Ford Mondeo MK V zdecydowanie nie jest najbardziej przestronnym autem w segmencie D. Z przodu siedzi się bardzo wygodnie, jednak z tyłu pasażerom o wzroście powyżej 185 cm może wyraźnie brakować miejsca nad głową.
Ciekawostką jest możliwość domówienia szklanego dachu, który w wersji sedan można także otwierać. Miłym akcentem we wnętrzu Mondeo jest podświetlenie „ambientowe” występujące w wersji Titanium. Jego kolor można dostosować w zależności od nastroju kierowcy i pasażerów.
Wersje silnikowe
Gama jednostek napędowych w piątej generacji Forda Mondeo jest naprawdę zaskakująca. Spośród silników benzynowych, z których wszystkie oferowane są z turbosprężarką, podstawową konstrukcją jest mały, trzycylindrowy motor o pojemności zaledwie 1,0 l EcoBoost. Tak niewielkie jednostki w topowej limuzynie Forda na rynku europejskim to całkowita nowość. Silnik generuje moc 125 KM oraz 170 Nm momentu obrotowego i dostępny jest z sześciobiegową skrzynią manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 12 s to bardzo mizerny wynik na tle konkurencji i zdecydowanie nie jest to silnik dla tych, którzy cenią sobie dynamiczną jazdę. Powyżej mamy do wyboru jednostkę 1,5 l EcoBoost, która dysponuje mocą 160 KM i 240 Nm momentu obrotowego. Wreszcie jest czym jechać, a sprint do pierwszej setki trwa nieco ponad 9 s. Ten wariant dostępny jest również z sześciobiegową skrzynią automatyczną.
Taka przekładnia jest standardem w najmocniejszych odmianach napędzanych jednostką 2,0 l EcoBoost. Tutaj do wyboru jest moc 204 lub 240 KM i opcjonalnie Ford Mondeo MK V w tej mocniejszej wersji występuje również z napędem na cztery koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5 s i prędkość maksymalna 235 km/h w zupełności wystarczają do dynamicznej jazdy. Deklarowane przez Forda średnie spalanie na poziomie 7,5 l paliwa na 100 km to raczej bardzo optymistyczny wynik. Podczas dynamicznej jazdy w mieście auto może spalić 12 – 13 l paliwa na 100 km.
Silniki Diesla
Tutaj do wyboru są trzy, czterocylindrowe konstrukcje, z których każda występuje w dwóch wersjach. Podstawową wersją był silnik 1,6 l Duratorq TDCi o mocy 115 KM i 270 Nm momentu obrotowego. Nie jest to dynamiczna jednostka, a przyspieszenie do 100 km/h w czasie powyżej 12 s to zdecydowanie niewystarczający wynik. W odmianie Econetic, czyli bardziej ekonomicznej wersji, Ford utrzymuje, że Mondeo spala poniżej 4 l oleju napędowego na 100 km. W 2015 roku konstrukcję zastąpił silnik 1,5 l Duratorq TDCi. Tutaj moment obrotowy się nie zmienił, a moc została zwiększona o 5 KM. Odmiana ze znaczkiem Econetic również legitymować ma się spalaniem nawet 3,6 l oleju napędowego na 100 km.
Dla tych, którzy chcą czuć się pewnie podczas wyprzedzania, Ford przygotował silnik 2,0 Duratorq TDCi. Do wyboru są wersje o mocy 150, 180, a także 209 KM, z czego ten ostatni wariant wyposażony jest w dwie turbosprężarki. Zdecydowanie najbardziej polecaną odmianą będzie właśnie ta konstrukcja, zestrojona fabrycznie na 150 lub 180 KM. Podczas naprawdę ekonomicznej jazdy da się tutaj uzyskać spalanie na poziomie 4,5 – 5 l paliwa na 100 km, a prędkość maksymalna znacznie powyżej 200 km/h i przyspieszenie na poziomie kolejno 9 i 8 s do setki, są w zupełności wystarczające. Warto zwrócić uwagę na egzemplarze z dwusprzęgłową przekładnią PowerShift oraz napędem na cztery koła.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Ford Mondeo MK V wyposażony jest w elektryczne wspomaganie układ kierowniczego. To rozwiązanie jest bardzo wygodne podczas jazdy w mieście, bo stosunkowo mocno wspomaga kierowcę. Przy szybszej jeździe takie zestrojenie nie gwarantuje jednak sportowych doznań, na szczęście opcjonalnie dostępny był także system, który usztywniał układ kierowniczy przy większej prędkości.
Zawieszenie zawsze było dobrą stroną Fordów, podobnie jest także i tym razem. Inżynierowie amerykańskiej marki doskonale zestroili zawieszenie, które bardzo dobrze wybiera nierówności, ale jednocześnie doskonale pozwala wyczuć auto przy szybkiej jeździe. Po raz kolejny Ford Mondeo MK V jest jednym z najlepiej prowadzących się przedstawicieli segmentu D.
Warianty wyposażenia
Podstawową wersją Forda Mondeo jest Ambiente, w której standardowo auto wyposażone jest w klimatyzację manualną, radio z CD/MP3 i 6 głośników, komplet systemów bezpieczeństwa z ABS i ESC, elektrycznie regulowane szyby wyłącznie przednich drzwi, a także przednie czołowe i boczne poduszki powietrzne w pakiecie z kurtynami i poduszką chroniącą kolana kierowcy. Bogatsza wersja Trend wyposażona jest ponadto w elektrycznie sterowane szyby tylnych drzwi, automatyczną dwustrefową klimatyzację czy przednie światła z funkcją doświetlania zakrętów.
Dopiero w wersji Edition, Ford oferuje dotykowy ekran systemu multimedialnego obsługującego nawigację oraz audio. Ponadto znaleźć tam można tempomat, komplet czujników parkowania, podgrzewane fotele przednie oraz podgrzewaną przednią szybę. Na szczycie wersji wyposażenia plasują się odmiany ST-Line z pakietem dokładek i 18-calowymi felgami nadającymi autu bardziej rasowego wyglądu, a także Titanium z dodatkowym oświetleniem wnętrza, pakietem nowoczesnych systemów asystujących kierowcy oraz dodatkowymi wyświetlaczami umieszczonymi na tabeli przyrządów za kierownicą.
Wraz z debiutem piątej generacji Mondeo, Ford zaprezentował także linię wyposażenia premium o nazwie Vigniale. To ukłon w stronę tych, którzy oczekują czegoś więcej, a mimo tego nadal chcą jeździć Fordem. Wyjątkowy kolor lakieru oraz jeszcze lepsze materiały wykończeniowe we wnętrzu, a także darmowa myjnia – tym Ford kusi osoby, które zdecydują się na zakup Forda Mondeo Vigniale.
Najczęstsze usterki
Ford Mondeo MK V nie jest autem długo obecnym na naszym rynku i trudno wskazać usterki charakterystyczne właśnie dlatego modelu. Na pewno wybierając turbodiesla TDCi należy liczyć się z tym, że przy przebiegu około 160 – 200 tys. km trzeba się będzie zainteresować stanem koła dwumasowego, którego zużycie objawia się wyraźnymi stukami dochodzącymi z wysokości skrzyni biegów. Ford montuje w Dieslach dwusprzęgłową przekładnię PowerShift, która w przeciwieństwie do zwykłej hydraulicznej skrzyni, również wyposażona jest w to rozwiązanie.
Spośród silników benzynowych na pewno nie należy oczekiwać przesadnej trwałości od konstrukcji 1,0 l Ecoboost. Trzycylindrowy silnik z turbosprężarką musi sporo się namęczyć żeby sprawnie wprowadzać w ruch tak duże auto, a jego niewielka pojemność i „nowoczesne” rozwiązania z ery downsizingu na pewno nie pomogą mu w osiąganiu dużych przebiegów.
Bezpieczeństwo
Ford Mondeo MK V wziął udział w testach zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP w 2014 roku. Auto uzyskało maksymalną możliwą łączną ocenę 5 gwiazdek. W zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów Mondeo oceniono na 86%, a w kwestii bezpieczeństwa dzieci na 82%. W obydwu kategoriach troski o przechodniów oraz systemów bezpieczeństwa pojazd oceniono kolejno na 66%.
Konkurenci
Najpoważniejszymi konkurentami dla Forda Mondeo są rywale segmentu D. Należą do nich Volkswagen Passat B8, Opel Insignia II czy Skoda Superb III. Insignia i Passat również oferują bardzo atrakcyjną stylistykę, a niemiecki sedan jest jednocześnie wyraźnie większy w środku. Najpoważniejszą konkurentką dla Forda jest jednak czeska Skoda. Nie dość, że zapewnia ogrom miejsca, potężny bagażnik, to jeszcze w standardowej wersji wyposażenia jest tańsza i zapewnia lepsze wyposażenie.
Podsumowanie
Ford Mondeo MK V to jeden z najlepiej prowadzących się sedanów segmentu D. Świetne właściwości jezdne oraz naprawdę atrakcyjna, dynamiczna sylwetka czynią z niego bardzo atrakcyjne auto. Niestety kiepskie wyposażenie podstawowej wersji, chyba najmniejszy bagażnik w swojej klasie i jednocześnie gama mało konkurencyjnych silników, są największymi wadami Mondeo.
Na rynku wtórnym najtańsze są egzemplarze sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych, gdzie oferowano zupełnie inne silniki. Za takie auta trzeba zapłacić od około 42 – 45 tys. zł. Europejskie odpowiedniki z początków produkcji to wydatek około 55 – 60 tys. zł.