TDCi (Turbo Diesel Common Rail Injection) – to oznaczenie silników wysokoprężnych, montowanych w samochodach koncernu Ford od 2000 roku do dziś.
TDCi to znak towarowy, zastrzeżony przez firmę Ford. Jednakże nie wszystkie silniki, oznaczane jako TDCi, były dziełem inżynierów Ford. Firma korzystała z gotowych jednostek napędowych, dostarczanych przez PSA (Peugeot – Citroen) i Fiata, a także projektowała silniki we współpracy z inżynierami koncernu PSA.
Pierwszy silnik TDCi zadebiutował w 2001 roku. Była to dwulitrowa jednostka, opracowana przez inżynierów Ford i oferowana w dwóch wariantach mocy – 115 i 130 KM. Montowano ją pod maską Mondeo II. Był to pierwszy w historii silnik Forda z listwą wtryskową Common Rail. Jednostka zastąpiła awaryjnego poprzednika 2.0 TDDi, ale niestety, sama również okazała się mocno problematyczna (np. problemy generowane przez pompę wysokiego ciśnienia) i zaliczoną ją do grona najgorszych silników w historii. Niepowodzenie to spowodowało decyzję o podjęciu współpracy z PSA, a także o szukaniu gotowych rozwiązań.
W najnowszych silnikach z rodziny TDCi, produkowanych od 2015 roku (1.5 – dzieło Ford i 2.0 – opracowany przez PSA) stosowane są pochłaniacze tlenków azotu z mieszanki ubogiej, komponenty redukujące tarcie z powłoką o strukturze diamentu DLC (Diamont Like Coating), turbosprężarki o zmiennej geometrii a także układy Twin Turbo (w 2.0 TDCi o mocy 210 KM). Silniki TDCi są chwalone przez użytkowników za cichą pracę i dużą elastyczność oraz niskie zużycie paliwa.
TDCi kontra TDI
TDCi to nie tylko nazwa marketingowa, ale też określenie pewnych stałych elementów konstrukcji jednostek napędowych. Wszystkie jednostki TDCi są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa z wtryskiwaczami Common Rail, sterowane elektronicznie pompy wysokiego ciśnienia i turbodoładowanie. Wszystkie jednostki mają cztery cylindry i dość dużą pojemność. Tymczasem TDI to tylko nazwa marketingowa, stosowana od 1989 roku. Wystarczy spojrzeć na stosowane systemy zasilania paliwem – Volkswagen stosował pompy rozdzielaczowe (1.9 TDI 90 KM), pompowtryskiwacze i wtryskiwacze Common Rail. Niemcy oferowali także silniki trzycylindrowe (np. 1.2 i 1.4 TDI).
Silniki TDCi montowane w samochodach Ford i zastosowane w nich technologie
R – liczba cylindrów
V – liczba zaworów
1.3 (75 KM) R4 8V
– produkowany w latach 2008 – 2016
– opracowany przez Fiata (znany jako Multijet)
– wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch
– turbosprężarka o stałej geometrii łopatek
– rozrząd DOHC (podwójny wałek w głowicy) na łańcuchu
– hydrauliczna regulacja luzu zaworowego
– filtr cząstek stałych tylko w niektórych modelach
1.4 (68 i70 KM)R4 8V
– produkowany od 2001 do 2010
– opracowany przez PSA
– wtryskiwacze elektromagnetyczne Siemens i Bosch
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
– filtr cząstek stałych – od 2008 roku
– rozrząd na pasku
1.5 (75 KM)R4 8V
– produkowany od 2011 roku
– Wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
– rozrząd na pasku
– filtr cząstek stałych
– dwumasowe koło zamachowe
1.5 (95, 105, 120 KM)R4 8V
– produkowany od 2015 roku
– wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch
– turbina ze zmienną geometrią łopatek
– dwumasowe koło zamachowe
– filtr cząstek stałych, silnik spełnia normy Euro 6
– rozrząd na pasku.
1.6 (90 KM, 100 KM) R4, 16V
– produkowany w latach 2005 – 2012
– opracowany wspólnie przez PSA i FORD
– aluminiowy blok cylindrów
– wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch
– turbosprężarka o stałej geometrii
– od 2008 roku dwumasowe koło zamachowe
– od 2010 w niektórych modelach filtr cząstek stałych DPF (suchy) lub FAP (mokry)
– rozrząd na pasku
1.6 (109 KM)R4, 16V
– produkowany w latach 2004 – 2012
– opracowany wspólnie przez PSA i FORD
– aluminiowy blok cylindrów
– wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch
– turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek
– dwumasowe koło zamachowe
– filtr cząstek stałych FAP (mokry)
– rozrząd na pasku
1.6 (95, 115 KM) R4, 8V
– produkowany od 2010 roku
– zmodernizowane wersje 1.6 TDCI (90, 109 KM) pod kątem konstrukcji i oprogramowania
– opracowany wspólnie przez PSA i FORD
– aluminiowy blok cylindrów
– wtryskiwacze piezoelektryczne Siemens
– turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek
– dwumasowe koło zamachowe
– filtr cząstek stałych DPF
– rozrząd na pasku
1.8 (100, 115 KM)R4, 8V
– produkowany od 2001 roku
– wtryskiwacze – do 2004 roku elektromagnetyczne Delphi, od 2004 piezoelektryczne Siemens
– turbosprężarka o zmiennej geometrii.
– dwumasowe koło zamachowe
– rozrząd – do 2007 pasek i łańcuch, od 2007 roku – dwa paski rozrządu
1.8 (125 KM) R4, 16V
– produkowany w latach 2006 – 2010
– wtryskiwacze piezoelektryczne Siemens
– turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek
– dwumasowe koło zamachowe
– rozrząd na pasku
2.0 (115, 130 KM) R4 16V
– produkowany w latach 2001 – 2006
– zastąpił awaryjny silnik 2.0 TDDi z pompą wtryskową
– pierwszy silnik Forda z wtryskiem Common Rail
– wtryskiwacze elektromagnetyczne Delphi
– dwumasowe koło zamachowe
– moc 115 KM – turbosprężarka o stałej geometrii
– moc 130 KM – turbosprężarka o zmiennej geometrii
– rozrząd – na łańcuchu, dwa górne wałki rozrządu DOHC
2.0 (115, 130, 136, 140 KM) R4 16V
– produkowany w latach 2006 –2014
– opracowany przez PSA
– zastąpił nieudany dwulitrowy silnik Forda
– wtryskiwacze piezoelektryczne Siemens, od 2010 piezoelektryczne Delphi i Bosch
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
– dwumasowe koło zamachowe
– filtr cząstek stałych DPF
– rozrząd na pasku
2.0 (150, 180, 210 KM) R4, 16V
– produkowany od 2014
– opracowany przez PSA
– wtryskiwacze piezoelektryczne Delphi
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
– w wersji 210 KM – podwójne turbodoładowanie
– filtr cząstek stałych
– dwumasowe koło zamachowe
– rozrząd na pasku
2.2 (155 KM) R4, 16V
– produkowany w latach 2001 – 2007
– wtryskiwacze elektromagnetyczne Delphi
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
– dwumasowe koło zamachowe
– rozrząd na łańcuchu
2.2 (175, 197, 200 KM)
– produkowany od 2008 roku
– powstał ze współpracy z PSA
– wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
– dwumasowe koło zamachowe
– filtr cząstek stałych
– rozrząd na pasku
Awaryjność silników TDCi
Najbardziej awaryjne i nieudane okazały się jednostki 2.0 i 2.2 opracowane przez Forda. Wszystkie silniki wymagają także kosztownych inwestycji w osprzęt (wtryskiwacze, turbosprężarki, dwumasowe koła zamachowe, zawory EGR, filtry DPF). Niektórych modeli wtryskiwaczy piezoelektrycznych nie można regenerować. Za najbardziej udane uznaje się jednostki opracowane przez PSA.