Skrzynia automatyczna to według wielu kierowców najlepszy wynalazek w dziedzinie motoryzacji. Oczywiście „automat” ma również wielu przeciwników, którzy twierdzą, że nie pozwala on wyczuć auta i poczuć, że to kierowca ma pełną kontrolę nad wszystkim. Z kolei posiadacze aut z automatyczną przekładnią często twierdzą, że nigdy nie wróciliby to skrzyni manualnej. Zdaniem wielu, jedną z najlepszych skrzyń automatycznych jest Tiptronic. To dobry wybór dla zwolenników manualnych skrzyń biegów, którzy chcą poznać smak jazdy z „automatem”, choć ze względu na koszty nie każdy może sobie na to rozwiązanie pozwolić.
Czym jest Tiptronic?
Tiptronic to odmiana automatycznej skrzyni biegów, w której istnieje możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą wychyleń lewarka lub – w nowszych modelach – za pośrednictwem specjalnych łopatek przy kierownicy. Oczywiście nie ma możliwości zmiany przełożeń z pominięciem kilku biegów – wszystko odbywa się po kolei: od pierwszego do ostatniego biegu i odwrotnie. Na podobnej zasadzie działają sekwencyjne skrzynie biegów w autach rajdowych i wyścigowych. Obecnie skrzynie automatyczne Tiptronic montowane są w samochodach marek należących do grupy Volkswagena.
Sama nazwa Tiptronic stała się potocznym określeniem dla skrzyń automatycznych z możliwością manualnej zmiany biegów. Podobnie jest ze słowem Jeep w odniesieniu do aut terenowych, ale w rzeczywistości Tiptronic jest znakiem towarowym zastrzeżonym przez firmę Porsche. Niemiecki producent ze Stuttgartu podzielił się technologią z innymi markami grupy Volkswagena.
Warto pamiętać, że rozwiązania tożsame do automatycznych skrzyń Tiptronic stosowane są przez innych producentów. Przykładowo w modelach Alfy Romeo stosowane są skrzynie o nazwie Selespeed, w BMW znajdziemy Steptronic, natomiast w Volvo – Geartronic.
Jak działa Tiptronic?
W sterowniku skrzyni automatycznej Tiptronic zdefiniowanych jest sześć przełożeń, które odpowiadają sześciu fizycznym biegom. Oczywiście są odmiany z większą liczbą przełożeń. Kierowca ma możliwość wyboru przełożenia, co z kolei bezpośrednio wpływa na dynamikę i charakterystykę jazdy. Ze względu na wiele zabezpieczeń i zdefiniowanych zasad działania, kierowca nie jest w stanie zrzucić zbyt wielu przełożeń naraz, co w manualnej skrzyni biegów doprowadziłoby do wejścia obrotów na czerwone pole – może jednak w dość szerokim zakresie kontrolować auto i prowadzić je zgodnie z własnymi upodobaniami.
W wielu przypadkach maksymalną prędkość auta można uzyskać na przedostatnim biegu. Dzięki takiemu rozwiązaniu statnie przełożenie może pełnić funkcję tak zwanego nadbiegu, przydatnego w trasie.