autofakty.pl

Pickup – co to jest?

Nissan Navara 2013 - br.

Słowo pickup kojarzy się z pojazdem o dużej, otwartej przestrzeni bagażowej, który najczęściej spotykany jest w Ameryce. Model typu pickup to jeden z wielu rodzajów nadwozia, montowany głównie w samochodach terenowych i dostawczych.

Jak wygląda klasyczny Pickup?

W pickupie skrzynia ładunkowa umieszczona jest zaraz za kabiną pasażerską. Budowa pickupa charakteryzuje się stałą, sztywną przegrodą oddzielającą przestrzeń pasażerską od części załadunkowej, gdzie całość stanowi harmonijną bryłę.

Platforma ładunkowa tego typu pojazdu ma płaską podłogę, z której wystają jedynie tylne nadkola. Dzięki otwieranej tylnej klapie, zamocowanej zawiasowo na dolnej krawędzi, na pickupie bez problemu umieścimy duży ładunek. Skrzynię ładunkową auta w łatwy sposób można zakryć nadbudową. Kabina pasażerska w pickupie może być różnie zaprojektowana. Pierwszy typ to dwudrzwiowa dla trzech osób, tzw. single cap. Kolejny rodzaj – to większa kabina – tzw. extra cap, z dodatkową ławeczką dla większej liczby pasażerów, niestety dość niewygodną. Największą popularnością cieszy się jednak powiększona kabina, tzw. double cap, czyli wersja nawet dla sześciu osób. 

Nadwozie Pickupa

Nadwozie typowego pickupa bazuje na sztywnej ramie, co podwyższa jego zdolności terenowe, ale podnosi masę całkowitą i jednocześnie zmniejsza komfort jazdy. Najpopularniejszymi samochodami o nadwoziu pickup są: Nissan Navara, Ford Ranger i Volkswagen Amarok. Pierwszym polskim pickupem był dostawczy Żuk lub rolniczy Tarpan.

Produkowane są także pickupy z napędem na jedną oś, zbudowane na standartowych samochodach osobowych, np. Skoda Pickup czy Dacia Logan Pickup. W latach siedemdziesiątych produkowane były także pickup-y typu musclecar, tj. Ford Ranchero, czy Chevrolet El Camino. Największą popularnością pickupy cieszą się w Australii, a oferowanych tam modeli nie spotkamy na żadnym innym kontynencie.

Exit mobile version